Hoe kun je aan de slag gaan met de leerplandoelen van deze krachtlijn?
In het graadoverstijgende gemeenschappelijk funderend leerplan werd de krachtlijn ‘Mediawijs en digitaal vaardig’ geïntegreerd. Door het nastreven van de vijf onderliggende leerplandoelen (LPD16-20) ontwikkelen de leerlingen hun digitale competentie en mediawijsheid (sleutelcompetentie 4). Bovendien maakt voor de leerlingen van de eerste graad de digitale vaardigheid naast Nederlands en wiskunde deel uit van de te ontwikkelen basisgeletterdheid.
Realisatie leerplandoelen in een doorlopende leerlijn van de eerste tot de derde graad
De leerplandoelen van de krachtlijn ‘Mediawijs en digitaal vaardig’ dienen gerealiseerd te worden in een leerlijn over de eerste, tweede en derde graad.
Indien je deze leerplandoelen realiseert via het leerplan ICT I ab en/of ICT II III ddaa (zie hierna bij vakgerichte aanpak), dan zijn de nummers van de bovenstaande leerplandoelen in deze volgorde de nummers 4, 5, 1, 6 en 7.
Het is belangrijk om over de graden heen binnen de school te overleggen om de leerplandoelen van deze krachtlijn te realiseren. Leerplandoelen 16, 17, 18 en 19 bouwen immers in de tweede graad verder op de eerste graad; leerplandoelen 17 en 19 bouwen in de derde graad verder op de tweede graad. Leerlingen van de drie graden zitten niet altijd fysiek op één campus. Er moet dus over de entiteiten heen overlegd worden.
Het document ‘de leerplandoelen van de krachtlijn mediawijs en digitaal vaardig realiseren in een leerlijn van 1e tot 3e graad’ geeft je een overzicht van de leerplandoelen met hun bijhorende wenken. Leerplandoelen 16, 17 en 18 zijn identiek voor de eerste en tweede graad; leerplandoel 17 en 19 zijn identiek voor de drie graden. Het verschil zit in de afbakening: in de eerste graad gaat het over basisfunctionaliteiten van toepassingen (lees: de leerlingen passen toe in één gekozen softwarepakket); in de tweede en/of derde graad gaat het over courante functionaliteiten van vergelijkbare toepassingen (lees: de leerlingen passen het toe in meerdere softwarepakketten). Voor elk leerplandoel vind je voor elke graad de respectievelijke wenken.
Om het overleg over de graden heen te faciliteren, vind je hier het document ‘Jullie in te vullen leerlijn van 1e tot 3e graad in het aanleren, inoefenen en evalueren van de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig.’
Dit document vul je samen met alle betrokken collega’s van de drie graden in om de aanpak over de graden heen op elkaar af te stemmen. Via onderstaande stappen kun je samen met je team de schoolspecifieke leerlijn ontwikkelen.
Scholen kunnen er voor kiezen om de leerplandoelen van deze krachtlijn aan te leren (en te evalueren) via een afzonderlijk vak en kunnen daarvoor de uitgeschreven leerplannen gebruiken waarin naast de vijf leerplandoelen vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan nog meer leerplandoelen opgenomen zijn:
Het is noodzakelijk om bij de leerlingen al deze vaardigheden te evalueren en ze ook voldoende kansen te geven om deze vaardigheden in te oefenen in de vakken van de algemene en/of specifieke vorming.
Scholen kunnen aanvullend ook bepaalde thema’s aan bod brengen in (schoolbrede) activiteiten of projecten. Als mogelijke concretisering van het leerplandoel 19 (De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels in hun omgang met digitale technologie) vind je hier een uitgewerkt voorbeeld rond het gebruik van sterke wachtwoorden.