Je vindt in dit uitgewerkte voorbeeld inspiratie voor het inzetten van didactisch materiaal uit het project Case4EU in functie van leerplandoelen 3 en 4.
Het project Case4EU wil bijdragen aan de vorming van mondige, actieve, geïnformeerde en kritische EU-burgers. In de visie van het project kan je lezen dat de auteurs hiertoe willen bijdragen met behulp van EU-casusonderwijs. Het project wil inzicht en kritisch nadenken over de EU bevorderen. Het heeft tot doel leerlingen objectieve informatie te verstrekken over hun EU-rechten en verantwoordelijkheden, en over EU-waarden, -doelstellingen en -beginselen. Daarnaast wil het aanzetten tot kritisch burgerschap door leerlingen te laten nadenken over het DNA van de EU en over de vraag hoe de EU er in de toekomst kan uitzien.
De methode waarmee in het materiaal wordt gewerkt, berust op twee pijlers:
Aan de hand van een uitgewerkte casus ‘Google Spanje’ en bijhorende casusfiche illustreren we hoe je het uitgewerkte materiaal kan hanteren om leerplandoelen te realiseren. In deze casus staat het thema ‘privacy’ centraal.
Op deze website vind je casussen over verschillende thema’s. Je kan grasduinen in het didactisch materiaal en zoeken naar een casus die het best aansluit bij de interesse van de leerlingen of bij het profiel van de studierichting. Als leraar vind je achtergrondinformatie voor het bespreken van het thema in de betreffende casus.
Dit uitgewerkt voorbeeld onder de vorm van een lesfiche biedt inspiratie voor het inzetten van didactisch materiaal uit het project Case4eu in functie van leerplandoelen 3 en 4.
(Focus op politiek-juridisch domein)
LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren.
LPD 3 De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein.
In het didactisch luik van de bundel vind je bij lesactiviteiten de rubriek ‘link met de leefwereld: wat als?’ een aantal scenario’s of situatieschetsen die je met de leerlingen kan bespreken.
In de scenario’s suggereert men het werken met krantenberichten. Je kan de instap ook aangrijpen om met LPD 1 ‘de leerlingen illustreren de impact van nieuws op zichzelf en de samenleving’ aan de slag te gaan. In de uitgewerkte scenario’s suggereert men een aantal reflectievragen. Je kan ook zelf een actueel nieuwsbericht aanbrengen. Tip: Als je een nieuwsbericht vanuit verschillende mediakanalen kan aanbrengen, kan dit een aanleiding vormen om ook met LPD 2 aan de slag te gaan.
LPD 3: De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein (focus op het politiek-juridisch domein).
1. Je kan de leerlingen de casus bv. laten beoordelen en beargumenteren vanuit:
2. Je kan samen met de leerlingen een aantal verwachtingen formuleren waaraan de beoordeling moet voldoen zoals:
LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren. (Focus op politiek-juridisch domein)
In de didactische bundel met bijhorende lesblaadjes vind je heel wat suggesties om met de casus van de Spanjaard en Google aan de slag te gaan. Je vindt suggesties met een verschillende moeilijkheidsgraad.
Afhankelijk van de gekozen werkvorm of opdrachten, bepaal je de verwachtingen waaraan de opdrachten moeten voldoen. Je kan ook kiezen voor vormen van breed evalueren zoals een stellingenspel of een reflectieopdracht die leerlingen de kans bieden om verworven kennis vast te zetten.
Optie 1: je kan de les afsluiten met individuele check of de leerling de inhouden of concepten heeft begrepen:
Optie 2: Je kan de afsluiting koppelen aan LPD 5 'De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor het samenleven in een diverse samenleving.' Je kan hen in dialoog laten gaan over:
Een downloadbare versie van de inspiratiefiche vind je hieronder.