Inspiratie bij leerplandoel 3 en 4 (LPD 3 en 4): Case 4 EU: Privacy

Je vindt in dit uitgewerkte voorbeeld inspiratie voor het inzetten van didactisch materiaal uit het project Case4EU in functie van leerplandoelen 3 en 4.

Situering

sla link op in klembord

Kopieer

Het project Case4EU wil bijdragen aan de vorming van mondige, actieve, geïnformeerde en kritische EU-burgers. In de visie van het project kan je lezen dat de auteurs hiertoe willen bijdragen met behulp van EU-casusonderwijs. Het project wil inzicht en kritisch nadenken over de EU bevorderen. Het heeft tot doel leerlingen objectieve informatie te verstrekken over hun EU-rechten en verantwoordelijkheden, en over EU-waarden, -doelstellingen en -beginselen. Daarnaast wil het aanzetten tot kritisch burgerschap door leerlingen te laten nadenken over het DNA van de EU en over de vraag hoe de EU er in de toekomst kan uitzien.

De methode waarmee in het materiaal wordt gewerkt, berust op twee pijlers:

  1. De verankering in het EU-recht: de EU-verdragen en het handvest van de grondrechten van de EU – ondertekend door alle lidstaten – bieden een objectief kader om de EU-dimensie in de klas te bespreken.
  2. De didactische methode van het casusonderwijs: case teaching (Case4EU) biedt ruimte om te argumenteren, EU-waarden, en -doelstellingen en -beginselen tegen elkaar af te wegen, te dialogeren en kritisch te reflecteren.

Aan de hand van een uitgewerkte casus  ‘Google Spanje’ en bijhorende casusfiche illustreren we hoe je het uitgewerkte materiaal kan hanteren om leerplandoelen te realiseren. In deze casus staat het thema ‘privacy’ centraal.

Inspiratie site

sla link op in klembord

Kopieer

Op deze website vind je casussen over verschillende thema’s. Je kan grasduinen in het didactisch materiaal en zoeken naar een casus die het best aansluit bij de interesse van de leerlingen of bij het profiel van de studierichting. Als leraar vind je achtergrondinformatie voor het bespreken van het thema in de betreffende casus.

Leerplandoelen en lesdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Dit uitgewerkt voorbeeld onder de vorm van een lesfiche biedt inspiratie voor het inzetten van didactisch materiaal uit het project Case4eu in functie van leerplandoelen 3 en 4.

Leerplandoelen in focus

sla link op in klembord

Kopieer

  • LPD 3 De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein.
  • LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren.
    (Focus op politiek-juridisch domein)

Mogelijke linken met andere leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • LPD 1 De leerlingen illustreren de impact van nieuws op zichzelf en de samenleving.
  • LPD 5 De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor het samenleven in een diverse samenleving.

Casus Google Spanje

sla link op in klembord

Kopieer

Inspiratie instap: Europees burgerschap

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren.

Mogelijk lesdoel

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen illustreren de betekenis van EU-burgerschap, de impact van de EU op het dagelijks leven (rechten en plichten) en Europese waarden.

Suggesties

sla link op in klembord

Kopieer

Inspiratie instap: thema privacy

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 3 De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein.

In het didactisch luik van de bundel vind je bij lesactiviteiten de rubriek ‘link met de leefwereld: wat als?’ een aantal scenario’s of situatieschetsen die je met de leerlingen kan bespreken.

Didactische tip: link met andere leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

In de scenario’s suggereert men het werken met krantenberichten. Je kan de instap ook aangrijpen om met LPD 1 ‘de leerlingen illustreren de impact van nieuws op zichzelf en de samenleving’ aan de slag te gaan. In de uitgewerkte scenario’s suggereert men een aantal reflectievragen. Je kan ook zelf een actueel nieuwsbericht aanbrengen. Tip: Als je een nieuwsbericht vanuit verschillende mediakanalen kan aanbrengen, kan dit een aanleiding vormen om ook met LPD 2 aan de slag te gaan.

Inspiratie middenfase

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 3: De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein (focus op het politiek-juridisch domein).

Mogelijke lesdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen zoeken informatie op en beoordelen ze kritisch.
  • De leerlingen gebruiken termen gerelateerd aan de casus, aan de EU en aan het juridische veld, bv. over grondrechten en andere EU-rechten, en aan het politieke veld, bv. over participatie.
  • De leerlingen illustreren welke invloed EU-regels en de rechtspraak van het Hof van Justitie van de EU hebben op het vlak van privacy.
  • De leerlingen benoemen de partijen in de casus, verwoorden de verschillende argumenten in deze casus in eigen woorden en verbinden ze met de EU-rechten, EU-waarden, EU-doelstellingen of EU-beginselen;
  • De leerlingen leven zich in de positie in van de verschillende partijen in de casus.
  • De leerlingen wegen verschillende argumenten en achterliggende waarden en EU-rechten tegenover elkaar af in de casus van Google.
  • De leerlingen formuleren, beargumenteren en positioneren een standpunt tegenover EU-waarden en EU-doelstellingen.
  • De leerlingen verwoorden de beslissing van het Hof van Justitie en illustreren gevolgen van de beslissing voor Google, voor burgers …
  • De leerlingen dialogeren aan de hand van casussen over privacy vanuit verschillende perspectieven (samenhang met LPD 5).
  •  De leerlingen beoordelen en beargumenteren de casus Google Spanje vanuit een bepaald perspectief.

Tips met betrekking tot evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

1. Je kan de leerlingen de casus bv. laten beoordelen en beargumenteren vanuit:

  • het perspectief van een rechter aan het Hof van Justitie: hoe zou je als rechter de casus beoordelen en welke argumenten zou je daarvoor aanbrengen?
  • het perspectief van de samenleving: hoe beoordeel en beargumenteer je volgende stelling: je moet als burger het recht hebben om bepaalde feiten die online verschenen te laten verwijderen.
2. Je kan samen met de leerlingen een aantal verwachtingen formuleren waaraan de beoordeling moet voldoen zoals:
  • je argumenten zijn helder, goed gestructureerd en volgen een logische opbouw;
  • je gebruikt betrouwbare en relevante bronnen om je argumenten te onderbouwen;
  • je verwoordt de afweging van Europese waarden en rechten waarop je jouw beoordeling baseert;
  • ...

LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren. (Focus op politiek-juridisch domein)

Mogelijke lesdoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen illustreren de wijze waarop de Spaanse man de mogelijkheid om als burger te participeren aan de samenleving gebruikt.
  • De leerlingen motiveren de gevolgen van het gebruik van het participatierecht van de Spanjaard en illustreren gevolgen van de beslissing van het Hof voor burgers …

Didactische aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

In de didactische bundel met bijhorende lesblaadjes vind je heel wat suggesties om met de casus van de Spanjaard en Google aan de slag te gaan. Je vindt suggesties met een verschillende moeilijkheidsgraad.

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Afhankelijk van de gekozen werkvorm of opdrachten, bepaal je de verwachtingen waaraan de opdrachten moeten voldoen. Je kan ook kiezen voor vormen van breed evalueren zoals een stellingenspel of een reflectieopdracht die leerlingen de kans bieden om verworven kennis vast te zetten.

Didactische tip: link met andere leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit de opdracht bij punt 6 ‘opzoekwerk’ in de bundel kan je de link leggen met LPD 1 en stilstaan bij de impact van de berichten op zichzelf.

Inspiratie afronding

sla link op in klembord

Kopieer

Optie 1: je kan de les afsluiten met individuele check of de leerling de inhouden of concepten heeft begrepen:

  • via een exit ticket
  • via een padlet. Je vraagt naar voorbeelden van de impact van Europese regelgeving op de burgers of van mogelijke participatievormen binnen het politiek-juridisch domein van de samenleving.
  • via wisbordjes.

Optie 2: Je kan de afsluiting koppelen aan LPD 5 'De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor het samenleven in een diverse samenleving.'  Je kan hen in dialoog laten gaan over:

  • het belang van privacy en gegevensbescherming in de samenleving;
  • de rol van de EU en de invloed op de werkgelegenheid of op het dagelijks leven van burgers;
  • het belang van participatie aan Europese verkiezingen;

Een downloadbare versie van de inspiratiefiche vind je hieronder.

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio