Le corps...le silence d'or

Ingrid Holvoet en Goele Stoffelen van VBS Spes Nostra in Heule spelen met de leerlingen van het vijfde leerjaar het spel: le corps… silence est d’or! Ze leren de lichaamsdelen in het Frans kennen en gebruiken hierbij vaste zinsstructuren zoals "j’ai mal à la/à l’/au/aux".

Spel: le silence est d’or

sla link op in klembord

Kopieer

Lesverloop

sla link op in klembord

Kopieer

  • We herhalen eerst de delen van het lichaam. De leerlingen staan recht. De leraar toont en benoemt. De leerlingen tonen en zeggen na.
  • De leraar duidt het lichaamsdeel aan en verwoordt “j’ai mal aux jambes/j’ai mal à la tête”. De leerlingen duiden aan bij zichzelf en herhalen de zin.
  • Na verloop van tijd komt er een spelvorm bij. Als de leraar een ander lichaamsdeel aanduidt dan wat hij of zij zegt, dan mogen de leerlingen het niet nazeggen. Op die manier wint de klas een punt. De naam van het spel is dan ook “le corps…le silence est d’or”.
  • Het spel kan gespeeld worden. De leraar tegen de volledige klasgroep (zorg dat de opdrachten opgelijst staan).
  • Nu is het aan een leerling om samen met de leraar opdrachten te geven (elk om de beurt. Dit zorgt voor een interessante dynamiek). Hierna geven twee leerlingen de opdrachten aan de klasgroep. De punten worden bijgehouden.
  • Zorg voor een vlot ritme tijdens het spel.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

OTmf1: Een voor hen bestemde mondelinge boodschap in het Frans begrijpen.

OTmf1: Beluisterde en/of gelezen teksten in het Frans nazeggen en hardop lezen in betekenisvolle situaties.

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio