Inspirerend voorbeeld bij “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden.” in de studierichting Slagerij (LPD 26)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde, Techniek en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Er is een toenemende vraag naar een vleesbereidingen en -producten met minder dierlijke eiwitten. Een slager wil een hybride product ontwikkelen en dit lanceren als promotie van de maand. De slager wil starten met een gehaktbereiding die de klant enkel hoeft te bakken of grillen en aantrekkelijk kan gepresenteerd worden. Het product moet in het atelier van de slager bereid kunnen worden, rekening houdend met de verwachte vraag van 50 stuks per week. De slager vraagt je om een voorstel uit te werken.

Mogelijke perspectieven bij verkenning van het probleem of uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen hebben een inzicht in de samenstelling van een vleesbereiding en -product en weten welke rol de voedingsstoffen en -middelen hebben in de bereiding.

  • De leerlingen verkennen de functie van voedingsstoffen en -middelen die bestaan uit plantaardige eiwitten en onderzoeken hoe deze reageren in een gemengde bereiding met dierlijke eiwitten.

  • De leerlingen ontwikkelen een kwaliteitsvol product en denken na over het productieproces in een ambachtelijke context. Ze hebben aandacht voor voedselveiligheid.

Informatie en opzoekingsbronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Productfiches van voedingsstoffen en -middelen (zowel plantaardig als dierlijk)

  • Voorbeelden van hybride producten met bereidingswijze en samenstelling.

  • Klantengegevens (bestedingspatroon)

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • III-Sla-a LPD 26 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden binnen de context van slagerij.

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden.

Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting: leerplandoelen III-BrBa-a

  • III-Sla-a LPD 1+ De leerlingen lichten nieuwe concepten binnen het vakgebied slagerij toe op vlak van doelgroep, organisatie, infrastructuur en assortiment.

  • III-Sla-a LPD 4+ De leerlingen stellen een verkoopassortiment samen in functie van de doelgroep.

  • III-Sla-a LPD 5+ De leerlingen ontwikkelen een nieuw of aangepast product of dienst op basis van verworven vaardigheden en kennis.

  • III-Sla-a LPD 6+ De leerlingen plannen, organiseren en bereiden het productieproces voor.

  • III-Sla-a LPD 11 De leerlingen maken vleesbereidingen klaar en lichten het productieproces toe.

  • III-Sla-a LPD 12 De leerlingen maken vleesproducten klaar en lichten het productieproces toe.

  • III-Sla-a LPD 14 De leerlingen beoordelen de kwaliteit van producten of gerechten op basis van objectieve criteria en sturen het productieproces bij.

In functie van het geïntegreerd aanwenden van wetenschappen en wiskunde:

  • III-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
    De leerlingen voeren eenvoudige berekeningen uit bij het bepalen van de samenstelling en voedingswaarde van een vleesbereiding en -product.

  • II-MaVo-a LPD 13 De leerlingen leggen de positieve rol uit van virussen, bacteriën en schimmels in de natuur en in toepassingen voor de mens.
    De leerlingen bestuderen de invloed van bacteriën op plantaardige eiwitten (bv. bij fermentatie) bij het bereiden van vleesbereidingen en -producten.

  • II-MaVo-a LPD 14 De leerlingen brengen informatie uit product- of materiaallabels in verband met bewust gebruik op vlak van gezondheid en leefmilieu.
    De leerlingen interpreteren de informatie op de labels en gebruiken deze bij het samenstellen van een hybride product.

In functie van het realiseren van het Gemeenschappelijk funderend leerplan:

  • I-II-III-GFL LPD 21 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen.
    De leerlingen gebruiken de aangeleverde informatie kritisch, zoeken bijkomende informatie.

Begeleiding van het ontwerpproces

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk ligt op het proces van het ontwerpen van een oplossing. Volgende onderliggende elementen zijn hierbij belangrijk:

  • verkennen, verhelderen en analyseren van probleem;

  • inventarisatie mogelijke (deel)oplossingen;

  • mogelijke ontwerpen van oplossingen en argumentatie adhv modellen, stappenplan, schema’s, schetsen, tekeningen, bronnen …;

  • realisatie (optioneel).

Afhankelijk van de beschikbare tijd kan je het probleem opsplitsen in deelproblemen. Dat biedt kansen om deeloplossingen onderling af te stemmen wat het samenwerkend leren bevordert.

Je kan op het einde van elke fase de leerlingen hun bevindingen laten toelichten zodat ze mekaar inspireren. Door medeleerlingen kritische vragen te laten formuleren, mekaar feedback te geven, keuzes te laten argumenteren benadruk je het belang van het onderzoekend leren.

De situatie verkennen …

sla link op in klembord

Kopieer

In een eerste fase introduceer je de uitdaging en stel je de opdracht voor als een realistische uitdaging. Vermeld ik ook de verwachte output (zie 4.2 Welk doel heb je voor ogen?).

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Ontleed met de leerlingen de situatieschets en benadruk dat de klemtoon ligt op het uitwerken van een voorstel.

Je stimuleert de leerlingen om de uitdaging te verkennen. Door reflectievragen verplicht je de leerlingen het probleem of de uitdaging van verschillende perspectieven (zie hierboven) te bekijken en eventueel bijkomende vragen te noteren. Je kan door bijkomende info te geven (bv. bereidingstijd per gerecht) leerlingen sturen zodat ze meer gericht te werk gaan.

Je kan leerlingen individueel of in groepjes aan het werk zetten.

Enkele voorbeelden van reflectievragen:

  • Welke eigenschappen moet een voedingstof of -middel hebben om te kunnen gebruiken bij de bereiding van een vleesbereiding of -product? Welke plantaardige grondstoffen voldoen hieraan?

  • Welke invloed heeft het gebruik van plantaardige grondstoffen op het bereidingsproces? Welke aanpassingen moeten we toepassen op het proces?

  • Hoe kunnen we het bereidingsproces opschalen zodat we grote hoeveelheden kunnen produceren?

  • Hoe zal de klant het product bereiden? Welke portiegrootte zou ideaal zijn?

  • Hoe zou je het product in de kijker zetten?

  • Aan welke kwaliteitsvereisten moet het product voldoen? Wat zijn de CCP bij de productie?

Welk doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. Je kan denken aan volgende mogelijke outputvormen:

  • een schriftelijke uitwerking van het product met samenstelling, bereidingsproces;

  • een presentatie van het product, toelichten van het ontwerpproces met bespreking van de verschillende experimenten, argumentatie van de keuzes en mogelijkheid tot vragen stellen door andere leerlingen;

  • een realisatie van het product door leerling of leerlinggroep met kwaliteitsbeoordeling (als een tussenstap in het ontwerpproces maar niet als einddoel).

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk bij de evaluatie ligt op het LPD 26 “De leerlingen ontwerpen een oplossing …”. Volgende criteria kan je hanteren:

  • rekening houden met alle aspecten van de situatieschets;

  • open staan voor input van medeleerlingen;

  • uitvoerbaarheid van het ontwerp;

  • argumentatie van de verschillende ontwerpstappen;

Daarnaast kan je een aantal criteria bij de flankerende leerplandoelen opnemen (zonder deze de bovenhand te laten innemen):

  • samenstelling van het product;

  • haalbaarheid van het productieproces (in functie van aanwezige toestellen, beschikbare arbeid, voedselveiligheid);

  • organoleptische beoordeling van het product;

  • bereidingstips voor klant, voorstel promotie;

  • correcte berekening van de samenstelling, voedingswaarde;

  • omschrijving van de functie van de voedingsstoffen en -middelen in het bereidingsproces;

  • gepast inzetten van voedingsstoffen en -middelen bij het samenstellen van het product;

Je kan de evaluatie nog krachtiger maken door de leerlingen te betrekken bij het bepalen van de criteria en in de loop van het proces deze criteria te laten omschrijven en verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?