- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde context (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een bootcamp samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde context (aulasessie)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een bootcamp samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedback (aulasessie)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenraden (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenraden (aulasessie)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenradenHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Meerdere dataGent
- Bootcamp effectieve feedbackHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Meerdere dataGent
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van evalueren en rapporteren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en rapport te moderniseren. De kern van dit bootcamp heeft een try-out gekend met directies met meer dan 10 jaar onderwijservaring. Op hun advies is dit een tweedaagse geworden.Meerdere dataGent
- Kennismaken met het gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing maak je als team kennis met het vernieuwde Gemeenschappelijk funderend leerplan. start je met de opmaak van een duurzame schooleigen aanpak.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Netwerk SPORT (D/A) leerkrachten wetenschap & sport (nieuw instappende scholen)Tijdens de netwerkmomenten: maak je kennis met informatie omtrent de richting SPORT maak je kennis met de collega's van andere startende scholen binnen het studiedomein sport geraak je geïnspireerd door good practices wissel je informatie uit omtrent de aanpak binnen de sport richting deel je cursussen en maak je afspraken voor gezamenlijke ontwikkeling4 juni 2025Gent
- Goede studiekeuzes maken in het gemoderniseerde secundair onderwijs (teamgericht)Ben jij bezorgd om de toekomst van je leerlingen? Daagt de modernisering jou uit om de keuzebegeleiding en advisering in jouw school onder de loep te nemen? Wil jij leerlingen sterker maken om hun keuzeproces zelf in handen te nemen? In het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je hefbomen om onderwijsloopbaanbegeleiding vanuit een schooleigen visie kwaliteitsvol in te vullen. We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen voor jouw school.Op aanvraag
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een bootcamp samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
- LO secundair onderwijs: alle leerlingen actief tijdens de (zwem)les LOWat als ...... alle leerlingen altijd actief deelnemen tijdens de les.... de les steeds vlot start zonder administratie van doktersattesten en briefjes van ouders.... alle leerlingen steeds hun sportkledij bij hebben.Een heerlijke droom, maar de realiteit is soms anders. Je krijgt waardevolle inzichten die je helpen een sterk fundament te bouwen voor succes.Meerdere dataOp locatie
- Opstart lerend netwerk kritische vrienden 'leren leren'-beleidNood aan kritische vrienden om uit te wisselen over je 'leren leren'-beleid? Sluit je aan bij dit netwerk!Inspireer elkaar, suggereer verbeteringen voor elkaars initiatieven en werk samen om een duurzaam beleid uit te bouwen.Meerdere dataOp locatie en online
- Leraren inspireren om leerlingen te motiveren!Op aanvraag
- SOIFW Spreekuur Informaticawetenschappen en Applicatie- en databeheer in D- en DA-finaliteitTijdens dit spreekuur kan je langs komen voor een individueel gesprek (of samen met een paar vakcollega’s) over alles wat je bezighoudt i.v.m. het vak Informaticawetenschappen in de verschillende studierichtingen of/en het vak Applicatie- en databeheer.Te bepalenTe bepalen
- Zorg en welzijn/Maatschappij en welzijn: hoe pak je de interieurzorg aan in je lessen?Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag wiskunde in de derde graad D-finaliteit - Focus: richtingen met 12 of meer graaduren wiskundeWil je met collega’s van andere scholen in intervisie gaan over het leerplan Wiskunde van de derde graad D-finaliteit B+S’’? In deze netwerkbijeenkomst gaan we in op nieuwe inhouden, op mogelijke keuzes vanuit het leerplan en op de mogelijke invulling van complementaire uren wiskunde.21 mei 2025Brussel
- Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (secundair onderwijs)De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad internationalisering - Fase 1 inzicht krijgen in Erasmus+ en de waarde van internationaliseringOp ons leerpad over internationalisering, speciaal ontworpen voor iedereen die interesse heeft in internationalisering en dit op hun school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door deze inspirerende wereld. Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt om inzicht te krijgen in de verschillende Erasmus+ Key Actions, de Europese prioriteiten en krijg je een inzicht in de meerwaarde van internationalisering.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - TeamgerichtOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)Op aanvraag
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - TeamgerichtVeranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB.Op aanvraag
- Adviesgroep directies domein Maatschappij en welzijn regio Limburg - 21 mei 202521 mei 2025Hasselt
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Netwerkdag regio Oost-Vlaanderen 3Nieuw format! Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Op onze netwerkdagen staan we samen met je collega’s stil bij hoe we de ontwikkeling van alle leerlingen kunnen stimuleren en hoe we voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We gaan tevens samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. We vertrekken hierbij telkens vanuit jullie vragen en noden. Daarom bezorgen we enkele weken voor het initiatief elke deelnemer een ‘forms’ om van daaruit deze netwerkdagen vorm te kunnen geven. Deze netwerkdagen zijn telkens identiek opgebouwd. In de voormiddag (reeks 1) ligt de focus op het zorgbrede aspect van de leerlingenbegeleiding. We denken hierbij aan volgende thema’s: continuüm van zorg, schoolnetwerk, samenwerking met leerling én ouders, onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg, specifieke onderwijsbehoeften, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren. In de namiddag (reeks 2) ligt het accent op kansenrijk onderwijs (cfr. de voormalige GOK-netwerkdagen). Dan vertrekken we vanuit volgende topics: armoedebeleid, gelijke onderwijskansen en kwetsbaarheid en armoede. Voor beide dagdelen zijn zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers en/of leraren (en hun directies) die actief meewerken aan het GOK-beleid uitgenodigd. Vanuit een geïntegreerde aanpak van leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen moedigen we zelfs aan om zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers te laten aansluiten. Schrijf je in voor reeks 1 (VM) als je vooral interesse hebt om te leren en te delen rond de zorgbrede werking van de leerlingenbegeleiding op je school. Schrijf je in voor reeks 2 (NM) als je graag met collega’s van gedachten wilt wisselen rond gelijke onderwijskansen op je school. Schrijf je in voor reeks 3 (VM + NM) als je voor beide inhouden interesse hebt.26 mei 2025Gent
- Integratie zorg en anatomie en fysiologie; gebruik van ICF-schema in GZTe bepalenTe bepalen
- Pedagogisch raamwerk - toelichting 3de graad OPB (herhaling)Tijdens deze sessie willen we jullie ondersteunen bij de uitwerking van de doelen van het leerplan Opvoeding en Begeleiding rond het pedagogisch raamwerk. Hoe ga je aan de slag? Wat zijn belangrijke aandachtspunten? We reiken ideeën aan van mogelijke aanpak van doelen en leerinhouden.Te bepalenTe bepalen
30 van 53