Deze fiche biedt inspiratie voor een lessenreeks met lesdoelen in functie van leerplandoelen LPD 19 (in focus) gebaseerd op de inspiratiesessie “Geluid”. Om je lessen verder te ontwikkelen en voor te bereiden met effectieve strategieën, biedt de visual 'Lessen met effect' ondersteuning. Hierin hebben we zoveel mogelijk van deze strategieën samengebracht in een handig overzicht. We hopen hiermee jou als leraar te ondersteunen en het leerrendement te verhogen.
LPD 19 De leerlingen lichten fenomenen of toepassingen uit het dagelijks leven toe met betrekking tot geluid met inbegrip van veiligheidsaspecten en de decibelschaal.
In het kader van de lessen Mavo wordt er in scholen vaak rond dit thema gewerkt. De inspiratiefiche wil suggesties aanreiken om jouw uitgewerkte materiaal aan te vullen of te herwerken in functie van het realiseren van leerplandoelen uit leerplan Maatschappelijke vorming.
Download een ‘geluidsmeter app’ op een smartphone. Leerlingen gaan metingen doen in diverse omstandigheden en vullen de gemeten waardes in een Excelbestand in.
Hier kan je het reeds over referentiewaarden hebben en absolute en relatieve frequenties.
Een bepaalde decibelwaarde (absolute waarde) wordt immers vergeleken met een bepaalde situatie (referentiewaarde) binnen een bereik van ongeveer 10dB (relatieve frequentie)
Je kan het gemiddelde geluidsniveau over een bepaalde periode, in een bepaalde situatie aan bod laten komen.
De gemeten waardes kan je in een eenvoudige Excel laten noteren. Selecteer vervolgens de gegevens en klik in de werkbalk op ‘aanbevolen grafieken’ in het tabblad ‘Invoegen’.
Zo bekom je meerdere voorstellingswijzen van dezelfde gegevens en kan je een staafdiagram bijvoorbeeld vergelijken met een taartdiagram of een grafiek.
Een deel van de identiteit van een jongere wordt ook bepaald door het genre van de muziek waar hij of zij naar luistert. Op deze manier kan je ook dat gegeven ter sprake brengen in deze vakoverschrijdende aanpak.
Meer inspiratie: https://hosting.uantwerpen.be/hoorlink/de-werking-van-geluid/
Via een eenvoudige afbeelding kan de werking van het gehoor toegelicht worden. Leerlingen kunnen een gehoortest doen via een app ‘hearWHO’ of een andere online gehoortest. Er kan dieper ingegaan worden op kenmerken van een toon en deze zichtbaar maken op een decibelschaal of samen met de leerlingen een decibelschaal maken. Je kan ook geluid zichtbaar maken via de app Phyphox.
Via de website Gezond leven en de folder ‘Lawaai’ van de UZ Gent kom je aan boeiend informatief tekstmateriaal dat ook stilstaat bij wat je kan doen om je gehoor te beschermen en welke risico’s je loopt. Aansluitend kan je daar ook de praktijklessen bij betrekken met aandacht voor gehoorbescherming (en andere veiligheidsmaatregelen).
Nadat leerlingen weten wanneer gehoorschade kan optreden kan er ingezet worden op het belang van de afstand ten opzichte van de geluidbron. Grafische voorstellingen hiervan kunnen besproken worden.
Deze leerstof biedt kansen om te differentiëren door te verdiepen en te verbreden en door de leeromgeving aan te passen. Ze nodigen ook uit om te differentiëren. Weet je niet goed hoe? Laat je inspireren om kwaliteitsvol te differentiëren: Differentiatie in de nieuwe leerplannen
Je kan gebruik maken van filmmateriaal, audio of andere websites om op maat van de leerling.
Werken vanuit de context van het studierichtingsprofiel, de leefwereld van de leerlingen en hun interesses bevordert de (leer)motivatie. Vanuit de specifieke vorming in de A-finaliteit zetten we in op gesimuleerde contexten, intern en extern werkplekleren (o.a. praktijklessen op verplaatsing, stage …). Leerlingen gaan ook vaak aan de slag als jobstudent. Vandaar dat het aangewezen is om de nodige aandacht te geven aan het gebruik van gehoorbescherming en andere persoonlijke preventie- en beschermingsmiddelen.
Je kan eventueel het Radio 1-fragment over overgevoeligheid voor geluid en noise cancelling headphones laten beluisteren.
Mogelijke bronnen:
https://werk.belgie.be/nl/themas/welzijn-op-het-werk/collectieve-bescherming-en-individuele-uitrusting/persoonlijke
https://www.p-i.be/nl