Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden.” in de studierichting Keukenmedewerker (LPD 23)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde, Techniek en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

De keukenchef geeft je de opdracht om een dagschotel samen te stellen met de beschikbare ingrediënten (zie lijst grondstoffen). Je beschikt over de volledige uitrusting van de schoolkeuken. Het gerecht moet je zelfstandig kunnen bereiden en doorgeven voor maximaal 20 leerlingen (leeftijd 12 jaar, er zijn geen allergenen of specifieke wensen). Bovendien mag de maximale grondstoffenkost van 5,50 euro niet overschreden worden.

Mogelijke perspectieven bij verkenning van het probleem of uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen krijgen een lijst met beschikbare grondstoffen (je kan een selectie maken op basis van grondstoffen die leerlingen reeds verwerkt hebben, volgens niveau van de leerling, eventueel nieuwe grondstoffen aanreiken, lokale en seizoensgebonden grondstoffen opnemen …)

  • De leerlingen zijn vertrouwd met de uitrusting van de schoolkeuken en houden hiermee rekening bij het ontwerpen van de oplossing. Je kan bij wijze van uitbreiding een andere keuken beschrijven om leerlingen te verplichten hierover na te denken.

  • Doordat de Keukenmedewerker zelfstandig het gerecht moet bereiden en doorgeven zulen de leerlingen moeten nadenken over arbeidsefficiëntie en een inschatting maken van de nodige arbeidstijd, nodige bereidingsstappen en handelingen bij het serveren zodat dit effectief haalbaar is.

  • De beperking van de grondstoffenkost verplicht de leerlingen om na te denken over hoeveelheden (portiegrootte) en kostprijs. Je kan de leerlingen ondersteunen door te vertrekken van uitgeschreven recepten (een recept ontwikkelen kan in een vervolgopleiding aan bod komen).

Informatie en opzoekingsbronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Grondplan, technische uitrusting van de keuken (instructiekaart van toestellen), inventaris

  • Technische fiches van bereidingen

  • Lijst met grondstoffen: kostprijzen excl. Btw en beschikbare hoeveelheden

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • II-Keu-a LPD 23 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden binnen de context van keuken.

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden.

Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van integratie van technologie en het specifieke deel van de studierichting Keuken:

  • II-Keu-a LPD 5 De leerlingen kiezen grondstoffen in functie van een bereiding.

  • II-Keu-a LPD 6 De leerlingen gebruiken het juiste materiaal in functie van een opdracht.

  • II-Keu-a LPD 16 De leerlingen vergelijken prijzen van grondstoffen en materiaal.

In functie van het geïntegreerd aanwenden van wetenschappen en wiskunde:

  • II-MaVo-a LPD 9 De leerlingen situeren absoluut en relatief personen, plaatsen, patronen en processen op relevante ruimtelijke schaalniveaus.
    De leerlingen schatten op basis van een grondplan van de keuken met aanduiding van de toestellen in wat een efficiënte workflow is om de bereiding uit te voeren.

  • II-MaVo-a LPD 14 De leerlingen brengen informatie uit product- of materiaallabels in verband met bewust gebruik op vlak van gezondheid en leefmilieu.
    •  Herkomst en duurzaamheid van stoffen 
    •  Voedingsbestanddelen
    •  Dosis en concentratie van stoffen in relatie tot gebruik.
       De leerlingen selecteren grondstoffen op basis van de productinformatie.   

  • II-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
    De leerlingen berekenen de grondstoffenkost door eenheidsprijs te vermenigvuldigen met hoeveelheid, samen te tellen, te delen door aantal cts …

  • II-Wis-a LPD 3 De leerlingen ronden zinvol af en schatten resultaten van bewerkingen in betekenisvolle contexten.
    De leerlingen ronden bij bovenstaande berekeningen de getallen zinvol af.

In functie van het realiseren van het Gemeenschappelijk funderend leerplan:

  • I-II-III-GFL LPD 21 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen:
    De leerlingen gebruiken de aangeleverde informatie kritisch, zoeken bijkomende informatie.

Begeleiding van het ontwerpproces

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk ligt op het proces van het ontwerpen van een oplossing. Volgende onderliggende elementen zijn hierbij belangrijk:

  • verkennen, verhelderen en analyseren van probleem;

  • inventarisatie mogelijke (deel)oplossingen;

  • mogelijke ontwerpen van oplossingen en argumentatie adhv modellen, stappenplan, schema’s, schetsen, tekeningen, bronnen …;

  • realisatie (optioneel).

Afhankelijk van de beschikbare tijd kan je het probleem opsplitsen in deelproblemen. Dat biedt kansen om deeloplossingen onderling af te stemmen wat het samenwerkend leren bevordert.

Je kan op het einde van elke fase de leerlingen hun bevindingen laten toelichten zodat ze mekaar inspireren. Door medeleerlingen kritische vragen te laten formuleren, mekaar feedback te geven, keuzes te laten argumenteren benadruk je het belang van het onderzoekend leren.

De situatie verkennen …

sla link op in klembord

Kopieer

In een eerste fase introduceer je de uitdaging en stel je de opdracht voor als een realistische uitdaging. Vermeld ik ook de verwachte output (zie 4.2 Welk doel heb je voor ogen?).

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Ontleed met de leerlingen de situatieschets en benadruk dat de klemtoon ligt op het samenstellen van een dagschotel.

Je stimuleert de leerlingen om de uitdaging te verkennen. Door reflectievragen verplicht je de leerlingen het probleem of de uitdaging van verschillende perspectieven (zie hierboven) te bekijken en eventueel bijkomende vragen te noteren. Je kan door bijkomende info te geven (bv. bereidingstijd per gerecht) leerlingen sturen zodat ze meer gericht te werk gaan.

  • Je kan leerlingen individueel of in groepjes aan het werk zetten.

  • Enkele voorbeelden van reflectievragen:

  • Welke gerechten zie je haalbaar om te bereiden? Waarom?

  • Hoeveel handelingen en voorbereidingen zijn er nodig? Wat is de bereidingstijd?

  • Beschik je over voldoende materiaal om het gerecht te bereiden? Wat ontbreekt? Zijn er alternatieven?

  • Voor welke doelgroep is deze dagschotel bedoeld? Wat zijn de belangrijkste vereisten van deze doelgroep op vlak van voeding? Welke grondstoffen zijn meer of minder geschikt?

  • In welk seizoen wordt dit gerecht bereid? Maak je gebruik van lokale grondstoffen?

Welk doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In de situatieschets wordt verwacht dat de leerling een gerecht samenstelt. Je kan denken aan volgende mogelijke outputvormen:

  • een schriftelijke uitwerking van het gerecht met berekening van kostprijs, motivatie van keuze grondstoffen, aantonen dat gerecht zelfstandig kan bereid worden;

  • een presentatie van het ontwerp, toelichten van het ontwerpproces met mogelijkheid tot vragen stellen door andere leerlingen;

  • het effectief realiseren van de dagschotel door de leerling of leerlingengroep (als een tussenstap in het ontwerpproces maar niet als einddoel).

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk bij de evaluatie ligt op het LPD 23 “De leerlingen ontwerpen een oplossing …”. Volgende criteria kan je hanteren:

  • rekening houden met alle aspecten van de situatieschets;

  • open staan voor input van medeleerlingen;

  • uitvoerbaarheid van het ontwerp;

  • argumentatie van de verschillende ontwerpstappen;

Daarnaast kan je een aantal criteria bij de flankerende leerplandoelen opnemen (zonder deze de bovenhand te laten innemen):

  • haalbaarheid van het ontwerp: kan de leerling dit gerecht effectief zelfstandig bereiden in de omschreven situatie? Hoe overtuigend is de argumentatie?

  • maakt de leerling optimaal gebruik van de beschikbare grondstoffen en uitrusting?

  • beantwoordt het ontwerp aan de vooropgestelde kostprijs?

  • ruimtelijk inzicht op basis van een grondplan en aanduiding van toestellen;

  • eenvoudige berekeningen en afronden;

  • kritisch omgaan met bronnen;

Je kan de evaluatie nog krachtiger maken door de leerlingen te betrekken bij het bepalen van de criteria en in de loop van het proces deze criteria te laten omschrijven en verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?