Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” in de studierichting Onthaal, organisatie en sales (LPD 6)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Die verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • keuze van een probleem of uitdaging;
  • geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.
Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

De school wil een online winkel opstarten voor tweedehands babyartikelen. Jij, leerling in de studierichting Onthaal, organisatie en sales, krijgt de opdracht om een realistisch en gevarieerd (virtueel) assortiment samen te stellen en daarvoor een gebruiksvriendelijke webshop te ontwerpen.

Relevante criteria voor de oplossing

  • Assortiment
    • Voldoende variatie: bv. verzorging, mobiliteit, meubilair, spelen en ontwikkeling, accessoires.
    • Doelgroep: baby’s (0-1 jaar), peuters (1-3 jaar).
    • Duurzaamheid: producten zijn in goede staat, herbruikbaar, ecologisch verantwoord.
    • Veiligheid: geen beschadigde of onveilige artikelen.

  • Prijszetting
    • Realistische prijzen op basis van staat, merk, nieuwprijs en vraag.
    • Mogelijkheid tot kortingen of bundelaanbiedingen. 

  • Webshop 
    • Navigatie en structuur: logische indeling, zoekfunctie met filters, duidelijke menu’s.
    • Visuele aantrekkelijkheid: kwalitatieve foto’s, consistente stijl, eyecatchers. 
    •  Productinformatie: duidelijke omschrijving van producten, transparante prijsinformatie. 
    •  Gebruiksvriendelijkheid: eenvoudige stappen om te bestellen. 
    •  Klantenservice: duidelijke contactmogelijkheden.
    •  Vertrouwen en veiligheid: veilige betaalmethoden, privacy klantgegevens.  
    •  Ontwikkeling webshop: gebruik van gratis software. 
     

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

Het leerplan Onthaal, organisatie en sales

  • III-OOS-a LPD 6 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging bij onthaal- en verkoopactiviteiten door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

In relatie tot het Gemeenschappelijk funderend leerplan I-II-III-GFL

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van het aanwenden van wetenschappen, wiskunde:

  • II-MaVo-a LPD 14 De leerlingen brengen informatie uit product- of materiaallabels in verband met bewust gebruik op vlak van gezondheid en leefmilieu.
    •  herkomst en duurzaamheid van stoffen 
    •  voedingsbestanddelen 
    •  dosis en concentratie van stoffen in relatie tot gebruik. 

  • III-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.

In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting Onthaal, organisatie en sales:

  • III-OOS-a LPD 2 De leerlingen passen regelgeving over marktpraktijken en consumentenbescherming toe.

  • III-OOS-a LPD 7 De leerlingen verzamelen en presenteren informatie over een retailer rekening houdend met branche, concurrentie, marketingbeslissingen en duurzaamheid.

  • III-OOS-a LPD 9 De leerlingen passen de kostplusprijsmethode bij het bepalen van de verkoopprijs toe.

  • III-OOS-a LPD 25 De leerlingen verwerken en bewerken cijfergegevens met behulp van een rekenblad.
    •  Werkmap- en blad: gebruiken, opmaken en presenteren; 
    •  Formules en functies: aantalarg, afronden, zoekfuncties, gegevensvalidatie;
    •  Grafieken: (op)maken en bewerken.  

  • III-OOS-a LPD 45 De leerlingen lichten voor- en nadelen van e-commerce toe.

  • III-OOS-a LPD 46 De leerlingen informeren klanten en bieden service via onlinekanalen.

  • III-OOS-a LPD K1 De leerlingen ontwerpen een eenvoudige website en webshop met behulp van kant-en-klare software.

Een oplossing ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

De situatie verkennen

sla link op in klembord

Kopieer

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Dat is niet verkeerd, maar kan ertoe leiden dat bepaalde oplossingen onvoldoende toereikend of zelfs helemaal niet passend zijn. Je stimuleert de leerlingen om gegevens te verzamelen bv. via observatie of (online) onderzoek. Een virtueel assortiment samenstellen betekent dat ze niet echt babyartikelen hoeven te verzamelen, maar dat ze een realistische en gevarieerde lijst opstellen en deze integreren in een zelf ontwikkelde aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop.

Je kan leerlingen laten nadenken over informatie die ze nodig hebben. Daarbij kan je volgende vragen opwerpen:

  • hoeveel artikelen opnemen (maximaal) in het assortiment?

  • welke artikelen wil je aanbieden? Focus op een bepaalde categorie, bv. verzorging of meubilair?

  • welke artikelen zijn populair of nuttig?

  • via welke kanalen kan je tweedehands babyartikelen aankopen? Of gratis vinden?

  • welke informatie is nodig per product (bv. staat, merk, materiaal, prijs, veiligheid, duurzaamheid) en welke informatie moet zichtbaar zijn op de productpagina?

  • welke labels en keurmerken zijn belangrijk, bv. vanuit veiligheids- en duurzaamheidsperspectief?

  • welke software ga je gebruiken voor het ontwerpen van de webshop?

  • hoe deel je de webshop logisch in?

  • hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke navigatie?

  • hoe bepaal je een realistische prijs voor tweedehands artikelen?

Welk doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. Je kan denken aan:

  • een plan van aanpak (virtueel assortiment samenstellen, inventarislijst maken met productinformatie en prijzen, webshopstructuur ontwerpen)

  • een presentatie

Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijke aanknopingspunten voor wetenschappen (MAVO) en wiskunde:

sla link op in klembord

Kopieer

Wetenschappen

  • Aandacht voor ecologische en sociale duurzaamheid van materialen zoals hout, kunststoffen (plastic), bv. MSC, FSC, PEFC.

  • Aandacht voor duurzaam energieverbruik van babyartikelen.

Wiskunde

  • Inventariseren van het productassortiment: hoeveel stuks zijn er per categorie? Wat is de verhouding tussen de verschillende productcategorieën?

  • Gebruik van een rekenblad om verkoopprijzen en kortingen te berekenen en simuleren.

Mogelijke aanknopingspunten voor technologie en het specifieke van de studierichting

sla link op in klembord

Kopieer

  • Onderzoek naar transparante prijscommunicatie: geen misleiding, vermelding van productstaat, retourbeleid en garantie bij tweedehandsartikelen, privacy en veilige betaalmethoden.

  • Tot welke branche behoren (tweedehands) babyartikelen?

  • Concurrentieanalyse: hoe zich te onderscheiden van bestaande tweedehandsplatformen en fysieke winkels met een dergelijk aanbod?

  • Marketingbeslissingen: doelgroep, prijsstrategie en toepassen van kostprijsplusmethode, promoties

  • Duidelijke productinformatie, contactmogelijkheden, FAQ-pagina.

  • Ontwerpen van een visueel aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop met behulp van software.

Begeleiding van het ontwerpproces

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan verschillende werkvormen hanteren door leerlingen individueel dan wel in groepjes te laten reflecteren over de gestelde vragen. Je kan het probleem opsplitsen in verschillende deelproblemen en deze toewijzen aan meerderen leerlingengroepen.

We schetsen hieronder een mogelijk lesverloop en handvatten om het ontwerpproces te begeleiden.

In een eerste fase introduceer je de uitdaging en stel je de opdracht voor als een realistische uitdaging. Je stimuleert de leerlingen om de uitdaging te verkennen: aan welke eisen moet de oplossing voldoen en welke middelen zijn nodig om een aantrekkelijke, goed georganiseerde pop-upwinkel van tweedehands speelgoed te maken vertrekkend van een lege ruimte?

Begeleiding door de leraar:

  • door het gesprek te structureren met verhelderende vragen (zie 4.1)

  • door leerlingen te stimuleren om gericht informatie te verzamelen via observatie (bv. een bezoek aan een winkel met babyartikelen) of online onderzoek (webshops, tweedehandsplatformen).

  • door voorbeelden te geven van mogelijke risico’s, bv. waarom bepaalde babyartikelen niet geschikt zijn voor hergebruik

  • door keuzes te sturen vanuit de relevante criteria voor de oplossing, bv. maximum 40 à 50 fictieve babyartikelen

  • door bepaalde software te introduceren en mogelijkheden te belichten voor het ontwerp van een webshop

Leerlingen verzamelen informatie en verkennen een tweede maal het probleem zodat ze een het eisenprogramma bij het probleem of de uitdaging kunnen vervolledigen.

Vervolgens ontwerpen de leerlingen een plan van aanpak zoals

  • samenstellen virtueel assortiment;

  • samenstellen inventarislijst en prijssimulatie met behulp van een rekenblad;

  • foto’s verzamelen en/of ontwikkelen voor integratie in de webshop.

Begeleiding door de leraar:

  • samenwerkend leren stimuleren;

  • leerlingen stimuleren om meerdere mogelijke oplossingen te bedenken bij de deelproblemen;

  • feedback geven op berekeningen en keuzes;

  • leerlingen stimuleren om keuzes te onderbouwen op basis van de relevante criteria;

  • verschillende ontwerpen bespreken in de klas met oog voor sterke en zwakke punten.

Tot slot heb je aandacht voor reflectie over en evaluatie van het ontwerpproces: je kan leerlingen schetsen, foto’s en beschrijvingen van keuzes laten maken en presentatiemomenten organiseren om hun ontwerpproces in beeld te brengen. Daarbij heb je aandacht voor evaluatiecriteria bij het ontwerpproces waaronder ideeën genereren, ontwikkelen en weloverwogen kiezen.

Daarnaast kan je ook evaluatiecriteria bij de oplossing in overweging nemen op basis van de criteria in het eisenprogramma zoals beschreven in punt 2.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?