Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” in de studierichting Decor, etalage en publiciteit (LPD27)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Die verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • keuze van een probleem of uitdaging;
  • geÏntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Een startende ondernemer opent binnenkort een pop-upstore in een leegstaand winkelpand en wil duurzaam speelgoed verkopen. De ondernemer wil een totaalsfeer creëren die zowel kinderen als hun (groot)ouders aanspreekt. De uitdaging is om een concept te ontwikkelen voor de inrichting van de winkelruimte, inclusief de etalage, presentatiemeubels en de signalisatie (bewegwijzering). Het budget is beperkt en de ondernemer wil dat de inrichting modulair en demonteerbaar is, zodat de materialen later in een definitieve winkel kunnen worden hergebruikt.

Deze situatieschets kan verder worden uitgebreid om de complexiteit te verhogen:

  • Er moet een kosten-batenanalyse gemaakt worden van verschillende materiaalopties.
  • Het ontwerp moet rekening houden met de circulatie van klanten door de winkel (dynamische navigatiescenario's).
  • Er moet een klein 'evenement' of 'experience' (bv. een speelhoek) in het ontwerp geïntegreerd worden.
  • De pop-up moet binnen een strikte deadline operationeel zijn.

Mogelijke problemen of uitdagingen

sla link op in klembord

Kopieer

Bij een eerste analyse van de situatieschets kunnen volgende problemen of uitdagingen naar voren komen:

  • Budgetbeperkingen: Hoe kan een aantrekkelijk en professioneel totaalconcept gerealiseerd worden met een beperkt budget?

  • Modulariteit en herbruikbaarheid: Hoe ontwerp je meubels en decorstukken die stevig zijn, maar ook demonteerbaar en later opnieuw bruikbaar in een andere winkelruimte?

  • Ruimtelijke beperkingen: Hoe richt je de winkel efficiënt in rekening houdend met obstakels zoals ramen, deuren en kolommen, en hoe behoud je een vlotte circulatie voor klanten?

  • Tijdsdruk: Hoe zorg je dat de winkelinrichting tijdig klaar is binnen de strikte deadline?

  • Materiaalkeuze: Welke duurzame materialen zijn zowel esthetisch aantrekkelijk als praktisch uitvoerbaar, en hoe ga je om met hun beperkingen (gewicht, stevigheid, kostprijs)?

  • Constructieve haalbaarheid: Zijn de gekozen technieken en constructies haalbaar met de beschikbare middelen, gereedschappen en competenties van de leerlingen?

  • Ervaringselement: Hoe integreer je een speelhoek of ‘experience’ die kinderen aanspreekt, zonder de veiligheid of het winkelcomfort in gevaar te brengen?

  • Verlichting: Hoe creëer je de juiste sfeer en productaccenten met energiezuinige verlichting die ook kleuren correct weergeeft?

  • Signalisatie: Hoe zorg je dat bewegwijzering duidelijk, aantrekkelijk en passend bij de merkidentiteit is?

  • Onderhoud en duurzaamheid: Hoe voorkom je dat materialen of meubels snel slijten, vervormen of instabiel worden tijdens de gebruiksperiode van de pop-upstore?

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

Leerplandoel III-DEP-a

  • III-DEP-a LPD 27: De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden in de context van Decor, etalage en publiciteit.

In relatie tot het Gemeenschappelijke funderend leerplan I-II-III-GFL

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie:

  • III-Wis-a LPD 2: Eenvoudige berekeningen uitvoeren met procenten en verhoudingen (bv. budgettering, schaalberekening).

  • III-MaVo-a LPD 11: Keuzes bij aankopen beargumenteren rekening houdend met de totale kostprijs (bv. bij materiaalkeuze).

  • III-MaVo-a LPD 20: Fenomenen verklaren aan de hand van kracht, druk of elektriciteit (bv. bij constructies of verlichting).

In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting: leerplandoelen III-DEP-a

  • III-DEP-a LPD 7: De eigen werkzaamheden voorbereiden en plannen.

  • III-DEP-a LPD 9: Grafische, publicitaire en decoratietrends en -sferen illustreren.

  • III-DEP-a LPD 13: Ruimtelijke figuren omzetten van 3D naar 2D en omgekeerd.

  • III-DEP-a LPD 14: 2D- en 3D-compositiemogelijkheden toepassen.

  • III-DEP-a LPD 17: Grafische toepassingen en visualisaties uitwerken.

  • III-DEP-a LPD 23: Ruimtes ontwerpen volgens het concept van de opdrachtgever.

  • III-DEP-a LPD 24: De gewenste decor-, presentatie- en etalagevereisten detecteren.

  • III-DEP-a LPD 25: Het effect van belichting onderzoeken.

  • III-DEP-a LPD 26: Producten presenteren rekening houdend met dynamische navigatiescenario’s.

Een oplossing ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

De situatie verkennen

sla link op in klembord

Kopieer

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Dat is niet verkeerd, maar kan ertoe leiden dat bepaalde oplossingen onvoldoende toereikend of zelfs helemaal niet passend zijn. Je stimuleert de leerlingen om gegevens te verzamelen via observatie of gerichte vraagstelling. Daarbij kan je volgende vragen omzetten naar de casus die je voor ogen hebt:

  • Doelgroep en concept: Wie zijn de klanten (typologie van consumenten)? Welke sfeer en merkidentiteit wil de ondernemer uitstralen? Welke grafische, publicitaire en decoratietrends passen hierbij?

  • Ruimtelijke analyse (Wiskunde/Technologie): Wat zijn de afmetingen van de ruimte? Waar zijn obstakels, ramen, deuren? Hoe tekenen we een grondplan op schaal en hoe visualiseren we het concept in 3D (bv. met SketchUp©)?

  • Materiaalkeuze (Technologie & Wetenschappen): Welke materialen zijn stevig, licht, modulair én duurzaam (bv. plaatmateriaal zoals mdf, osb, of schuimkarton)? Wat zijn de eigenschappen en de kostprijs? Hoe kunnen we materialen efficiënt gebruiken om afval te minimaliseren?

  • Constructie en technieken (Technologie): Welke montagetechnieken zijn geschikt voor een demonteerbare inrichting? Welk gereedschap is nodig (bv. accuschroefmachine, boormachine)?

  • Verlichting (Wetenschappen/Technologie): Hoe kan verlichting gebruikt worden om producten te accentueren en sfeer te creëren? Welke soorten lampen zijn energiezuinig en geven de kleuren correct weer?

  • Budget en planning (Wiskunde): Hoe stellen we een gedetailleerde begroting op? Hoe plannen we de werkzaamheden om de deadline te halen?

Welke doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In sommige situaties zal dat meteen helder zijn, maar bij deze casus is het belangrijk om ook stil te staan bij de kwaliteit van de oplossing. Misschien gaat het niet alleen om het inrichten van een pop-upstore met een aantrekkelijke etalage en meubels. De uitdaging kan breder zijn: hoe zorg je ervoor dat de winkelinrichting duurzaam, modulair en herbruikbaar is? Hoe creëer je een totaalsfeer die zowel kinderen als hun (groot)ouders aanspreekt en die aansluit bij de merkidentiteit van de ondernemer? Misschien hangt de opdracht ook samen met andere elementen, zoals de beleving in de winkel (bv. een speelhoek of een interactief element), de zichtbaarheid van de signalisatie of de manier waarop de circulatie van klanten gestuurd wordt. Een slimme materiaalkeuze, een doordacht lichtplan of een creatieve publicitaire toets kan de oplossing extra waarde geven.

Je kan de leerlingen hierbij de volgende vragen stellen:

  • Zijn er andere problemen gekoppeld aan de uitdaging die voorligt (bv. strikte deadline, beperkte ruimte, duurzaamheidseisen)?

  • Waaraan moet een eventuele oplossing voldoen om geslaagd te zijn (bv. aantrekkelijk, modulair, budgetvriendelijk, veilig en kindvriendelijk)?

  • Welke bijkomende kwaliteiten kunnen de oplossing versterken (bv. opvallende branding, interactie met klanten, flexibiliteit in de inrichting)?

Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie

sla link op in klembord

Kopieer

Uitgaande van de geformuleerde probleemstelling kan wiskunde, wetenschappen of technologie in de oplossing worden geïntegreerd.

Alhoewel de derde graad Decor, etalage en publiciteit sterk focust op vormgeving en beleving, kan je hier ook concreet ingaan op de meer technische en wetenschappelijke aspecten die de oplossing mee bepalen:

  • Hoe kan je via wiskunde een grondplan op schaal uittekenen en de winkelruimte optimaal indelen?

  • Hoe kan je met licht en kleur (wetenschappen) de juiste sfeer creëren en producten optimaal tot hun recht laten komen?

  • Welke materialen en technieken (technologie) zijn geschikt om meubels en decorstukken stevig, modulair en duurzaam te maken?

  • Hoe kan je metingen uitvoeren rond budget en kostprijsberekeningen zodat de oplossing haalbaar blijft?

In deze probleemstelling kan je ook technologie betrekken en focussen op begrippen zoals stevigheid, draagkracht, lichtinval en energiebesparing, die een directe invloed hebben op de inrichting en presentatie.

Via 3D-software (zoals SketchUp©) kan je het ontwerp digitaal visualiseren, waardoor schaal en verhoudingen duidelijk worden.

In overleg met de ondernemer kan je experimenteren met verschillende materialen (hout, karton, metaal, kunststof) en hun eigenschappen onderzoeken: gewicht, stevigheid, duurzaamheid en kostprijs.

Niet elk materiaal of concept is geschikt: vanuit de aard van het probleem kan je onderzoeken welke oplossing het beste voldoet aan de criteria modulariteit, duurzaamheid en uitstraling.

Voorbeelden van technologische of wetenschappelijke integratie:

  • Het berekenen van de draagkracht van een presentatiemeubel om te vermijden dat het doorzakt onder het gewicht van het speelgoed.

  • Het meten van de lichtsterkte en lichtkleur om producten optimaal te accentueren zonder kleuren te vervormen.

  • Het onderzoeken van montagesystemen (schroefverbindingen, kliksysteem, magneten) die het mogelijk maken om meubels eenvoudig te demonteren en hergebruiken.

  • Het plannen van de klantencirculatie via een schaalplan zodat de winkel overzichtelijk en aantrekkelijk blijft.

Implementeren in het lesgebeuren

sla link op in klembord

Kopieer

In de derde graad beschikken leerlingen doorgaans over een grotere mate van autonomie en vakkennis. Ze zijn beter in staat om zelfstandig keuzes te maken, kritisch te reflecteren en complexe opdrachten aan te pakken. Toch blijft begeleiding door de leraar essentieel, vooral bij het structureren van het proces, het bewaken van de haalbaarheid en het verdiepen van de inhoudelijke en technische aspecten.

Het project rond de inrichting van een pop-upstore biedt een rijke context waarin leerlingen hun creativiteit, technische inzichten en communicatievaardigheden kunnen inzetten. Door het probleem op te splitsen in deelaspecten (bv. etalage, meubels, signalisatie, verlichting, circulatie, beleving) kunnen leerlingen in groepjes werken aan specifieke onderdelen van het totaalconcept.

Vakoverleg met collega’s van wiskunde, wetenschappen en techniek is sterk aanbevolen. Dit zorgt voor een vakoverschrijdende aanpak waarbij STEM-inzichten geïntegreerd worden in het ontwerp.

Je kan nagaan op welke wijze de leerlingen de verschillende stappen door het proces documenteren via een portfolio, logboek, fotomontage of digitale visualisatie. Dit helpt hen om hun keuzes te verantwoorden en te reflecteren op de kwaliteit van hun oplossing.

We schetsen hieronder een mogelijk lesverloop en handvatten om het ontwerpproces te begeleiden.

Fase 1: Probleemverkenning en analyse

Je begeleidt door:

  • de casus visueel en inhoudelijk te introduceren (bv. plattegrond, sfeerbeelden, doelgroepanalyse);

  • gerichte vragen te stellen over doelgroep, merkidentiteit, ruimte, deadline en duurzaamheid;

  • leerlingen te stimuleren om informatie te verzamelen via observatie, metingen, gesprekken of online bronnen;

  • gebruik te maken van een analysefiche of briefingdocument om het probleem systematisch te verkennen.

Fase 2: Ideeën genereren en conceptontwikkeling

Je begeleidt door:

  • brainstormsessies te faciliteren en technieken zoals moodboards, schetsen, 3D-visualisaties (bv. SketchUp) aan te reiken;

  • samen met de leerlingen ontwerpcriteria te formuleren: modulariteit, sfeer, veiligheid, budget, herbruikbaarheid;

  • STEM-inzichten te integreren:
    • wiskunde: schaaltekeningen, ruimte-indeling, kostprijsberekening;
    • wetenschappen: lichtsterkte, kleurweergave, materiaaleigenschappen;
    • technologie: montagetechnieken, materiaalkeuze, softwaregebruik;

vakoverleg te stimuleren om technische en wetenschappelijke input te versterken.

Fase 3: Prototype en uitvoering

Je begeleidt door:

  • te werken met een werkfiche of stappenplan waarin leerlingen hun voortgang en keuzes documenteren;

  • groepswerk te begeleiden: taakverdeling, samenwerking, planning en probleemoplossing;

  • technische ondersteuning te bieden bij het bouwen van meubels, het installeren van verlichting of het uitwerken van signalisatie;

  • creatieve keuzes te koppelen aan technische haalbaarheid en duurzaamheid.

Fase 4: Reflectie en evaluatie

Je begeleidt door:

  • leerlingen een portfolio of logboek te laten bijhouden met schetsen, foto’s, materiaalkeuzes en reflecties;

  • presentatiemomenten te organiseren voor klasgenoten, collega’s of externe partners (bv. de ondernemer);

  • evaluatiecriteria te hanteren die zowel creativiteit, technische uitvoering als duurzaamheid beoordelen;

  • terug te koppelen naar de oorspronkelijke ontwerpcriteria en de mate waarin de oplossing daaraan voldoet.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?