Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.” in de studierichting Beweging en Sport (LPD 3)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde, Techniek en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Beginsituatie

sla link op in klembord

Kopieer

Om vanuit dit voorbeeld met LPD 3 aan de slag te gaan, wordt er verondersteld dat leerlingen in de loop van het schooljaar onderstaande leerinhouden verworven hebben:

  • gezondheidsvaardigheden met betrekking tot voeding,

  • beweegrichtlijnen voor kinderen uit het basisonderwijs;

  • observeren hoe sport- en spelactiviteiten worden afgestemd op bijzondere doelgroepen;

  • kenmerken van specifieke doelgroepen;

  • ontwerpen van bewegings- en sportactiviteiten vanuit een methodische opbouw.

Voor deze uitdagingen doen leerlingen beroep op eerder verworven kennis uit de tweede graad:

  • informatie uit product- of materiaallabels in verband brengen met bewust gebruik op vlak van gezondheid en leefmilieu: herkomst en duurzaamheid van stoffen, voedingsbestanddelen (II-Mavo-a LPD 14);

  • fenomenen of toepassingen uit het dagelijks leven toelichten met betrekking tot geluid met inbegrip van veiligheidsaspecten en decibelschaal (II-Mavo-a LPD 19).

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Je ontwerpt een sportdag voor 80 kinderen van het vijfde en zesde leerjaar uit de gemeentelijke basisschool. De sportdag start om 9 uur en eindigt om 15.30 uur. Er is een middagpauze van een uurtje voorzien. Leerlingen brengen zelf hun lunchpakket mee. Twee leerlingen hebben een beperking. Eén kind zit in een rolstoel, een ander kind is slechthorend (technologie).
Je plant inclusieve bewegingsactiviteiten, zorgt voor groepsindeling, doorschuifsysteem (wiskunde en technologie), materiaallijst. Je kan beroep doen op 8 begeleiders.

Je kan gebruik maken van een sporthal en een buitenterrein. De sporthal bestaat uit 3 zaaldelen. Een zaaldeel heeft de grootte van een volleybalveld met 2 extra meter rondom. Je mag gebruik maken van de beschikbare accommodatie (toestellen, materialen …) Voor het gebruik van de sporthal betaal je per zaaldeel 10€ per uur (wiskunde). De hal heeft een slechte akoestiek (natuurwetenschappen).

De school draagt gezondheid hoog in het vaandel en vraagt je om bij de organisatie en de keuze voor bewegingsactiviteiten aandacht te hebben voor geluidspreventie en veiligheid. Ze vragen je ook om een gezond tussendoortje voor de kinderen te voorzien. Bij de keuze voor materialen heb je oog voor duurzaamheid (natuurwetenschappen).

Je hebt een budget van € 400 (huur sporthal en kostprijs tussendoortje inbegrepen). Je maakt een begroting waarbij je uitgaat van een aanwezigheid van 90% (wiskunde).

Afhankelijk van de beginsituatie en de doelgroep kan je de opdracht complexer maken, bv.

  • de sportdag wordt uitgewerkt vanuit een thema zoals ‘alles op wielen’, ‘al met de bal’, recyclage …;

  • je voegt een extra doelgroep toe, bv. het is een sportdag voor kinderen en hun grootouders;

  • je geeft aan dat een deel van de kinderen niet graag sport en dat het aanbod ook hen moet motiveren;

  • hoe pas je de organisatie bij onverwachte afwezigheid van begeleiders en of leerlingen?

Je kan leerlingen bronnen aanreiken of je laat hen vanuit de samenhang met andere leerplandoelen zelf op onderzoek gaan om antwoorden op de vragen te vinden (observaties, gesprek met doelgroep, geluidsmeting, opzoeken of aanreiken van bronnen zoals Sportsnacks, plan en materialenlijst van de sporthal en buitenterrein, filmmateriaal over de doelgroep, bronnen over inclusief sporten (G-sport), informatie over materialen, gezonde tussendoortjes (etikettering …).

Mogelijke problemen of uitdagingen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je houdt rekening met de beschikbare accommodatie.

  • Je zorgt voor een aangepast en gevarieerd aanbod (doelgroep, inclusiviteit).

  • Je maakt een planning op: groepsindeling, doorschuifsysteem, aantal begeleiders, aanwezigheid van 90% …

  • Je moet rekening houden met de beschikbare accommodatie en materiaal.

  • Gezondheid: geluidspreventie, gezond tussendoortje, keuze voor veilige materialen.

  • Duurzaamheid: keuze voor materialen.

  • Budget: begroting rekening houdend met 90% participatie, kostenbewuste keuzes, vaste kosten …

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • III-BeSp-a LPD 3 Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

  • I-II-III-GFL-ddaa LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan:

  • I-II-III GFL-ddaa LPD 15 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s.

In functie van het aanwenden van wiskunde:

  • III-Wis-a LPD 1 De leerlingen lossen vanuit betekenisvolle contexten problemen op door wiskundige concepten en vaardigheden in te zetten.

  • III-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.

In functie van het aanwenden van wetenschappen, technologie en de verdere integratie in het specifieke deel 3de graad beweging en sport:

  • III-BeSp-a LPD 10 De leerlingen passen beweegrichtlijnen voor een gezonde en actieve levensstijl toe in functie van levenslang bewegen.

  • III-BeSp-a LPD 11 De leerlingen passen de principes van medisch verantwoord en veilig sporten zowel preventief als curatief toe.

  • III-BeSp-a LPD 25 De leerlingen houden rekening met de kenmerken en de groepsdynamiek van specifieke doelgroepen in de voorbereiding en uitvoering van sport- en spelactiviteiten.

  • III-BeSp-a LPD 26 De leerlingen ontwerpen bewegings- en sportactiviteiten met aandacht voor de methodische opbouw.

  • III-BeSp-a LPD 27 De leerlingen ontwerpen materiaal in functie van bewegings- en sportactiviteiten.

  • III-BeSp-a LPD 29 De leerlingen organiseren, geven instructie en demonstreren bewegings- en sportactiviteiten.

Een oplossing ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

De situatie verkennen

sla link op in klembord

Kopieer

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Dat is niet verkeerd, maar kan ertoe leiden dat bepaalde oplossingen onvoldoende toereikend of zelfs helemaal niet passend zijn. Je stimuleert leerlingen om gegevens te verzamelen via observatie of gerichte vraagstelling. Je kan hen zelf op zoek laten gaan naar info of je kan hen bepaalde bronnen aanreiken. Volgende vragen kunnen inspireren:

  • Wat is de precieze context waarin het probleem of de situatie zich stelt? Welke significante informatie heb je nodig?
    • Hoe verken je de mogelijkheden in de sporthal en het buitenterrein?
    • Waar vind je inspiratie voor de keuze van inclusieve bewegingsactiviteiten?
    • Hoe kom je tot een gevarieerd aanbod waarbij de kinderen in een doorschuifsysteem verschillende activiteiten uitvoeren? (aanbod, groepsindeling, doorschuifsysteem …)?
    • In welke periode van het jaar vindt de activiteit plaats?

  • Welke elementen beïnvloeden het probleem of de uitdaging? Welke informatie heb je nodig om een goed beeld te krijgen?
    • Hoe vermijd je geluidsoverlast?
    • Hoe maak je de keuze voor een gezond tussendoortje?
    • Hoe bewaak je het budget?
    • Welke keuze maak je voor materialen (duurzaam en kostenbewust)?

