Kunst in de derde kleuterklas

In de derde kleuterklassen van Heilig-Hart & College Halle werkten de kleuters samen met hun leraren twee weken rond het thema 'kunst'. Elke dag lieten ze zich inspireren door een andere schilder of kunstenaar. Een boeiend thema met heel wat kansen binnen het leerplan Zin in leren! Zin in leven!.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

In de derde kleuterklassen van HHC Halle werkten we twee weken rond het thema 'kunst'. Elke dag lieten we ons inspireren door een andere schilder of kunstenaar. Zo schilderden de kinderen hun zelfportret op de gekke speelse manier zoals Picasso, zagen we Keith Haring met zijn kleurrijke mannetjes, Van Gogh en zijn mooie zonnebloemen, de action painting van Jackson Pollock en de dot painting techniek geïnspireerd op de aboriginals. Daarnaast leerden de kinderen ook de basiskleuren herkennen en mengen zoals Mondriaan die gebruikt in zijn werken.

Als sluitstuk organiseerden we een tentoonstelling. De kinderen werkten ook achter de tentoonstellingsschermen goed mee. Zo hielpen ze met het opmeten van kaders en kwamen begrippen als smal-breed aan bod.

Om dit alles met een hoogtepunt af te sluiten mochten de kleine kunstenaars gids spelen in hun eigen museum. We nodigden de (groot)ouders uit om naar onze tentoonstelling te komen, waar ze de werken konden bewonderen. Als leuke herinnering konden ze zich verkleden als schilder en hun foto trekken in onze fotobooth.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

MUgr5: Inspelen op de muzische beleving van anderen: de uitvoerder of het publiek

  • 4-6j   Een persoonlijk gevoel beleven bij het werk van een uitvoerder - ervaren dat muzische expressie een (verschillend) effect heeft bij anderen
MUge1: De wisselwerking tussen muzisch beschouwen en creëren illustreren
  • 2.5-5j Het verschil ervaren tussen muzisch beschouwen en creëren - door het beschouwen ideeën opdoen voor het eigen creëren
  • 5-9j Het samenspel ervaren tussen muzisch beschouwen en creëren - actief kansen grijpen om intens te beschouwen en ervaren hoe dit het creëren voedt
RKve4: Groeien in verbondenheid met natuur en cultuur, ontdekken wat de christelijke scheppingsspiritualiteit betekent in het leven van mensen en mogelijk in het eigen leven
  • Kleuter: Verbondenheid met natuur en cultuur ervaren en beleven > In klasrituelen, feesten, vieringsmomenten verbondenheid met natuur en cultuur beleven en uitdrukken > 2.5-6j Ervaren dat verbondenheid groeit en versterkt wordt in en door rituelen, feesten en vieringen
  • Kleuter: Verbondenheid met natuur en cultuur ervaren en beleven > In geloofsverhalen, geloofsbeelden, godsbeelden, Jezusbeelden ontdekken hoe mensen verbonden zijn met natuur en cultuur: schepping en de scheppende kracht van de mens > 2.5-6j Religieuze kunst ontdekken en op zoek gaan naar betekenis
  • Kleuter: Verbondenheid met natuur en cultuur ervaren en beleven > Ervaren en beleven van de verbondenheid met natuur en cultuur: schoonheid, verwondering, bewondering, dankbaarheid, mysterie, ... > 2.5-6j Genieten van schoonheid in kunst, techniek, wetenschap … en in bewondering staan voor wat mensen kunnen

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio