- Terugkomdag 2: API-traject 23-24Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag. Je volgde in schooljaar 23-24 reeds een API-traject en wenst je verder te bekwamen in je rol van aanspreekpersoon integriteit via vorming en intervisie23 mei 2025Brussel
- Leerpad: RiK geeft prioriteit aan een actieplan.Heb jij goesting om je internaatswerking verder te optimaliseren met de RiK-bril van kwaliteitsontwikkeling? Dit leerpad wil je als internaatsdirecteur in staat stellen om vanuit gestelde prioriteiten een actieplan te kunnen opstellen, monitoren én evalueren met je team. Is dit het leerpad dat je zoekt schrijf je dan nu in!Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: RiK neemt je onder de loep met een zelfscanJe voelt groeikansen in je internaatswerking maar weet niet goed waar te beginnen? Je wil meer dan alleen vanuit een buikgevoel weten waar de sterktes en groeimogelijkheden van jouw internaat liggen? En ondertussen je volledige team betrekken? Dan is dit leerpad op jouw lijf geschreven!Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - Pesten VOORKOMEN en AANPAKKENDownload alle informatie rond: Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaat - PESTEN beter leren BEGRIJPENDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Komen tot een pestpreventiebeleid op internaatDownload alle informatie rond: PESTEN beter leren BEGRIJPEN Pesten VOORKOMEN EN AANPAKKEN Na aanmelding word je de informatie per e-mail toegezonden op het e-mailadres waarmee je inschrijft.Te bepalenTe bepalen
- Seminarie internaatsdirecteurs: 'hoe aan ouderparticipatie werken in het internaat?'Internaten willen een partner in de opvoeding zijn. Maar hoe werk je aan dit partnerschap met ouders? Tijdens dit seminarie krijg je inzichten in wat ouderparticipatie kan betekenen en hoe je er concreet mee aan de slag kunt gaan in jouw internaat.Meerdere dataBlankenberge
- Seminarie internaatsdirecteurs: 'breng de stem van jongeren binnen in het internaat'Internen die geen mening hebben over wat er op en rond het internaat gebeurt, moeten nog geboren worden. Hen betrekken in je beleid en aanpak levert heel wat directe en indirecte voordelen op. Maar hoe begin je daar in 's hemelsnaam aan?Meerdere dataBlankenberge
- Aan de slag met de digitale rekenmoduleHoe kun je als internaatsdirecteur een simulatie maken van je omkadering en werkingsbudget voor het volgende schooljaar? Tijdens dit initiatief leer je de opbouw kennen van de digitale rekenmodule die je daarbij kan helpen.18 februari 2025Online
- Duurzaam personeelsbeleid: feedback geven in informele begeleidingsgesprekkenHet beste in je medewerkers naar boven halen is een van de belangrijkste opdrachten van jou als internaatsdirecteur. Hoe kun je hen motiveren en coachen en de verantwoordelijkheden niet allemaal zelf op je schouders nemen? Hoe kun je heel concreet focussen op de gewenste situatie en je medewerkers door effectieve feedback doen groeien? Binnen het formele traject van functioneren en evalueren zijn er een aantal verplichte gesprekken met je medewerkers voorzien. Het is niet altijd nodig een formeel functionerings- en evaluatietraject op te starten. Je kunt je medewerkers ook coaching, feedback en ondersteuning bieden in informele gesprekken. Hoe kun je deze informele gesprekken zo zinvol en motiverend mogelijk vormgeven voor beide partijen?31 januari 2025Gent
- Tweedaagse: "omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaat"Tijdens dit initiatief leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen. Je leert werken rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.Meerdere dataBlankenberge
- Leerpad: met RiK op missie: krijg kwaliteit in jouw internaatsvisie(r)!Dit leerpad brengt 3 stappen samen om tot een sterke gedragen visie te komen, die voelbaar is tot in de dagelijkse internaatswerking.Te bepalenTe bepalen
- Leerpad: Kwaliteitsvol op pad met RiKKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- Slotdag voor aanvangsbegeleidersAlle aanvangsbegeleiders die startende opvoeders hebben ondersteund en begeleid, worden hartelijk uitgenodigd voor deze slotdag. Er wordt teruggeblikt op het voorbije jaar, goede praktijken worden gedeeld en een plan van aanpak naar het volgend jaar toe vastgelegd.6 juni 2025Brussel
- Kwaliteitsontwikkeling: Van pedagogisch project naar actieplan en verder- beleidsmedewerkers (Bu)BaOTijdens dit initiatief leer je hoe je vanuit je pedagogisch project over data en prioriteiten tot een gedragen actieplan komt én hoe je dat waartoe dit actieplan geleid heeft kan verankeren of bijsturen.Meerdere dataOp locatie
- Uitwisseling kwaliteitsvolle samenwerking onderwijsinternaat en MFC/voorzieningHet decreet onderwijsinternaten van 16 juni 2023 bepaalt een nieuwe subsidiëringsnorm voor de onderwijsinternaten. In afwijking van deze norm kunnen internaten een samenwerkingsovereenkomst aangaan met een multifunctioneel centrum (MFC) of een residentiële voorziening. We brengen de internaten samen die dergelijke samenwerking zijn aangegaan en bespreken hoe de samenwerking het voorbije jaar heeft vorm gekregen. Waar hebben ze op ingezet? Wat liep goed? Wat zijn verbeterpunten? Hoe loopt de communicatie? Internaten die dergelijke samenwerking overwegen, zijn ook welkom om inspiratie op te doen.13 december 2024Brussel
- Participatie: hoe kinderen en jongeren meer betrekken?Te bepalenTe bepalen