  • Voor wie wordt een oplossing of uitdaging ontworpen: voor de leerling zelf, voor een gekende doelgroep of een ongekende doelgroep?
    • Hoe verken je de mogelijkheden en beperkingen van de leeftijdsgroep?
    • Hoe kan je bepaalde activiteiten aanpassen voor leerlingen met een beperking of hoe kan je hen volwaardig laten participeren? Als bepaalde aanpassingen niet mogelijk zijn voor een deelopdracht, welk waardig alternatief voorzie je dan?

  • Waaraan voldoet een kwalitatieve oplossing? Welke criteria heb je voor ogen?

  • Zijn er meerdere ontwerpoplossingen die misschien niet allemaal even goed zijn, maar wel goede elementen bevatten?

  • Welke reflectievragen moeten er bij een potentiële oplossing worden gesteld?

Je kan leerlingen in groepjes criteria voor de bovenstaande uitdagingen laten bepalen en deze vervolgens klassikaal samenbrengen.

Je laat leerlingen in groepjes brainstormen over de aanpak voor het komen tot de organisatie (planning en aanbod) van de sportdag rekening houdend met de criteria.

Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie

sla link op in klembord

Kopieer

Uitgaande van de geformuleerde probleemstelling kan wiskunde en ICT in de oplossing worden geïntegreerd.

In deze casus integreer je elementen van wetenschappen (geluid en gezondheid).

  • In functie van geluidspreventie kan je met leerlingen reflecteren over volgende vragen: hoe meet je geluid in een sporthal? Wanneer is de geluidsnorm overschreden? Hoe voorkom je dat geluidsnormen worden overschreden?

  • In functie van gezondheid kan je hen laten nadenken over gezonde tussendoortjes: wat zijn gezonde tussendoortjes? Hebben de kinderen de kans om voldoende te drinken? Welke keuzes moet je maken?

  • In functie van gezondheid kan je hen laten nadenken over veiligheid: wat zijn veilige materialen? Hoe hou je rekening met de veiligheid tijdens de bewegingsactiviteiten?

  • In functie van zorg voor leefmilieu kan je hen laten nadenken over duurzaamheid: wat zijn duurzame materialen om mee te werken? Hoe voorkom je en hoe ga je om met mogelijk afval?

In deze casus integreer je elementen van wiskunde: berekenen van budget, groepsindeling en verdeling van activiteiten over de beschikbare infrastructuur, duur van activiteiten aanpassen aan de planning.

In deze casus integreer je elementen van technologie: hoe kan je activiteiten aanpassen of hulpmiddelen inzetten voor de kinderen met een beperking? Kan je bewegingsactiviteiten uitwerken met gerecycleerde materialen in functie van het ontwerpen van materialen?

Implementeren in het lesgebeuren

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan verschillende werkvormen hanteren door leerlingen individueel dan wel in groepjes te laten reflecteren over de gestelde vragen. De groepen kunnen vertrekken vanuit dezelfde startopdracht, maar tijdens het proces verschillende antwoorden of contexten aangeboden krijgen. Op die wijze kan je, rekening houdend met de groepssamenstelling, diversifiëren en een aantal leerlingen gaan uitdagen. Je kan leerlingen in groepjes criteria voor de verschillende uitdagingen laten bepalen en deze vervolgens klassikaal samenbrengen. Vanuit deze casus zou je leerlingen in groepjes kunnen laten brainstormen over de aanpak voor het komen tot de organisatie (planning en aanbod) van de sportdag rekening houdend met de criteria. Vervolgens ontwerpen ze een sportdag waarbij ze oplossingen zoeken voor de verschillende uitdagingen.

Je kan opvolgen op welke wijze de leerlingen de verschillende stappen door het proces inventariseren of illustreren via een portfolio, een fotomontage, een andere vorm van visualisatie … Je kan de leerlingen hun uitwerking laten voorstellen aan een leraar van de basisschool of aan een personeelslid van de sportdienst van stad of gemeente: houdt de uitgewerkte sportdag rekening met de verschillende uitdagingen? Hebben ze suggesties om de uitwerking kwaliteitsvoller te maken?

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?