- Netwerk directies BaO Regio Mechelen-Brussel 2Tijdens dit initiatief ga je netwerken met collega's directeurs over actuele onderwerpen.Meerdere dataOp locatie
- Referentiekader onderwijskwaliteit en inspectie - de rol van een schoolbestuur. Sessie 2: inleiding op inspectie en gedifferentieerd doorlichtenAls schoolbestuurder ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van je scholen. Daarom is het belangrijk dat je kennis hebt van de inhoud van het referentiekader onderwijskwaliteit en van je opdracht wanneer een school wordt doorgelicht door de inspectie.Te bepalenTe bepalen
- Referentiekader onderwijskwaliteit en inspectie - de rol van een schoolbestuur. Sessie 1: inleiding in het referentiekader onderwijskwaliteitAls schoolbestuurder ben je verantwoordelijk voor het goed functioneren van je scholen. Daarom is het belangrijk dat je kennis hebt van de inhoud van het referentiekader onderwijskwaliteit en van je opdracht wanneer een school wordt doorgelicht door de inspectie.Te bepalenTe bepalen
- Cocodi februari 2024Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.Te bepalenTe bepalen
- Cocodi mei 2024Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.21 mei 2024Brugge
- Cocodi november 2023Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.Te bepalenTe bepalen
- Themadag visie en beleid fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze themadag rond visie en beleid wil internaten ondersteunen in het vormgeven van een gedeelde en gedragen visie en beleid met betrekkin tot fysieke en seksuele integriteit.22 maart 2024Brussel
- Themadag fysieke en seksuele integriteitDeze themadag wordt georganiseerd in het kader van de projectsubsidie die de overheid voorziet voor de professionalisering van de internaten rondom ‘fysieke en seksuele integriteit’. De samenlevingscontext van een internaat biedt dagdagelijks kansen en uitdagingen om kinderen en jongeren op een informele manier te leren omgaan met relaties en seksualiteit. Van internaten wordt verwacht dat zij een beleid ontwikkelen en implementeren op het vlak van fysieke en seksuele integriteit. Deze themadag vormt de noodzakelijke introductiedag om nadien de verdere ondersteuning te kunnen krijgen bij de implementatie van het thema.Te bepalenTe bepalen
- Cocodi september 2023Tijdens deze bijeenkomsten staan we stil bij de actualiteit en regelgeving die van toepassing is voor de goede werking van een scholengemeenschap.Tijdens elke bijeenkomst werken we vanuit de actualiteit en de vragen van de collega's.De cocodivergaderingen worden met een kernteam samen met DcBao voorbereid.Te bepalenTe bepalen
- Let’s meet RiK - Kennismaking RiK voor InternatenKen je RiK al? Neen? Wij organiseren voor jou een date met RiK! RiK is hét referentiekader dat aangeeft aan welke kwaliteitsverwachtingen een goede internaatswerking voldoet. Kom je ook?Te bepalenTe bepalen
- RIK XL: een onderdompeling in het referentiekader internaatskwaliteit voor internaten (verdieping)Maakte je al kennis met het RiK en kan je de verschillende onderdelen van het dashboard al herkennen? Dan ben je goed bezig! Misschien wil je toch nog meer inzicht verwerven in de visie van RiK? Mogelijks ben je nog op zoek naar handvaten om je beleid uit te denken aan de hand van het referentiekader voor internaten. Wil je reflecteren over je aanpak met RiK maar weet je niet hoe? Schrijf je dan in voor deze sessie en wij gaan samen met jou en RiK verder op pad!Te bepalenTe bepalen
- Onze drive, onze visie! – Werken aan een visie vanuit het RiK voor internatenDromen jullie ook van een internaat waar elke interne beter wordt? Is de werking van jullie team gebaseerd op een duidelijke visie? Wordt die visie gedragen door het hele team? Het hebben van een visie vormt immers de drive om kwaliteitsvol te werken en tegemoet te komen aan de verwachtingen van het RiK. Benieuwd om te vernemen hoe jullie met je ganse team een visie kunnen uitwerken? Dan ben je van harte welkom op deze sessie.26 maart 2024Op locatie
- Een ‘leren leren’-beleid vormgeven (teamgericht)Verschillende collega’s zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Het gemoderniseerd onderwijs vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming neemt jou als (mede)beleidsmaker mee in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school vanuit het Gemeenschappelijk funderend leerplan. We maken het ook meteen concreet en gaan aan de slag met het schoolteam zodat dit thema landt op de klasvloer.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan. (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Intervisie antennepersonen identiteit WVL - sessie 2Katholiek Onderwijs Vlaanderen zorgt voor een stevige praktijkgerichte input over het onderwerp en faciliteert het proces van de intervisie onder de aanwezigen. Deze intervisie gaat over het beleidsdomein identiteit voor een bestuur.Te bepalenTe bepalen
- Jaarvergadering besturen - regio Oost-VlaanderenDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten ...10 juni 2024Gent
- Jaarvergadering besturen - regio West-VlaanderenDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten ...19 juni 2024Brugge
- Jaarvergadering besturen - regio LimburgDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten...20 juni 2024Hasselt
- Jaarvergadering besturen - regio AntwerpenDe regionale jaarvergadering van bestuurders brengt alle bestuurders regionaal samen in een netwerkmoment met aandacht voor actualiteit, vorming, prioriteiten, thematische aandachtpunten ...11 juni 2024Antwerpen
- Onthaal kandidaat- en startende bestuurders: module 2Wil je als kandidaat- of startende bestuurder een idee krijgen van de verantwoordelijkheden, taken, tijdsbesteding, ondersteuning, beleidsmogelijkheden … als lid van het bestuursorgaan van een onderwijsvzw van het katholiek onderwijs in Vlaanderen, dan is deze sessie geknipt voor jou. In module 2 staan we stil bij de werking van de vicariale diensten en bij de ondersteuning die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen wordt geboden. We gaan ook dieper in op de beleidsdomeinen.22 april 2024Op locatie
- Onthaal kandidaat- en startende bestuurders: module 1Wil je als kandidaat- of startende bestuurder een idee krijgen van de verantwoordelijkheden, taken, tijdsbesteding, ondersteuning, beleidsmogelijkheden … als lid van het bestuursorgaan van een onderwijsvzw van het katholiek onderwijs in Vlaanderen, dan is deze sessie geknipt voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Directievergadering voor de directeurs van regio Oost-Vlaanderen 22 mei 202422 mei 2024Online
- VOCODI regio Oost-Vlaanderen 16 mei 202416 mei 2024Gent
- Digitaal infomoment 6 mei 20246 mei 2024Online
- Vergadering CODI's regio West-VlaanderenAfstemming en informatiedeling CODI's so.Te bepalenTe bepalen
- Auteursrechten in een onderwijscontext - teamgerichtJe gebruikt als leraar of personeelslid van een onderwijsinstelling wel eens een foto, afbeelding, tekst,... in een presentatie, op een website,... Tijdens dit initiatief kom je te weten wat mag en niet mag. Je leert waar je rekening moet houden met auteursrechten in een onderwijscontext.Op aanvraag
- Auteursrechten en copyright - individugerichtJe gebruikt als leraar of personeelslid van een onderwijsinstelling wel eens een foto, afbeelding, tekst,... in een presentatie, op een website,... Tijdens dit initiatief kom je te weten wat mag en niet mag. Je leert waar je rekening moet houden met auteursrechten in een onderwijscontext.Te bepalenTe bepalen
- GDPR: Risicoanalyse en GegevensbeschermingseffectbeoordelingDe GDPR legt de nadruk op risicobenadering. Om de risico’s op een evenwichtige wijze te kunnen beheersen, moet bekend zijn welke risico’s gelopen worden en hoe groot deze risico’s zijn. Op basis van deze kennis treft de verwerkingsverantwoordelijke (= schoolbestuur) dan gepaste beveiligingsmaatregelen (art. 24 en 32 GDPR). De professionalisering biedt een methode aan om een risicoanalyse van een gegevensverwerking uit te voeren.14 mei 2024Online
- Leernetwerkdag aanspreekpunt informatieveiligheidOm de verwerkingsverantwoordelijke (= schoolbestuur) te informeren, te adviseren over hun GDPR verplichtingen en toe te zien op de naleving van de GDPR-verordening moet het aanspreekpunt informatieveiligheid zich blijven professionaliseren (art. 39(1) GDPR). De netwerkdag biedt de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en vragen van de aanspreekpunten informatieveiligheid te beantwoorden. Tijdens de leernetwerkdag komen er ook een aantal praktijkvoorbeelden, recente casussen, sancties/aanbevelingen/richtlijnen van de toezichthouders aan bod.Te bepalenTe bepalen
- Basisopleiding aanspreekpunt informatieveiligheid: digitale sessiesOverheidsinstanties moeten een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) aanstellen. (Lid 1, art. 37, art. 9 GDPR) Een school- of centrumbestuur die wil gebruik maken van de DPO diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen kan enkel dit doen op voorwaarde dat elke onderwijsinstelling een aanspreekpunt informatieveiligheid (AIV) heeft. Dat is overeengekomen door de netwerkorganisatie van de vrije, gesubsidieerde onderwijsinstellingen in Vlaanderen en de toezichthouders: de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) en de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC). (Lid 7, art. 37 GDPR) Dit is een individugerichte nascholing voor ICT-coördinatoren, preventieadviseurs, ondersteunend personeel en andere personeelsleden van scholen van het katholiek gewoon en buitengewoon basis– en secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of van katholieke internaten die door hun schoolbestuur aangesteld zullen worden als ‘aanspreekpunt informatieveiligheid’. De opleiding heeft tot doel deze personen de nodige kennis en vaardigheden aan te reiken om het beleid inzake informatieveiligheid en privacy op school te adviseren en mee op te volgen.Te bepalenTe bepalen