- Verbindend schoolklimaat: Tweedaagse 'Naar een school die verbindt – samen groeien in respect, herstel & relaties'Hoe bouw je aan een school waar elke leerling zich gezien, gehoord én gedragen voelt? Waar conflicten geen eindpunt zijn, maar het begin van groei? Waar diversiteit geen uitdaging is, maar een rijkdom? Waar ouders partners zijn, ook als het spannend wordt? Waar begrenzing vanzelfsprekend is, maar niet vanuit macht?Katholiek Onderwijs Vlaanderen nodigt jouw school uit om een krachtige stap te zetten richting een verbindend schoolklimaat. Niet met kant-en-klare antwoorden, wél met een doordacht en gedragen traject waarin verbinding, gedrag en herstelgericht werken centraal staan.Een verbindende school:• zet preventief beleid voorop tegen pesten, conflicten, moeilijk gedrag, schooluitval, polarisering en radicalisering;• geef duidelijke grenzen aan vanuit een warme, strenge aanpak;• laat leerlingen niet los – ook niet wanneer het fout loopt;• kiest voor een herstelgerichte aanpak in plaats van louter te sanctioneren,• vertaalt universele principes naar haar eigen unieke context van team, leerlingen en ouders.Dit professionaliseringstraject is bedoeld voor teams die durven kijken naar hun schoolklimaat en hun aanpak van gedrag. Die willen leren, reflecteren én bouwen aan warme, veilige scholen met toekomst.Klaar om te verbinden? Klaar om te begrenzen vanuit een warme, strenge aanpak?Dan is dit traject op jouw maat!Tijdens en na het traject maken we ruimte voor reflectie en maken we je graag wegwijs in verdiepende bronnen en vervolgaanbod, of -begeleiding op maat zodat je verdere stappen kan zetten naar een whole school approach in je eigen school.Meerdere dataOostende
- Leerpad - Continuum van zorg - handelingsplanmatig werken. De basisMet de komst van het Leersteundecreet introduceerde de Vlaamse Overheid 'Handelingsplanmatig werken' en het' Individueel Aangepast Curriculum' als nieuwe termen binnen het onderwijs. Wil je je kennis daarover op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Continuüm van zorg - onderwijskundige expertise LSC. Leerpad Universal Design for Learning (UDL)Wil je kennismaken met het UDL-gedachtegoed en de toepassing ervan? Schrijf je dan in voor dit leerpad. Dit doorloop je op zelfstandig op eigen tempo.Te bepalenTe bepalen
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Verdiepende sessie leerplan Nederlands 7de leerjaar gericht op hoger onderwijsStart je dit schooljaar met het nieuwe leerplan Nederlands voor het 7de leerjaar, gericht op doorstroom naar het hoger onderwijs?In deze verdiepende sessie verken je samen met collega’s het leerplan, koppel je doelen aan concrete praktijkvoorbeelden en krijg je inspiratie voor een krachtige aanpak op maat van deze specifieke doelgroep.Na de verdiepende sessie ben je welkom in het lerend netwerk Nederlands (7de leerjaar HO), waar we samen verder bouwen aan concreet lesmateriaal, ideeën uitwisselen en elkaar versterken in een doelgerichte en effectieve didactiek.15 oktober 2025Brussel
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Aangepaste en flexibele leertrajecten in het gewoon secundair onderwijsTijdens deze professionalisering krijg je een overzicht van de regelgeving om leertrajecten van leerlingen aan te passen bij leerachterstanden, langdurige afwezigheid door ziekte, specifieke onderwijsbehoeften, cognitief sterk functioneren...De toepassing van de regelgeving wordt uitgebreid geïllustreerd met casussen.16 oktober 2025Online
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: GOK-module (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Dit professionaliseringsinitiatief ondersteunt scholen bij het ontwikkelen en versterken van een schooleigen actieplan rond gelijke onderwijskansen, in lijn met de verwachtingen uit de regelgeving. Vertrekkend vanuit een data-geïnformeerde beginsituatieanalyse, bepalen scholen onderbouwde streefdoelen en relevante indicatoren. Dit resulteert in een concreet en haalbaar actieplan met een duidelijk tijdspad én met focus op de effecten van de geplande acties.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module brede basiszorg als hefboom voor goed onderwijs (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit initiatief versterkt de school haar beleid rond brede basiszorg vanuit een kwaliteitsvolle en contextgerichte benadering. Je krijgt inspirerende kaders, tools en instrumenten die kunnen bijdragen aan een doelgerichte verbetering van de brede basiszorg aangereikt. Er is bijzondere aandacht voor de betekenisvolle inzet van data als hefboom voor kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast reflecteer je als school over een gedragen en efficiënte implementatie van brede basiszorg.Meerdere dataGent
