Domeinoverschrijdend
Domeingebonden
Dubbele finaliteit
LPD 15: De leerlingen vergelijken historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes in functie van een historische vraag. LPD 14: De leerlingen vergelijken historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes in functie van een historische vraag. /
Eén bron is geen bron: het is een gouden regel in de historische kritiek. Waar mogelijk moet je informatie altijd aftoetsen bij andere bronnen. Dit bevordert meteen het kritisch denken van leerlingen.
Leerlingen vergelijken twee of meer historische bronnen die bruikbaar zijn om eenzelfde historische vraag te beantwoorden. Ze doen dit opnieuw, dit keer met aandacht voor het redeneren over de bronnen.
Zoals bij de andere doelstellingen vertrekt de analyse altijd vanuit een historische vraag.
Opnieuw komen het redeneren over en het redeneren met bronnen samen. Het is dus niet de bedoeling om alleen een inhoudelijke vergelijking te maken. De doelstelling zegt niets over de mate van ondersteuning die leerlingen krijgen bij het vergelijken. Op die manier kan je dit doel afstemmen op je doelpubliek.
Het vergelijken van bronnen is traditioneel een zwak punt in het Vlaamse geschiedenisonderwijs. Bronnen worden meestal functioneel ingezet om de inhoud van de les te ‘ontdekken’. De analyse blijft dan beperkt tot het inhoudelijk lezen van één bron. Deze doelstelling vraagt dus een nieuwe aanpak, met behulp van de zogenaamde ‘graphic organizers’ of ondersteunende schema’s. Deze kunnen leerlingen op weg helpen om de vergelijking te maken.
Het is vaak moeilijk om bronnen over hetzelfde onderwerp uit de bestudeerde periodes te vinden. Een goed vertrekpunt zijn thema's waarover onduidelijkheid of discussie bestaat in de geschiedschrijving. Dat komt vaak doordat verschillende bronnen een uiteenlopende visie bieden.
Je kan werken met zinnen die de leerlingen moeten aanvullen en die hen aanzetten om bronnen te vergelijken.
Je kan werken met graphic organizers. Venndiagrammen kunnen opnieuw een handig grafisch hulpmiddel bieden om tot een analyse te komen. Wat hebben bron A en bron B gemeenschappelijk? Wat vermeldt alleen bron A en bron B dat ons toelaat om de historische vraag te beantwoorden?