Leerplandoel inspiratie

Ideeën om met een leerplandoel aan de slag te gaan

Hieronder vind je inspiratie om met een bepaald leerplandoel aan de slag te gaan, of hoe je een bepaald leerplandoel kan evalueren. We vullen deze lijst stelselmatig verder aan.

Gesteenten als landschapsvormende laag in de eerste graad

sla link op in klembord

Kopieer

Deze didactische fiche ondersteunt leraren aardrijkskunde in de eerste graad bij het realiseren van leerplandoelen rond het landschap als systeem. De focus ligt op gesteenten, bodems en ondergrond als bepalende lagen binnen het landschap. Via observeerbare kenmerken, terreinwerk en eenvoudige klasexperimenten leren leerlingen de samenstelling van de ondergrond analyseren én verbanden leggen met landgebruik, vegetatie en menselijke activiteiten. De fiche biedt handvatten voor een geïntegreerde en onderzoekende aanpak, in lijn met de leerplandoelen LPD1, LPD3 en LPD5.

Bodem, land en ruimte: drie invalshoeken op menselijk ingrijpen in het landschap

sla link op in klembord

Kopieer

Deze fiche biedt leraren aardrijkskunde in de eerste graad duidelijke handvatten om met leerlingen het onderscheid te verkennen tussen bodemgebruik, landgebruik en ruimtegebruik. Elk begrip wordt afgebakend en voorzien van concrete voorbeelden die aansluiten bij de leefwereld van jongeren. De focus ligt op inzicht in hoe mensen het landschap gebruiken, beheren en plannen – van landbouwgrond tot stadsontwikkeling. De inhoud sluit nauw aan bij de realisatie van leerplandoelen LPD2, LPD3 en LPD8, en ondersteunt een begripsmatige en systemische benadering van het landschap als dynamisch systeem.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio