Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.” in de studierichting Moderealisatie - en textielverzorging (LPD 20)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde, Techniek en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Je krijgt van een opdrachtgever de vraag om fietshoezen te maken voor een bepaalde reeks fietsen. De bestaande modellen blijken vaak niet goed te passen en vragen dus (kleine) aanpassingen.

Criteria:

  • Het model moet vooral passend zijn voor een bepaald type fiets.

  • De opdrachtgever wenst dat de klant zijn/haar fiets kan beschermen bij regen - en wind enerzijds.

  • Anderzijds moeten de fietshoezen ook bestand zijn UV – straling, scheuren en lichtgevend zijn in het donker.

  • Ze moeten praktisch zijn in gebruik.

  • Wanneer de fietshoezen duurzaam worden gemaakt zal de klant tevreden zijn over het dagelijks gebruik voor de bescherming van zijn/haar fiets(en).

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • II-MoTe-a LPD 20: De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging in de context van moderealisatie en textielverzorging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

  • I-II-III-GFL LPD 10: De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

Specifieke leerplandoelstellingen:

  • II-MoTe-a LPD 1 De leerlingen handelen
    •  In teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures); 
    •  Kwaliteitsbewust;
    •  Economisch en duurzaam. 

  • LPD 3 + De leerlingen vergelijken het assortiment van winkels en webshops.

  • LPD 9 De leerlingen meten correct specifieke maten op.

  • LPD 11 De leerlingen snijden, merken en stikken diverse weefsels en textielmaterialen rekening houdend met de belangrijkste kenmerken, mogelijkheden en beperkingen ervan.

  • LPD 19 De leerlingen registreren gegevens in verband met de activiteiten: productie, materiaalverbruik, klantenbestand, levering en verkoop.

In functie van het aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie:

  • II-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.

  • II-Wis-a LPD 4 De leerlingen leggen het verband tussen een 3D-situatie en 2D-voorstellingen ervan in betekenisvolle contexten.

  • II-Wis-a K1 De leerlingen schetsen een eenvoudige 2D-voorstelling van een 3D-situatie.

  • II-MaVo-a LPD 18 De leerlingen verklaren fenomenen of toepassingen uit het dagelijkse leven aan de hand van snelheid, kracht, hefboom, druk, zichtbaar licht, straling of elektriciteit.

Ontwerpen van een oplossing

sla link op in klembord

Kopieer

Doordenken op de opdracht/probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Welke vragen zou je stellen, welke informatie heb je nodig om tot een goed inzicht te komen bij deze opdracht/probleemstelling? Wat is de beginsituatie bij de leerlingen i.v.m. dit onderwerp? (het product, de materialen, de technieken…)

Je kan samen met de leerlingen de context van het product beschrijven:

sla link op in klembord

Kopieer

  • het type fiets waarvoor geen goede fietshoezen bestaan grondig bekijken/opmeten;

  • nieuwe fiets hoezen/oude fietshoezen hergebruiken?

  • bespreking: hoe ziet een basis fietshoes eruit voor een dames- of herenfiets?

  • verkennen van beeldmateriaal;

  • welke fietshoezen zijn er al op de markt? Zijn er nog andere soorten hoezen?

  • verkennen en vergelijken van de verschillende soorten doelgroepen/ fietshoezen;

  • schetsen en foto’s van diverse fietshoezen?

Welke vragen zou je nog stellen?

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijke oplossingen zoeken

sla link op in klembord

Kopieer

  • Welk materiaal kan er gebruikt worden?
    • Kwaliteit van het materiaal: de verschillende soorten stoffen verkennen, de sluitingen, stikzijde, … 
    • Alle criteria mogelijk? 
    • Economisch verbruik van materiaal 

  • Wat stel je vast over de opbouw van de fietshoezen?
    • Het patroon afhankelijk van het type? 
    • Design van de reflecterende stoffen, zichtbaarheid in het donker. 

  • Hoe blijft het product praktisch en duurzaam?
    •  Eisen voor het onderhoud, levensduur waterdichtheid, het opbergen van de hoezen. 

  • Communicatie:
    • Vergelijking van de diverse soorten stoffen; online mailverkeer of naar een winkel gaan? 
    • Concurrenten voor het product? 

  • Kostprijsberekening noodzakelijk?
    • Budget? 
    • Afmetingen voor de diverse fietshoezen, stofberekening. 

Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan in dit voorbeeld wetenschappen (MaVo) integreren bij het zoeken naar oplossingen:

  • Je kan bij dit voorbeeld doen door de eigenschappen en beperkingen van de stoffen te verkennen, te vergelijken en uit te testen op stalen én vervolgens te registreren: waterdichtheid, scheurbestendigheid, UV – bestendigheid.

  • Je kan de leerlingen de verschillende stoffen voor de realisatie van de fiets hoezen laten wassen met ecologisch afbreekbare en minder afbreekbare wasproducten.

  • Je kan nagaan met de leerlingen welke materialen stoffen, fournituren niet bruikbaar en wel bruikbaar zijn om een collectie duurzame fietshoezen te realiseren.

Je kan in dit voorbeeld wiskunde integreren bij het zoeken naar oplossingen:

  • Je kan in je opdracht vragen dat leerlingen een berekening maken van de afmeting stof voor een reeks fietshoezen voor een specifieke doelgroep. Zorg dat je naast het materiaal per fietshoes ook zorgt voor de berekening van onderdelen bijvoorbeeld fournituren zoals ritsen, velcro en design van lichtgevende stof.

  • Voor het aanpassen van een patroon voor een fietshoes kan je de leerlingen diverse fietsen laten opmeten. De leerlingen bekijken en berekenen de verhoudingen op basis van fietsen. 2D –3D inzichten toepassen.

  • Je kan een budget meegeven waarbinnen de leerlingen moeten blijven voor de berekening van materiaal voor een specifiek soort fietshoes.

  • Kostprijsberekening voor de verschillende soorten fietshoezen.

  • De leerlingen registreren gegevens met betrekking tot de activiteit, het materiaalverbruik.

Je kan in dit voorbeeld technologie integreren bij het zoeken naar oplossingen:

  • meetgereedschap voor het opmeten van fietsen;

  • technische fiches voor diverse fietsen(hoezen) digitaal en op papier bekijken;

  • afwerkingstechnieken: sluitingen, zomen, fournituren;

  • uittesten van de kwaliteit van de verschillende stoffen en diverse afwerkingstechnieken.

Welk doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Een aangepast prototype (voor een collectie fietshoezen) voor een specifiek type fiets.

  • Een voorstel voor aanpassing vanuit bestaande producten (de fietshoezen).

  • Een plan van aanpak voor het oplossen van het vooropgestelde probleem.

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In sommige situaties zal dat meteen helder zijn, maar bij bepaalde casussen ga je toch nadenken over de kwaliteit van je oplossing. Misschien is het probleem ook wel gelinkt aan andere elementen die ook een oplossing vragen. Het zou ook kunnen dat samenwerken een belangrijk onderdeel is om een oplossing te ontwerpen.

  • Op welke manier communiceer je duidelijk met je medeleerlingen, je leerkracht, opdrachtgever in functie van je oplossing?

  • Waaraan moet een eventuele oplossing voldoen om geslaagd te zijn? Alle criteria tegelijk of moeten keuzes gemaakt worden?

Begeleiden van het proces

sla link op in klembord

Kopieer

In functie van de verschillende fasen

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk ligt op het proces van het ontwerpen van een oplossing. Volgende onderliggende elementen zijn hierbij belangrijk:

  • verkennen, verhelderen en analyseren van probleem;

  • inventarisatie mogelijke (deel)oplossingen;

  • mogelijke ontwerpen van oplossingen en argumentatie adhv modellen, stappenplan, schema’s, schetsen, tekeningen, bronnen …;

  • realisatie (optioneel).

Je kan verschillende werkvormen hanteren in de loop van het ontwerpproces door leerlingen individueel dan wel in groepjes te laten reflecteren of brainstormen, mindmap opmaken over de gestelde vragen. De groepen kunnen vertrekken vanuit dezelfde basiscasus, maar tijdens het proces verschillende antwoorden of contexten aangeboden krijgen. Op die wijze kan je, rekening houdend met de groepssamenstelling, een aantal leerlingen gaan uitdagen.

Belangrijk is dat leerlingen in de tweede graad nog volop in dit proces worden begeleid. Hun mate van autonomie is doorgaans beperkt: ze hebben nood aan duidelijke kaders, gerichte vragen en ondersteuning bij het analyseren van de opdracht, het formuleren van ontwerpcriteria en het maken van keuzes. De leraar speelt hierbij een actieve rol als procesbegeleider, inhoudelijke coach en organisator.

Naast het onderzoek naar het budget en de soorten stoffen is het ook goed om in dialoog te gaan met een potentiële klant. Je kan de leerlingen al laten voorbereiden hoe ze gaan communiceren met een stoffenbedrijf en potentiële klanten/doelgroep waarvoor ze deze fietshoezen gaan uitwerken.

Het is eveneens goed dat het creatieve denkproces en uitvoerende taken afgewisseld worden.

Je kan nagaan op welke wijze de leerlingen de verschillende stappen door het proces inventariseren of illustreren via een fotomontage, moodboard van het proces ‘een oplossing ontwerpen’, een andere vorm van visualisatie … Blijven ze gefocust op het oplossen van het probleem?

Voor het werken met een patroon (eventueel) zal de leraar met een voorstel komen en de leerlingen meenemen in het 2D-3D verhaal, zonder dat de leerlingen zelf het patroon moeten aanpassen.

In functie van een leerlijn

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je kan de casus complexer maken door te kiezen om fietshoezen te maken voor:
    • Verschillende soorten fietsen: Kinderfiets, plooifiets, damesfiets, herenfiets, wielrenner fiets, tandem.
      • De leerlingen krijgen een budget waarbinnen ze moeten blijven voor de aankoop van stoffen die bestand zijn tegen UV – straling, wind, scheurbestendige – en lichtgevend en waterafstotend zijn.
      • De leerlingen krijgen de opdracht om het opbergen van de fietshoes te onderzoeken.
  • Je kan de situatieschets verder stofferen in functie van andere leerdoelen die je wil betrekken of om een leerlijn uit te werken door de tweede graad heen. Je kan daarbij een keuze maken om meer informatie te geven bij het begin van de tweede graad zodat de leerlingen zich ook beter kunnen inleven in de concrete situatie. Naargelang de graad vordert, kan je informatie voorzien die je niet op voorhand deelt, maar waarnaar ze moeten vragen als om zelf een zicht te krijgen op de situatie.  

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk bij de evaluatie ligt op de centrale doelen (het ontwerpproces). De volgende criteria kan je hanteren:

  • creatief denken bij het ontwerpen van een oplossing: ideeën genereren, ontwikkelen en selecteren in functie van een geschikte oplossing;

  • open staan voor input van medeleerlingen;

  • rekening houden met alle/een aantal aspecten van de situatieschets;

  • uitvoerbaarheid van het ontwerp;

  • argumentatie van de verschillende ontwerpstappen.

Je evalueert als de voorgestelde oplossing(en) voldoen aan de voorgestelde criteria. Je kan de evaluatie nog krachtiger maken door de leerlingen te betrekken bij het bepalen van de criteria en in de loop van het proces deze criteria te laten omschrijven en verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?