Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.
Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Die verheldert de volgende elementen:
Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.
Een klant brengt een vintage mechanisch polshorloge (een erfstuk) naar jullie atelier. Het horloge loopt niet meer, en de klant vermoedt waterschade. De klant vertrouwt op jullie expertise voor een grondige diagnose, een vakkundige herstelling en een kwalitatieve afwerking.
Geld
De klant beschikt over een vast budget en wil vooraf weten of een herstelling kostenefficiënt is. Jullie moeten een kosten-batenanalyse opstellen waarin het verschil wordt aangetoond tussen het herstellen van beschadigde originele onderdelen en het vervangen ervan door nieuwe standaardonderdelen. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de waarde die originele onderdelen toevoegen aan het uurwerk.
Organisatie
De herstelling vraagt een goede interne planning: het werk moet worden verdeeld tussen diagnose, bestelling van onderdelen en uitvoering van de herstelling. Indien bepaalde onderdelen niet onmiddellijk beschikbaar zijn, moet dit tijdig gecommuniceerd worden met de klant. Een efficiënte werkorganisatie is essentieel om binnen de afgesproken termijn te blijven.
Tijd
De klant geeft aan dat er een strakke deadline is — bijvoorbeeld voor een bijzondere gelegenheid. Jullie moeten dus de doorlooptijd van elke fase (onderzoek, onderdelen, montage, afwerking) zorgvuldig inschatten en opvolgen. Eventuele vertragingen moeten onmiddellijk besproken worden met de klant.
Informatie
De klant verwacht duidelijke communicatie over de diagnose, de herstellingsmogelijkheden, de verwachte kostprijs en de duurzaamheid van elke optie. Alle bevindingen en beslissingen worden gedocumenteerd zodat het proces transparant blijft. Ook moeten technische specificaties van onderdelen worden opgezocht om te verzekeren dat vervangingen compatibel zijn met het originele uurwerk.
Kwaliteit
De klant hecht veel waarde aan duurzaamheid en originaliteit: zoveel mogelijk originele onderdelen moeten behouden blijven om de historische waarde te vrijwaren. De afwerking moet voldoen aan hoge vaktechnische kwaliteitsnormen en aan de esthetische kenmerken van het originele horloge. Na afloop volgt een kwaliteitscontrole om te verzekeren dat het uurwerk weer perfect functioneert en zijn erfstukwaarde behoudt.
Bij een eerste analyse van de situatieschets komen verschillende uitdagingen naar voren die zowel technische, organisatorische als communicatieve aspecten omvatten. Een doordachte verkenning van de situatie – vóór er naar oplossingen wordt gezocht – is essentieel om tot een duurzame en kwalitatieve herstelling te komen.
Budget en verwachtingen van de klant
Een eerste uitdaging is het afstemmen van de technische mogelijkheden op het beschikbare budget en de verwachtingen van de klant. Wat is de emotionele waarde van het horloge, welk eindresultaat wordt verwacht, en hoeveel mag de herstelling kosten? Vintage onderdelen zijn vaak duur of moeilijk verkrijgbaar, waardoor keuzes gemaakt moeten worden tussen originele vervanging, reconstructie of herstel van bestaande onderdelen.
Technische diagnose en analyse
Vooraleer men tot herstelling overgaat, moet de precieze oorzaak van het defect bepaald worden. Is er sprake van waterschade, slijtage aan lagers of veer, of een structureel probleem in de balans-as? Een grondige observatie en technische analyse van het binnenwerk (merk, kaliber, toestand van kast en band) zijn noodzakelijk om gerichte herstelacties te plannen.
Technische keuzes en materiaalgebruik
Een belangrijk vraagstuk is welke onderdelen absoluut vervangen moeten worden en welke nog te herstellen zijn. Daarbij spelen kennis van materialen (zoals de gebruikte metalen in het raderwerk en de eigenschappen van oliën en reinigingsproducten) en inzicht in tolerantiewaarden een cruciale rol. De keuze van hersteltechnieken – demontage, montage, afregeling – moet gebaseerd zijn op zowel duurzaamheid als behoud van authenticiteit.
