Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” in de studierichting Printmedia (LPD 2)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde, Techniek en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Je werkt in een drukkerij die gespecialiseerd is in klein, familiaal drukwerk. Een lokale sportclub contacteert je met een uitdaging: ze organiseren een benefietevenement en willen hiervoor op een duurzame en kostenefficiënte manier flyers drukken om reclame te maken. Ze hebben een beperkt budget en willen de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden. De club levert zelf een basisontwerp aan (tekst en een logo), maar vraagt jullie om een professioneel en aantrekkelijk ontwerp te maken en de productie te verzorgen.

Deze situatieschets kan verder worden uitgebreid om de complexiteit te verhogen:

  • Het budget is zeer strikt, wat een kosten-batenanalyse noodzakelijk maakt.
  • De club vraagt om een specifiek papierformaat dat niet standaard is.
  • Er moet een scheurstrook voorzien worden die bezoekers kunnen inleveren voor een gratis drankje.

Mogelijke problemen of uitdagingen

sla link op in klembord

Kopieer

Bij een eerste analyse van de situatieschets kunnen volgende problemen of uitdagingen naar voren komen:

  •  Budgetbeperkingen: hoe kan een aantrekkelijk en professioneel resultaat bereikt worden met beperkte financiële middelen? 
  •  Niet-standaard papierformaat: hoe kan dit technisch correct en kostenefficiënt uitgevoerd worden zonder te veel papierverlies? 
  •  Duurzaamheid: hoe verzoen je de ecologische wensen van de klant met haalbare productiemethoden (papierkeuze, inkten, energieverbruik)? 
  •  Productie-efficiëntie: hoe kan verspilling bij het drukken en snijden beperkt worden, zeker wanneer er een scheurstrook geïntegreerd moet worden? 
  •  Technische beperkingen van de drukkerij: zijn alle gewenste technieken uitvoerbaar met de beschikbare machines (digitaal vs. offset, afwerkingsmogelijkheden)? 
  •  Tijdsplanning: kan de flyer tijdig ontworpen, gedrukt en afgewerkt worden voor het evenement? 
  •  Kwaliteitsbewaking: hoe kan gegarandeerd worden dat het eindproduct er professioneel uitziet, ondanks de beperkingen in budget en materiaal? 

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

Leerplandoel II-Pri-a

  • II-Pri-a LPD 2 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden in de context van Printmedia.

In relatie tot het Gemeenschappelijke funderend leerplan I-II-III-GFL

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van het aanwenden van wiskunde, wetenschappen:

  • II-Wis-a LPD 1 De leerlingen lossen vanuit betekenisvolle contexten problemen op door wiskundige concepten en vaardigheden in te zetten.

  • II-Wis-a LPD 2: Eenvoudige berekeningen uitvoeren met procenten en verhoudingen (bv. budgettering, berekenen van papierhoeveelheid, mengen van PMS-kleuren)

  • II-MaVo-a LPD 14: Informatie uit productlabels (bv. van papier of inkt) in verband brengen met duurzaamheid en leefmilieu.

  • II-Mavo-a LPD 17 De leerlingen gebruiken de concepten rendement, vermogen en warmte om energieomzettingen in systemen te beschrijven. (bv. energieverbruik van de pers)

In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting:

  • II-Pri-a LPD 3: De verschillende fasen van het grafisch productieproces analyseren.

  • II-Pri-a LPD 6: Basisprincipes van lay-out en typografie toepassen.

  • II-Pri-a LPD 11: Een totaalmontage maken rekening houdend met snij- en vouwschema's.

  • II-Pri-a LPD 12: De voorbereiding en het printen verzorgen (digitaal drukken).

  • II-Pri-a LPD 16 & 17: Papiertransport, inkt- en vochtwerk instellen (conventioneel drukken).

  • II-Pri-a LPD 23: Snijden met behulp van de plano-snijmachine.

Een oplossing ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

De situatie verkennen

sla link op in klembord

Kopieer

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Dat is niet verkeerd, maar kan ertoe leiden dat bepaalde oplossingen onvoldoende toereikend of zelfs helemaal niet passend zijn. Je stimuleert de leerlingen om gegevens te verzamelen via observatie of gerichte vraagstelling. Daarbij kan je volgende vragen omzetten naar de casus die je voor ogen hebt:

  • Technische vereisten: Wat is het gewenste formaat? Is het enkelzijdig (recto) of dubbelzijdig (recto-verso)? Moet er in één kleur of in meerdere kleuren gedrukt worden?

  • Materiaalkeuze (Technologie & Wetenschappen): Welke drukdragers (papiersoorten) zijn beschikbaar? Wat zijn de eigenschappen (gramgewicht, looprichting, dikte)? Welke opties zijn het meest duurzaam (bv. gerecycleerd papier, herkomst van de grondstoffen)?

  • Druktechniek (Technologie): Kiezen we voor digitaal of conventioneel drukken? Wat zijn de voor- en nadelen van elke techniek in deze context (kosten, kwaliteit, oplage)?

  • Afwerking: Hoe moeten de flyers afgewerkt worden (snijden, rillen, vouwen)?

  • Duurzaamheid en kosten (Wiskunde): Hoe kunnen we papierverlies minimaliseren? Welke inkten zijn milieuvriendelijker? Hoe berekenen we de totale kostprijs om binnen het budget te blijven?

Welke doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In sommige situaties zal dat meteen helder zijn, maar bij deze casus is het belangrijk om ook stil te staan bij de kwaliteit van de oplossing. Misschien gaat het niet enkel om het drukken van een flyer die de sportclub kan gebruiken om hun evenement bekend te maken. De uitdaging kan breder zijn: hoe zorg je dat de flyer ook echt duurzaam geproduceerd is, binnen het budget blijft én toch professioneel oogt? Misschien hangt de opdracht ook samen met andere aspecten, zoals de herkenbaarheid van de sportclub in de lokale gemeenschap of de mate waarin de flyer bezoekers effectief aanspreekt. Een slimme materiaalkeuze of een creatieve lay-out kan de oplossing extra waarde geven.

Je kan de leerlingen hierbij de volgende vragen stellen:

  • Zijn er andere problemen gekoppeld aan de uitdaging die voorligt (bv. beperkte oplage, tijdsdruk, ecologische voetafdruk)?

  • Waaraan moet een eventuele oplossing voldoen om geslaagd te zijn (bv. leesbaarheid, kostenefficiëntie, duurzaamheid, aantrekkelijkheid)?

  • Welke bijkomende kwaliteiten kunnen de oplossing versterken (bv. creatieve impact, herkenbaarheid van de club, efficiënt gebruik van papier)?

Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie

sla link op in klembord

Kopieer

Uitgaande van de geformuleerde probleemstelling kan wiskunde, wetenschappen of technologie in de oplossing worden geïntegreerd.

Hoewel de studierichting Printmedia vooral focust op grafische processen, kan je de uitdaging verrijken door wiskundige en wetenschappelijke inzichten te koppelen aan technologische keuzes:

  • Wiskunde: Hoeveel flyers passen er op een drukvel? Hoe bereken je het papierverlies bij een bepaald standvel? Hoe vergelijk je de kostprijs van verschillende oplages of papiersoorten met behulp van procenten en verhoudingen?

  • Wetenschappen en technologie: Wat zijn de eigenschappen van verschillende papiersoorten (gramgewicht, dikte, looprichting)? Hoe beïnvloeden inktsoorten en droogprocessen de duurzaamheid en de milieu-impact? Hoe kan energieverbruik tijdens het drukken beperkt worden?
    Welke druktechniek (digitaal of offset) is het meest geschikt bij een kleine oplage? Hoe kan de afwerking (snijden, rillen, scheurstrook voorzien) technisch correct en efficiënt worden uitgevoerd?
    Je kan focussen op vakbegrippen zoals druk, spanning, weerstand en rendement die een rol spelen in het grafisch productieproces:

    • Hoe werkt een plano-snijmachine en welke veiligheids- en kwaliteitsaspecten zijn daarbij belangrijk?

    • Hoe beïnvloedt de juiste instelling van papiertransport en inkttoevoer de kwaliteit en de verspilling?

    • Hoe kan software (bv. voor opmaak of standvelberekening) ingezet worden om fouten te vermijden en efficiëntie te verhogen?

Niet elke mogelijke oplossing is even haalbaar of wenselijk. Vanuit de aard van het probleem kan je de werking van de verschillende keuzes nader onderzoeken:

  • Digitaal drukken is vaak goedkoper bij lage oplages, maar offset kan een betere kwaliteit bieden. Hoe weeg je die afwegingen?

  • Gerecycleerd papier is ecologischer, maar soms duurder of minder stevig. Hoe beoordeel je welke papierkeuze de beste balans biedt?

  • Het standvel bepaalt hoeveel verspilling er is. Welke indeling levert het minste snijverlies op?

Implementeren in het lesgebeuren

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan verschillende werkvormen hanteren door leerlingen individueel dan wel in groepjes te laten reflecteren over de gestelde vragen. Het probleem kan worden opgesplitst in verschillende deelproblemen (bv. papierkeuze, druktechniek, lay-out, afwerking, kostenraming, duurzaamheid) en deze kunnen toegewezen worden aan verschillende leerlingengroepen. Zo ontstaat een verdeling van verantwoordelijkheden die samenwerking stimuleert en het probleem vanuit meerdere invalshoeken benadert.

In de tweede graad is het belangrijk om te erkennen dat leerlingen nog volop begeleid moeten worden in dit proces. Hun mate van autonomie is doorgaans beperkt: ze hebben nood aan duidelijke kaders, gerichte vragen en ondersteuning bij het analyseren van de opdracht, het formuleren van ontwerpcriteria en het maken van keuzes. De leraar speelt hierbij een actieve rol als procesbegeleider, inhoudelijke coach en organisator.

Leerlingen hebben vaak nog moeite om abstracte problemen te vertalen naar concrete oplossingen. Daarom is het aangewezen om hen te ondersteunen met visuele hulpmiddelen (zoals schetsen, lay-outvoorbeelden, standvelschema’s), voorbeeldvragen, en werkfiches die het ontwerpproces stapsgewijs structureren. Ook het begeleiden van groepswerk vraagt aandacht: leerlingen moeten geholpen worden bij het verdelen van taken, het geven en ontvangen van feedback, en het reflecteren op hun samenwerking.

Overleg met collega’s van wiskunde, wetenschappen en techniek is sterk aanbevolen. Door vakoverschrijdend samen te werken, kunnen leerlingen beter ondersteund worden in het integreren van STEM-inzichten in hun ontwerp.

Je kan nagaan op welke wijze de leerlingen de verschillende stappen door het proces inventariseren of illustreren via een portfolio, een fotomontage, een logboek of een andere vorm van visualisatie. Dit helpt hen niet alleen om hun proces te documenteren, maar ook om te reflecteren op hun keuzes en de kwaliteit van hun oplossing.

We schetsen hieronder een mogelijk lesverloop en handvatten om het ontwerpproces te begeleiden.

Fase 1: Probleemverkenning en analyse

Je begeleidt door:

  • de casus helder te introduceren, met visuele ondersteuning (bv. voorbeeldflyers, drukvoorbeelden);

  • gerichte vragen te stellen over technische vereisten, duurzaamheid, budget en doelgroep;

  • leerlingen te ondersteunen bij het verzamelen van gegevens via observatie, productlabels en technische fiches;

  • gebruik te maken van een analysefiche om leerlingen te helpen hun bevindingen systematisch te noteren.

Fase 2: Ideeën genereren en conceptontwikkeling

Je begeleidt door:

  • brainstormsessies te faciliteren en technieken zoals moodboards, schetsen en lay-outvoorbeelden aan te reiken;

  • samen met de leerlingen ontwerpcriteria te formuleren: leesbaarheid, duurzaamheid, kostenefficiëntie, aantrekkelijkheid;

  • STEM-inzichten te integreren:
    • wiskunde: berekening van papierverbruik, standvelindeling, kostenraming;
    • wetenschappen: eigenschappen van papier en inkt, energieverbruik;
    • technologie: druktechniek, afwerking, scheurstrook;

  • vakoverleg te stimuleren: samenwerking met collega’s van wiskunde, wetenschappen en techniek versterkt de inhoudelijke diepgang en zorgt voor een coherente aanpak.

Fase 3: Prototype en uitvoering

Je begeleidt door:

  • te werken met een werkfiche of stappenplan waarin leerlingen hun voortgang documenteren;

  • groepswerk actief te begeleiden: rollen verdelen, samenwerking stimuleren, conflicten oplossen;

  • technische ondersteuning te bieden bij het instellen van machines, het kiezen van papier en het uitvoeren van afwerkingstechnieken;

  • creatieve keuzes te koppelen aan technische en budgettaire haalbaarheid.

Fase 4: Reflectie en evaluatie

Je begeleidt door:

  • leerlingen een portfolio of logboek te laten bijhouden met foto’s, schetsen en reflecties;

  • presentatiemomenten te organiseren voor klasgenoten, collega’s of de sportclub;

  • evaluatiecriteria te hanteren die zowel creativiteit als technische uitvoering beoordelen;

  • terug te koppelen naar de oorspronkelijke ontwerpcriteria en de mate waarin de oplossing daaraan voldoet.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?