Levensbeschouwing en het vak godsdienst in de 7de leerjaren vanaf september 2025

di 13 mei 2025

Vanaf schooljaar 2025-2026 zet de onderwijsvernieuwing zich ook door in de zevende leerjaren. We zetten de mogelijkheden op een rij om levensbeschouwelijke vorming of het vak godsdienst een plaats te geven in het curriculum van de zevende leerjaren.

Voorbereidend jaar op hoger onderwijs (7de leerjaar HO)

sla link op in klembord

Kopieer

In de lessentabel van het voorbereidend jaar zijn op basis van de decretale verplichting twee uren RKG opgenomen in de lessentabel.   
Voor meer info over het vak RKG en ondersteuning kan je terecht bij de inspecteur-adviseur & vakbegeleider RKG in je bisdom.

7de leerjaren gericht op instroom arbeidsmarkt na OK3 of OK4 en 7de leerjaren Bijzondere wetenschappelijke/artistieke vorming

sla link op in klembord

Kopieer

In deze studierichtingen is het inrichten van het vak godsdienst geen verplichting. Vanuit het pedagogisch project kiezen we voor het opnemen van twee levensbeschouwelijke leerplandoelen in de leerplannen van het specifiek gedeelte (krachtlijn Zinrijk en geïnspireerd: ethiek en levensbeschouwing).
Als school heb je verschillende mogelijkheden om levensbeschouwing en ethiek een plaats te geven in het curriculum.

Optie 1

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest voor het inrichten van een vak RKG (1 of 2 lesuren) in het complementaire gedeelte.
Dat betekent dat een gemandateerde leraar de leerplandoelen van het vak godsdienst realiseert. De betrokken leraar staat in voor het realiseren van de levensbeschouwelijke leerplandoelen uit het leerplan specifieke vorming van de studierichting.
Voor meer info over het vak RKG en ondersteuning kan je terecht bij de inspecteur-adviseur & vakbegeleider RKG in je bisdom.

Optie 2

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest voor vak Levensbeschouwing, ethiek & zingeving (1 of 2 lesuren) in het complementaire gedeelte. Je kan ook kiezen voor een eigen pedagogische vakbenaming.
Je bepaalt als school zelf aan welke leraar je het vak toewijst. De betrokken leraar kiest de inhouden van het vak en staat in voor het realiseren van de levensbeschouwelijke leerplandoelen uit het leerplan specifieke vorming van de studierichting.

Optie 3

sla link op in klembord

Kopieer

Een leraar specifieke vorming staat in voor het realiseren van de levensbeschouwelijke doelen in het leerplan specifieke vorming. De leraar vindt inspiratie in de wenken bij het leerplan en onder de tegel inspirerend materiaal op de leerplanpagina’s.

Optie 4

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest ervoor om de levensbeschouwelijke doelen aan bod te laten komen in het complementaire vak Maatschappelijke oriëntatie.
Volgende leerplandoelen kunnen je inspireren om de leerplandoelen uit de krachtlijn Zinrijk en geïnspireerd te integreren in je lespraktijk:

  • LPD 3: De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein.
  • LPD 5: De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor samenleven in een diverse samenleving.

De keuze voor actuele casussen of uitdagingen kunnen jou kansen bieden om met leerlingen te reflecteren over ethische keuzes of om in dialoog te gaan over levensbeschouwing, inspiratie of zingeving.

Optie 5

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest ervoor om de levensbeschouwelijke doelen via projecten aan bod te laten komen. Vanuit het pedagogisch project of de pastorale werking van de school kan je inzetten op het realiseren van de leerplandoelen uit de krachtlijn Zinrijk en geïnspireerd, bv. via workshops tijdens de vasten of de advent, projecten gekoppeld aan wegwijzers uit het vormingsconcept of initiatieven tot community service learning.

Optie 6

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest voor een combinatie van bovenstaande opties.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio