Wil je met je leerlingen het afstandsonderwijs evalueren en ben je op zoek naar vragenlijsten rond afstandsonderwijs? We hebben een aantal mogelijkheden voor je opgelijst.
Er bestaan diverse methodieken om het afstandslereren op je school te evalueren, neem hiervoor ook een kijkje op de PRO.-site afstandsleren voor meer inspiratie. Hieronder vind je enkele kant en klare leerlingvragenlijsten die je daarvoor kunt gebruiken.
We raden aan om de vragenlijsten aan te passen aan je schooleigen situatie en nodigen. Sommige scholen willen liever (kort en krachtig) iets weten over de sterktes en zwaktes in de eigen aanpak; andere scholen leggen liever de focus op het detecteren van individuele ondersteuningsnoden; en weer andere scholen zien het liever wat uitgebreider en willen verschillende perspectieven combineren.
We stellen vandaag toch drie kant-en-klare vragenlijsten aan jullie voor: die kun je zo gebruiken, maar je kunt ze ook aanpassen aan je eigen noden. Weet ook dat een vragenlijst niet altijd de beste methodiek is – voor sommige zaken organiseer je bijvoorbeeld beter een leerlingenpanel of gebruik je leerlingcontacten.
Twee vragenlijsten werden door onze begeleiders ontwikkeld:
Een derde vragenlijst is wat langer, en combineert vragen over de organisatie van afstandsonderwijs met onder meer het psycho-sociale welzijn van leerlingen. Deze vragenlijst werd ontwikkeld door de Vlaamse Scholierenkoepel.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Maarten Penninckx: maarten.penninckx@katholiekonderwijs.vlaanderen.