Duurzaamheid en authenticiteit
Het vinden van het juiste evenwicht tussen het behouden van originele onderdelen en het garanderen van de functionele precisie is een blijvende uitdaging. Leerlingen moeten leren afwegen wanneer conservering primeert en wanneer vervanging noodzakelijk is om de levensduur en nauwkeurigheid te waarborgen.
Complexiteit van het herstelproces
Het demontage- en montageproces van een fijnmechanisch uurwerk vraagt uiterste precisie. Elke stap moet zorgvuldig worden gedocumenteerd om fouten bij de montage te vermijden. Indien onderdelen ontbreken of onherstelbaar zijn, moet overwogen worden om ze zelf te vervaardigen (bijvoorbeeld op de draaibank), met oog voor maatvoering en correcte afstelling van ankergang en spiraal.
Planning en organisatie
Een efficiënte productieplanning is noodzakelijk om het herstellingsproces – diagnose, reinigen, bestellen of vervaardigen van onderdelen, montage en afregeling – binnen de voorziene tijd af te ronden. Hierbij hoort ook het berekenen van de kostprijs (onderdelen, werkuren) om een correcte offerte op te stellen.
Kwaliteitscontrole
Na de herstelling moet het uurwerk worden getest op precisie, waterdichtheid en autonomie. Meettoestellen en controleprocedures spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast moet ook de afwerking – bijvoorbeeld het polijsten van de kast – gebeuren met respect voor de originele vorm en uitstraling.
Communicatie met de klant
Tot slot vormt communicatie een niet te onderschatten uitdaging. De leerling moet technische problemen en voorgestelde oplossingen kunnen uitleggen in begrijpelijke taal, inclusief de kostenraming en de gevolgen van eventuele keuzes voor authenticiteit of duurzaamheid.
De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.
Leerplandoel III-Uur-a
In relatie tot het Gemeenschappelijke funderend leerplan I-II-III-GFL
De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.
Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.
In functie van het geïntegreerd aanwenden van wiskunde en wetenschappen:
In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting:
Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie
Uitgaande van de geformuleerde probleemstelling kan wiskunde, wetenschappen of technologie in de oplossing worden geïntegreerd.
Wiskunde
Wetenschappen en Technologie
In de derde graad beschikken leerlingen over een grotere mate van autonomie en technische vaardigheid. Ze zijn beter in staat om zelfstandig keuzes te maken, complexe diagnoses te stellen en oplossingsgericht te werken. Toch blijft begeleiding door de leraar cruciaal, vooral bij het structureren van het proces, het bewaken van de kwaliteit en het verdiepen van de technische en wetenschappelijke inzichten.
Het project rond de herstelling van een vintage mechanisch uurwerk biedt een authentieke en vakgerichte context waarin leerlingen hun expertise kunnen inzetten. Door het probleem op te splitsen in deelaspecten (bv. diagnose, demontage, materiaalkeuze, hersteltechniek, afregeling, communicatie met de klant) kunnen leerlingen in groepjes of individueel werken aan specifieke onderdelen van het proces.
Je kan nagaan op welke wijze de leerlingen de verschillende stappen door het proces documenteren via een portfolio, logboek, fotoreeks of technische fiche. Dit helpt hen om hun keuzes te verantwoorden en te reflecteren op de kwaliteit van hun oplossing.
We schetsen hieronder een mogelijk lesverloop en handvatten om het ontwerpproces te begeleiden.
Fase 1: Probleemverkenning en analyse
Je begeleidt door:
Fase 2: Ideeën genereren en herstelstrategie ontwikkelen
Je begeleidt door:
Fase 3: Uitvoering en kwaliteitscontrole
Je begeleidt door:
Fase 4: Reflectie en communicatie
Je begeleidt door: