- kennis over leerstrategieën te vergroten bij leerlingen en bij leraren;
- leerstrategieën in te zetten in de les;
- expliciet uit te leggen waarom je een bepaalde strategie inzet in de les;
- leerlingen aan te leren hoe ze zelf aan de slag kunnen gaan met leerstrategieën;
- leerlingen aan te moedigen om leerstrategieën te gebruiken bij het verwerken van leerstof.
De fiches werden ingedeeld in volgende rubrieken:
- Oriënteren en plannen
- Structureren
- Verklaren
- Controleren en bijsturen
Meer info over de leerfiches vind je op onze themapagina op de PRO.-website. Je kan ze er ook downloaden.
Zorg voor een duidelijk overzicht van de lesdoelen. Een meerwaarde kan zijn om leerlingen deze zelf af te laten vinken na het afleggen van een onderdeel.
Tip: vermeld hierbij het belang van de functionele context. Bouw een verhaal rond je les = dit moet betekenisvol zijn. De leerling moet de meerwaarde ervan inzien en begrijpen.
Een voorbeeld:
Na dit thema
Heb je inzicht in de betekenis, de principes en de werking van een democratische rechtsstaat. | V |
Kun je voorbeelden geven van jouw verantwoordelijkheden (rechten en plichten). | V |
Kun je jouw mening geven over maatschappelijke onderwerpen met behulp van informatie die je krijgt. | V |
Kun je praten met anderen over maatschappelijke thema's. | |
Kun je doelgericht informatie zoeken in aangereikte bronnen. |