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 5 Focus op (crisis)communicatie. Hoe communiceer je vlot en efficiënt tijdens een crisismoment op school?Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module startende leerlingenbegeleiders (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit traject verwerft de leerlingenbegeleider de noodzakelijke basiscompetenties en inzichten.Meerdere dataGent
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 3 Focus op de samenwerking met externe partners (ouders, lsc, clb, pb, sociale kaart domein preventieve gezondheidszorg) binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding.2 maart 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 1 Focus op de brede basiszorg binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Hoe geef je de brede basiszorg vorm op school?14 januari 2026Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?10 december 2025Brussel
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Herhaling infosessie geschiedenis: opfrissing leerplan: 3de graadMeerdere dataOnline
- Herhaling infosessie geschiedenis: opfrissing leerplan: 2de graadMeerdere dataOnline
- Herhaling infosessie geschiedenis: opfrissing leerplan: 1ste graadMeerdere dataOnline
- Diversiteit en inclusie - Krachtig schoolbeleid ontwikkelen in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een diversiteitssensitief en -responsief beleid.In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid, ouders, …Op aanvraag
- Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams in onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd.Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen?Scholen worden ook wel geconfronteerd met incidenten met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hoe kan je de ernst van incidenten inschatten, hoe volg je dit pedagogisch op? Hoe ga je met ouders? Welke lessen trek je hieruit voor je beleid?Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Dagen voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 15 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.15 oktober 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 1 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.1 oktober 2025Gent
- Impulsavond Pastoraal op school: ‘Anders thuis in een school met Zijn verhaal.’Impulsavond pastoraal op school - 'Als pelgrims onderweg’. We blijven in het schooljaar 2025-2026 nog even ‘als pelgrims onderweg’, maar focussen ons nu op het thuiskomen van de pelgrim. We vragen ons af: ‘hoe voelt ‘anders thuis’ op school?’ Voor de impulsavond koppelen we hieraan de vraag: ‘Hoe komt de christelijke inspiratie ‘thuis’ bij kinderen, jongeren en collega’s op school? Via welke taal en symbolen kan dit gebeuren?’25 augustus 2025
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Van drempels naar deuren: Vlaamse scholen in Europees perspectief op inclusie & diversiteit naar scholen voor iedereenIn een diverse samenleving groeit ook het besef dat onderwijs pas echt kwaliteitsvol is als het kansen biedt aan élke leerling. Tijdens dit event brengen we onderwijsprofessionals, beleidsmakers en welzijns- en tewerkstellingspartners samen rond een gedeelde ambitie: scholen waarin álle leerlingen zich welkom voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Vertrekkend van de dialoognota “Via pionier-netwerken naar scholen voor iedereen” van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en geïnspireerd door de Europese prioriteit Inclusie en Diversiteit binnen Erasmus+, gaan we in gesprek over hoe we met visie, lef en samenwerking kunnen bouwen aan een schoollandschap waar niemand uit de boot valt. Samen zetten we stappen richting een inclusief onderwijssysteem tegen 2040. Want onderwijs voor iedereen, dat maken we samen.3 oktober 2025Brussel
- Een sterk A-team: traject leerwinst zichtbaar makenWe merken het: leerlingen in de A-finaliteit boeken te weinig vooruitgang in Nederlands, wiskunde en maatschappelijke vorming. Maar daar kunnen we samen verandering in brengen. Met het traject Een sterk A-team: versterken we leraren met gerichte ondersteuning, zodat zij meer leerwinst kunnen realiseren bij élke leerling . Leerwinst wordt zichtbaar – niet alleen voor de leerkracht, maar ook voor de leerling. Zo versterken we eigenaarschap, motivatie én resultaat.Meerdere dataOp locatie
- Bootcamp effectieve feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenraden (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Op aanvraag
30 van 50