In dit inspirerend materiaal richten we de schijnwerpers op leerplandoel 4: “De leerlingen lichten mythevorming van een historisch fenomeen toe.” Dit doel nodigt uit tot een kritische blik op hoe historische gebeurtenissen en figuren worden voorgesteld – in media, in populaire cultuur, en zelfs in wetenschappelijke publicaties.
Het lespakket 'Gezond Geweten' biedt hier een verrassende invalshoek. In de module ‘Gezondheidsbeweringen’ leren leerlingen hoe gezondheidsclaims in media vaak berusten op halve waarheden of pseudowetenschap. Diezelfde mechanismen – selectief brongebruik, framing en herhaling – liggen ook aan de basis van mythevorming in geschiedenis.
Door beide te combineren, kunnen leerlingen ontdekken:
De opbouw van de lessen volgt de principes van effectieve didactiek: we starten met het activeren van voorkennis, maken leerdoelen zichtbaar, bieden nieuwe inzichten aan, laten leerlingen actief toepassen en reflecteren samen op wat ze geleerd hebben.
Deze aanpak stimuleert niet alleen kennis, maar ook mediawijsheid, historisch bewustzijn en maatschappelijke betrokkenheid. Zo bouwen we aan leerlingen die niet zomaar alles geloven, maar durven vragen stellen – over het verleden én het heden.
Doel: Leerlingen denken na over wat een mythe is en waar ze die al zijn tegengekomen.
Mogelijke werkvorm: brainstorm of mindmap rond “Wat is een mythe?” + voorbeelden uit media en geschiedenis.
Doel: Leerlingen weten wat ze zullen leren en waarom het relevant is.
Doel: Leerlingen leren technieken van mythevorming herkennen.
Mogelijke werkvorm: klassikale instructie + voorbeelden uit 'Gezond Geweten module 1'.
Doel: Leerlingen passen hun kennis toe op concrete cases.
Mogelijke werkvormen:
Ga naar: https://www.gezondheidenwetenschap.be/educatief-pakket-gezond-geweten
Snuffel door de handleiding.
Laat je inspireren door de opgemaakte presentatie.