- Basisvorming startende opvoedersEen internaat is een complexe context die heel wat uitdagingen met zich meebrengt voor de opvoeder. Hoe kan je als opvoeder vanuit het opvoedingsproject het internaat tot een warme en participatieve leef- en leeromgeving uitbouwen voor de internen? Deze opdracht vraagt de noodzakelijke opleiding en ondersteuning.10 januari 2025Gent
- Intervisie omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag op internaatWil jij je graag professionaliseren rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag door in interactie te gaan met andere professionals van internaten? Ben jij op zoek naar good practices rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag? Wil je leren van en met elkaar? Ben je benieuwd te vernemen hoe collega's aangereikte kaders rond dit thema inzetten binnen hun internaat? Wat zijn de do’s en don’ts?12 mei 2025Brussel
- Ontwikkelingsgericht werken met internen: digitaal vormingsmomentNa de vormingsdagen rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag, kan je kiezen om digitaal aan te sluiten op dit reflectiemoment waar er samen ontdekt wordt wat de nieuwe werkingsprincipes zijn bij het ontwikkelingsgericht werken, maar ook hoe je met het ontwikkelde inspiratiemateriaal concreet aan de slag kan.5 mei 2025Online
- Leercoaching II: als leren moeilijk blijft gaan: begrijpen van achterliggende redenen en motivatieproblemenTijdens dit initiatief leer je beter begrijpen waarom sommige internen, ondanks een kwaliteitsvolle studiecontext en het aanreiken van effectieve leerstrategieën, toch blijven worstelen en niet goed tot leren komen. Het kan gaan om motivatieproblemen, of een deficiet van de executieve functies, maar ook ingrijpende persoonlijke ervaringen kunnen het leren bemoeilijken. Je leert hoe een brein reageert op te lange, hevige of onvoorspelbare stress en wat de impact is op de werking van het brein en bijgevolg op het kunnen komen tot leren leren. Je leert ook motivatie begrijpen en wat je kan doen om deze te versterken. Je leert in gesprek gaan met de intern over motivatie en samen kijken wat stapjes vooruit kunnen zijn.25 februari 2025Brussel
- Leercoaching I: begrijpen van het leerproces. Helpende strategieën, leren organiseren, leren plannenDe context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.10 februari 2025Brussel
- Visiedag fysieke en seksuele integriteitDeze visiedag wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Daarom is het een goed idee om een beleid te ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze vormingsdag rond visie en beleid wil internaten en scholen ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid m.b.t. fysieke en seksuele integriteit.29 november 2024Brussel
- Vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API) voor internatenDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de professionalisering van internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Het aanstellen van een aanspreekpersoon integriteit (API) maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.Wil jij een verschil maken binnen je internaatswerking en bijdragen aan een cultuur van integriteit en respect? Volgde je reeds de themadag fysieke en seksuele integriteit en de vormingsdag visie & beleid fysieke en seksuele integriteit of heb je deze kennis eerder elders verworven? Schrijf je dan in voor onze vormingsdag aanspreekpersoon integriteit (API).Als API speel je een cruciale rol in het waarborgen van een veilige omgeving voor alle internen. Je bent de vertrouwenspersoon die anderen o.a. kunnen benaderen wanneer ze situaties of vermoedens van integriteitsschending willen melden. Dit omvat allerlei vormen van grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, seksueel, moreel, of psychisch gedrag.Meerdere dataOp locatie
- Werken met ouders m.b.t. relaties, seksualiteit en grensoverschrijdend gedragDeze verdiepende vorming wordt georganiseerd voor medewerkers van internaten en scholen. De samenlevingscontext van een internaat of school biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren te leren omgaan met relaties, seksualiteit en grensoverschrijdend gedrag. Deze vorming wil inzichten en handvaten aanreiken om ook met ouders te communiceren met betrekking tot dit thema. Voorkennis i.v.m. het Vlaggensysteem is aangeraden (zie themadag fysieke & seksuele integriteit).11 maart 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2: identiteit en pastoraal in de lerende organisatieProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.Te bepalenTe bepalen
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 1: intervisie personeelsbeleidProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn en je ervoor inschrijven vanaf 01/09/2023.6 februari 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2: voeren van een pestpreventiebeleidProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.22 mei 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2: communiceren als leidinggevende met mijn personeelProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.29 april 2025Brussel
- ProfS voor internaatdirecteurs en leidinggevenden: JAAR 2: het voeren van een financieel en materieel beleid op internaatProfS is een driejarige opleiding voor beginnende leidinggevenden en directeurs van internaten binnen het katholiek onderwijs. Ben je een ervaren leidinggevende en wil je toch graag je kennis rondom bepaalde thema’s opfrissen of bijspijkeren, dan kan je die modules kiezen die voor jou relevant zijn.31 maart 2025Brussel
30 van 42