Domeinoverschrijdend
Domeingebonden
Dubbele finaliteit
LPD 20+ De leerlingen verklaren verschillen tussen historische beeldvorming over eenzelfde historisch fenomeen in het licht van een historische vraag. / /
Werken rond beeldvorming is een proces dat enige tijd in beslag neemt. Dit moet meermaals geoefend worden door de leerlingen in functie van een diepgaand historisch bewustzijn. Dit leerplandoel moet in samenhang gezien worden met het evalueren van beeldvorming en standplaatsgebondengheid.
Voor de realisatie van dit leerplandoel is het nodig dat de leerlingen alle voorgaande leerplandoelen van de krachtlijn “tot beargumenteerde historische beeldvorming komen” beheersen. Hierdoor zullen ze de verschillen kunnen blootleggen en de verklaring voor de verschillen kunnen afleiden.
Mogelijke onderwerpen hiervoor zijn:
Het gaat hier niet louter over een vergelijking van historische beeldvorming, maar over het verklaren van de verschillen tussen de historische beeldvorming over eenzelfde fenomeen. Best ook koppelen aan begrippen uit het lexicon.
Een haalbare manier om dit te doen is werken met schrijfkaders. In een tweede graad hebben leerlingen hier veelal nood aan. Deze schrijfkaders kunnen door de vakgroep opgesteld worden. Consequent gebruik ervan zal het leerproces van leerlingen tegoed komen. In dat schrijfkader vertrek je best vanuit een historische vraag. Op deze manier oefen je bijkomend nog op het element bruikbaarheid.