Ontdek hoe je met lineair programmeren realistische optimalisatieproblemen inzet in je wiskundeles. Vanuit een herkenbare context ga je stap voor stap naar een grafische en digitale oplossing. Benieuwd hoe dit eruitziet in de klas?
Het volledige artikel kun je hieronder downloaden. Het sluit rechtstreeks aan bij de leerplandoelen in het complementaire leerplan wiskunde (III-WiCo-d) en ondersteunt leerkrachten bij het grafisch oplossen, digitaliseren en analyseren van lineaire programmeringsproblemen.
Hoeveel producten moet een bedrijf maken om de winst te maximaliseren? Hoe verdeel je beperkte middelen optimaal? Lineair programmeren biedt een krachtige manier om leerlingen te laten ervaren hoe wiskunde echte beslissingen ondersteunt.
Deze inspirerende uitwerking toont hoe je leerlingen stap voor stap door een realistisch optimalisatieprobleem leidt. Je vertrekt vanuit een herkenbare context, stelt met hen de doelfunctie en beperkingen op, visualiseert het toegestane gebied en bepaalt het optimum grafisch. Daarna koppel je dit terug met ICT: GeoGebra voor de grafische benadering en Excel (Solver) voor optimalisatie en sensitiviteitsanalyse.
Het voorbeeld sluit rechtstreeks aan bij de leerplandoelen in het complementaire leerplan wiskunde (III-WiCo-d) en ondersteunt leerkrachten bij het grafisch oplossen, digitaliseren en analyseren van lineaire programmeringsproblemen.
👉 Download hieronder het volledige artikel en het Excelbestand om deze context meteen in je lespraktijk te gebruiken.