- Dag van Kunst & CreatieTijdens deze dag bezoek je een tentoonstelling en krijg je aansluitend een werkwinkel. De dag staat in het teken van de Afrikaanse kunst.13 mei 2025Te bepalen
- Leraren inspireren om leerlingen te motiveren!Op aanvraag
- Leraren inspireren om leerlingen te motiveren!Te bepalenTe bepalen
- Modelexcursie: Gallo-Romeinse overblijfselen in Vlaams-Brabant9 mei 2025Tienen
- SOIFW Spreekuur Informaticawetenschappen en Applicatie- en databeheer in D- en DA-finaliteitTijdens dit spreekuur kan je langs komen voor een individueel gesprek (of samen met een paar vakcollega’s) over alles wat je bezighoudt i.v.m. het vak Informaticawetenschappen in de verschillende studierichtingen of/en het vak Applicatie- en databeheer.Meerdere dataOp locatie en online
- Zorg en welzijn/ Maatschappij en welzijn: hoe pak je de interieurzorg aan in je lessen?Meerdere dataOp locatie
- Spreekuur techniek + basisopties STEM wetenschappen/technieken a- en b-stroomTijdens dit spreekuur kan je langs komen voor een individueel gesprek (of samen met een paar vakcollega’s) over alles wat je bezighoudt i.v.m. het vak techniek en basisoptie STEM technieken/wetenschappen.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk leraren Grieks tweede jaar eerste graad: 19 maart 2025Vind jij ook dat de woordenschat heel beperkt is in het tweede jaar? Heb jij ook moeite met het vinden van eenvoudige Griekse teksten? Heb jij nog andere vragen bij het leerplan van de basisoptie klassieke talen voor het vak Grieks? In dit lerend netwerk proberen we samen voor jouw vragen een oplossing te vinden.19 maart 2025Brugge
- Lerend netwerk leraren Grieks tweede jaar eerste graad: 22 januari 2025Vind jij ook dat de woordenschat heel beperkt is in het tweede jaar? Heb jij ook moeite met het vinden van eenvoudige Griekse teksten? Heb jij nog andere vragen bij het leerplan van de basisoptie klassieke talen voor het vak Grieks? In dit lerend netwerk proberen we samen voor jouw vragen een oplossing te vinden.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk leraren Grieks tweede jaar eerste graad: 6 november 2024Vind jij ook dat de woordenschat heel beperkt is in het tweede jaar? Heb jij ook moeite met het vinden van eenvoudige Griekse teksten? Heb jij nog andere vragen bij het leerplan van de basisoptie klassieke talen voor het vak Grieks? In dit lerend netwerk proberen we samen voor jouw vragen een oplossing te vinden.Te bepalenTe bepalen
- Inspiratie om de leerplandoelen met effect toe te passen op de klasvloer: sessie 2Meerdere dataOp locatie
- Effectieve feedback in het geschiedenisonderwijsTijdens dit initiatief maak je kennis met het begrip "effectieve feedback". Je staat stil bij de feedback, maar ook bij de feedup en de feedforward. Je leert dat het ook voor ons vak, met een beperkt aantal lesuren, mogelijk is om op een adequate manier effectieve feedback te geven. We gaan ook zelf aan de slag met deze effectieve feedback.12 maart 2025Hasselt
- Netwerkdag wiskunde in de derde graad D-finaliteit - Focus: richtingen met 12 of meer graaduren wiskundeWil je met collega’s van andere scholen in intervisie gaan over het leerplan Wiskunde van de derde graad D-finaliteit B+S’’? In deze netwerkbijeenkomst gaan we in op nieuwe inhouden, op mogelijke keuzes vanuit het leerplan en op de mogelijke invulling van complementaire uren wiskunde.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag wiskunde in de tweede graad D-finaliteit - Focus: richtingen met 10 graaduren wiskundeWil je met collega’s van andere scholen in intervisie gaan over het leerplan Wiskunde van de tweede graad D-finaliteit B+S’’ voor 10 graaduren wiskunde? In deze netwerkbijeenkomst gaan we in op nieuwe accenten, op mogelijke keuzes vanuit het leerplan en op oriëntering naar de derde graad. Er wordt voldoende tijd voorzien voor het uitwisselen van ervaringen en voor het delen van voorbeelden van goede praktijk.12 maart 2025Op locatie
- Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (secundair onderwijs)De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Logistiek 3de graad A-finaliteitTijdens dit initiatief maak je kennis met collega's over de scholen heen. Je wordt geïnformeerd over de kansen en mogelijkheden die het leerplan Logistiek – 3de graad – A-finaliteit biedt.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Onthaal, organisatie en sales - 3de graad A-finaliteitTijdens dit initiatief maak je kennis met collega's over de scholen heen. Je wordt geïnformeerd over de kansen en mogelijkheden die het leerplan Onthaal organisatie & sales – 3de graad – A-finaliteit biedt.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk tweede en derde graad Wellness en lifestyle/schoonheid: van leerplan tot leerling. Voor een kwaliteitsvolle leerplanimplementatieTijdens dit lerend netwerk deel je vanuit een leervraag praktijkervaringen en praktijkkennis met collega's om elkaar te ondersteunen in ‘reflectief ervaringsleren’ en/of onderzoek je samen praktijkvragen om je onderwijspraktijk te verbeteren in functie van een kwaliteitsvolle leerplanrealisatie.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad internationalisering - Fase 1 inzicht krijgen in Erasmus+ en de waarde van internationaliseringOp ons leerpad over internationalisering, speciaal ontworpen voor iedereen die interesse heeft in internationalisering en dit op hun school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door deze inspirerende wereld. Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt om inzicht te krijgen in de verschillende Erasmus+ Key Actions, de Europese prioriteiten en krijg je een inzicht in de meerwaarde van internationalisering.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Leerpad Universal Design for Learning (UDL) - reflectiemomentWil je kennismaken met het UDL-gedachtegoed en de toepassing ervan? Schrijf je dan eerst in voor het leerpad. Dit doorloop je zelfstandig en op eigen tempo. Het reflectiemoment is vrijblijvend en staat enkel open voor wie het leerpad heeft doorlopen, je schrijft er dan ook afzonderlijk voor in.19 maart 2025Online
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - TeamgerichtOm je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)Op aanvraag
- Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - TeamgerichtVeranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB.Op aanvraag
- Adviesgroep directies domein Maatschappij en welzijn regio Limburg - 21 mei 202521 mei 2025Hasselt
- Inspelen op ontwikkeling - wat je moet weten om mij te begrijpen en uit te dagen - teamgerichtPassende (specifieke) onderwijsbehoeften formuleren, blijkt niet altijd eenvoudig. In dit traject reiken we kapstokken aan om je te helpen vanuit ontwikkeling naar kansen en afgestemde behoeften te kijken, zodat we beter begrijpen wat leerlingen nodig hebben om hen uit te dagen in hun zone van de naaste ontwikkeling. Met ambitie voor elke leerling afgestemde onderwijsdoelen kiezen, daar gaan we voor.Op aanvraag
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Netwerkdag regio Oost-Vlaanderen 3Nieuw format! Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Op onze netwerkdagen staan we samen met je collega’s stil bij hoe we de ontwikkeling van alle leerlingen kunnen stimuleren en hoe we voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We gaan tevens samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. We vertrekken hierbij telkens vanuit jullie vragen en noden. Daarom bezorgen we enkele weken voor het initiatief elke deelnemer een ‘forms’ om van daaruit deze netwerkdagen vorm te kunnen geven. Deze netwerkdagen zijn telkens identiek opgebouwd. In de voormiddag (reeks 1) ligt de focus op het zorgbrede aspect van de leerlingenbegeleiding. We denken hierbij aan volgende thema’s: continuüm van zorg, schoolnetwerk, samenwerking met leerling én ouders, onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg, specifieke onderwijsbehoeften, leren en studeren, psychisch en sociaal functioneren. In de namiddag (reeks 2) ligt het accent op kansenrijk onderwijs (cfr. de voormalige GOK-netwerkdagen). Dan vertrekken we vanuit volgende topics: armoedebeleid, gelijke onderwijskansen en kwetsbaarheid en armoede. Voor beide dagdelen zijn zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers en/of leraren (en hun directies) die actief meewerken aan het GOK-beleid uitgenodigd. Vanuit een geïntegreerde aanpak van leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen moedigen we zelfs aan om zowel leerlingenbegeleiders als GOK-medewerkers te laten aansluiten. Schrijf je in voor reeks 1 (VM) als je vooral interesse hebt om te leren en te delen rond de zorgbrede werking van de leerlingenbegeleiding op je school. Schrijf je in voor reeks 2 (NM) als je graag met collega’s van gedachten wilt wisselen rond gelijke onderwijskansen op je school. Schrijf je in voor reeks 3 (VM + NM) als je voor beide inhouden interesse hebt.26 mei 2025Gent
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Zitdag regio Oost-Vlaanderen 1Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit.Op onze digitale zitdagen staan we samen met jou stil bij hoe je op jouw school de ontwikkeling van alle leerlingen kan stimuleren en hoe jullie voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We vertrekken hierbij vanuit jullie vragen en noden en we gaan samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. Tijdens deze digitale zitdagen voorzien we telkens 1 uur per ingeschreven school om af te stemmen rond jullie schoolspecifieke vragen rond zorgbreed en kansenrijk onderwijs.Te bepalenTe bepalen
- Zorgbreed en kansenrijk onderwijs - Zitdag regio Oost-Vlaanderen 2Het decreet leerlingenbegeleiding stelt dat kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding de totale ontwikkeling van alle leerlingen bevordert, hun welbevinden verhoogt, vroegtijdig schoolverlaten voorkomt en meer gelijke onderwijskansen creëert. Om dit te realiseren wordt van scholen verwacht dat ze zich laten inspireren door de kwaliteitsverwachtingen uit het referentiekader onderwijskwaliteit. Op onze digitale zitdagen staan we samen met jou stil bij hoe je op jouw school de ontwikkeling van alle leerlingen kan stimuleren en hoe jullie voor elke leerling een passende begeleiding kunnen voorzien. We vertrekken hierbij vanuit jullie vragen en noden en we gaan samen op zoek naar mogelijkheden om op een geïntegreerde en kwaliteitsvolle manier je schooleigen werking rond begeleiding van lerenden verder uit te bouwen. Tijdens deze digitale zitdagen voorzien we telkens 1 uur per ingeschreven school om af te stemmen rond jullie schoolspecifieke vragen rond zorgbreed en kansenrijk onderwijs.28 april 2025Online
- Integratie zorg en anatomie en fysiologie; gebruik van ICF-schema in GZTe bepalenTe bepalen
- Pedagogisch raamwerk - toelichting 3de graad OPB (herhaling)Tijdens deze sessie willen we jullie ondersteunen bij de uitwerking van de doelen van het leerplan Opvoeding en Begeleiding rond het pedagogisch raamwerk. Hoe ga je aan de slag? Wat zijn belangrijke aandachtspunten? We reiken ideeën aan van mogelijke aanpak van doelen en leerinhouden.Te bepalenTe bepalen
- Gezondheidsdeterminanten en strategieën om gezondheidsgedrag te bevorderen en ontwikkelingspsychologie Gezondheidszorg en Opvoeding en begeleidingHeb je nog verduidelijking, inspiratie en tips nodig over leerplandoel 16 (Opvoeding en begeleiding), leerplandoel 19 (Gezondheidszorg) en onepagers ontwikkelingspsychologie? Ga je graag in overleg met collega's over dit leerplandoel?Tijdens dit initiatief zetten we het doel over de determinanten van gezondheidsgedrag in de kijker en lichten we de onepagers van psychologie nog kort toe.Te bepalenTe bepalen
30 van 96