Deze fiche biedt inspiratie voor een lessenreeks met lesdoelen in functie van leerplandoel 9 ‘De leerlingen geven voorbeelden van veranderingen in landschappen onder invloed van natuurlijke oorzaken en menselijke ingrepen’ uit de krachtlijn ‘bewust worden van de wereld & de ruimte waarin we leven’.
Om je lessen verder te ontwikkelen en voor te bereiden met effectieve strategieën, biedt de visual 'Lessen met effect' ondersteuning. Hierin hebben we zoveel mogelijk van deze strategieën samengebracht in een handig overzicht. We hopen hiermee jou als leraar te ondersteunen bij het geven van nog betere lessen Maatschappelijke vorming.
Leerplandoel 9 vloeit voort uit de voorkennis die de leerlingen hebben verworven bij leerplandoel 7 en 8.
Met een verticale samenhang met:
II – MaVo – a LPD 7
Mogelijke lesdoelen in samenhang met de reeds verworven kennis / inzichten
o De leerlingen begrijpen wat een landschap is.
o De leerlingen begrijpen wat een natuurlijk proces is.
o De leerlingen begrijpen wat menselijke activiteiten is.
o Leerlingen begrijpen hoe natuurlijke processen het landschap kunnen veranderen.
o Leerlingen begrijpen hoe menselijke activiteiten het landschap kunnen veranderen.
o Leerlingen kunnen voorbeelden geven van landschapsveranderingen door de natuur.
o Leerlingen kunnen voorbeelden geven van landschapsveranderingen door de mens.
In het kader van de lessen MaVo wordt er in scholen vaak rond dit thema gewerkt. De inspiratiefiche wil suggesties aanreiken om jouw uitgewerkte materiaal aan te vullen of te herwerken in functie van het realiseren van leerplandoelen uit leerplan Maatschappelijke vorming.
Begin de les met een kort gesprek over wat een landschap is en vraag de leerlingen om voorbeelden te geven van verschillende soorten landschappen (bijv. bergen, bossen, steden). Uit welke elementen kan een landschap bestaan? Wat verstaan we onder levende en niet-levende elementen? Door wie of wat wordt in België het landschap bepaald?
Introduceer het idee dat landschappen kunnen veranderen door zowel natuurlijke processen (bijv. erosie, vulkaanuitbarstingen) als menselijke activiteiten (bijv. landbouw, stedelijke ontwikkeling).
Begeleid inoefenen: trek er op uit ‘De invloed van de natuur op het landschap, neem je omgeving onder de loep’
We hebben allemaal te maken met het weer. Op zijn slechts kan het weer schade aanrichten, op zijn best kunnen we heerlijk genieten van een gezellige barbecue. Het weer als verschijnsel kan onze dag maken of kraken. Bij de term ‘weerfenomeen’ kan je denken aan regen, wind, onweer en hagel, bliksem, tornado’s en orkanen. Al deze verschijnselen hebben een invloed op het landschap. Maar ook vulkaanuitbarstingen of aardbevingen zijn natuurlijke verschijnselen die het landschap stevig door elkaar kunnen schudden. Ook de mens heeft al bewezen dat hij het landschap kan hertekenen. Hierbij kan er gedacht worden aan ontginning, ontbossing, industrie, bebouwing,…..
Om dit leerplandoel betekenisvol in te zetten, lijkt het ons evident dat je met de leerlingen er op uit trekt.
Iedere leerling kan een ontdekker van de omgeving worden. Het enige wat je moet doen is je nieuwsgierig opstellen en een gezonde portie interesse hebben.
Ga samen met je leerlingen op tocht en ontdek hoe het landschap van de omgeving is gevormd door mens en natuur.
Stel eerst een aantal contextgebonden vragen.
Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- woon jij in deze regio?
- wat betekent deze plaats voor jou?
- Wat vind jij zo typisch aan deze omgeving?
Mensen, industrie, vrije ruimtes, stedelijk, landelijk,…..
Trek er op uit. Laat je verrassen door de dichte (school)-omgeving.
Er zijn verschillende opdrachten mogelijk. Hierbij wordt er gedacht aan de volgende mogelijkheden:
Dit leerplandoel kan gedeeltelijk of volledig geïntegreerd aangeboden.
Hier kunnen de volgende hulpmiddelen handig zijn: ActionBound, Waze, Google Maps of Spyglass als digitaal kompas. Naast al deze digitale ondersteuningsmiddelen kan je zeker ook een relevante kaart met waargenomen landschapselementen inzetten bij het inoefenen van dit leerplandoel.
o Devos S. (2021). Het Hemelboek. Over weer, wolken en regenbogen. Manteau/Standaard Uitgeverij nv.