Deze leerlijn biedt een helder overzicht van de samenhang tussen de leerplandoelen van de tweede graad Bedrijf en Organisatie en de derde graad Commerciële organisatie. Het doel van deze leerlijn is om jou en je collega’s te ondersteunen bij het creëren van een vloeiende overgang tussen leerinhouden en aanpakken in beide graden.
Het vertrekpunt is het leerplan Bedrijf en Organisatie van de tweede graad (II-Bd-da), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad Commerciële organisatie (III-Co-da). Zo krijgen jou en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past online ( interactieve leerlijn) of als download.
Gebruik de leerlijn als instrument om de samenhang tussen leerplandoelen in beide graden te begrijpen. Voor elk leerplandoel van de tweede graad worden suggesties (wenken) geboden om dit doel te realiseren, evenals verwijzingen naar de verderbouwende leerdoelen in de derde graad. In de laatste kolom vind je ook wenken om deze doelen in de derde graad te realiseren.
Deze leerlijn biedt handvatten om de lespraktijk over de twee graden heen op elkaar af te stemmen. Bekijk bijvoorbeeld welke methodieken, voorbeelden of oefeningen in de tweede graad worden gebruikt en hoe deze later in de derde graad terugkomen of worden verdiept. Dit zorgt voor continuïteit en helpt leerlingen om opgedane kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen en/of te verdiepen.
De wenken in deze leerlijn bieden inspiratie om leerdoelen te bereiken, zoals:
Welkom bij deze interactieve leerlijn, bestaande uit vier afzonderlijke stappen. Elke stap wordt weergegeven als een interactieve ThingLink-afbeelding, waarin je op een visuele en toegankelijke manier alle informatie kunt verkennen.
Deze leerlijn ondersteunt leraren bedrijfseconomie om leerinhouden en aanpakken over de graden heen op elkaar af te stemmen. Via onderstaande stappen kun je samen met je team een schoolspecifieke leerlijn ontwikkelen.
Na het bespreken en aanpassen van je aanpak test je deze uit in de klas. Plan een vervolgoverleg om:
Maak er een gewoonte van om minstens één keer per schooljaar samen te komen als vakgroep om: