Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Realiseren van de onderzoekscompetentie in de studierichting bedrijfswetenschappen

Ben je op zoek naar inspirerend materiaal om te werken aan de onderzoekscompetentie in deze studierichting? Op de leerplanpagina van het leerplan bedrijfswetenschappen vind je een uitgewerkt voorbeeld rond duurzame logistieke ketens. In dit voorbeeld wordt een gevalstudie als onderzoeksmethode gesuggereerd. Gevalstudies worden vaak gebruikt in business-gerelateerd onderzoek.

Hoe leerlingen motiveren voor economie in het secundair onderwijs?

Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan economie voor sommige leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor economie te versterken.

Voorkennis activeren bij alle leerlingen met het KWL-schema (Know-Want to know-Learn)

Leerlingen hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met behulp van het KWL-schema (storyboard) laat je alle leerlingen hun voorkennis structureren en leerdoelen vaststellen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd. Een goede methodiek om voorkennis actief en gericht te activeren is het gebruiken van een KWL-schema of -storyboard met drie kolommen: K - Wat weet ik, W – Wat wil ik weten en L – Wat heb ik geleerd.

Presentatie webinar onderzoekscompetentie binnen Economie en organisatie - D-finaliteit

In onderstaande document vind je de presentatie van de webinar in verband met de webinar rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'

Onderzoekscompetentie Economie doorstroom

In onderstaand document vind je een uitgewerkt voorbeeld rond het leerplandoel: 'De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting'.

Leerstrategieën concrete voorbeelden

Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. Behalve het vakspecifieke aspect is het belangrijk om over vakken heen gelijkgericht te werken. Denken we bijvoorbeeld aan meer generieke vaardigheden zoals oriënteren of plannen, structureren, verklaren, controleren en bijsturen. Ten slotte is het waardevol om leerlingen leer- en keuzestrategieën aan te leren die hen soms uit hun comfortzone halen. Inzetten op leerstrategieën is een middel om het leren van leerlingen te versterken. Meer info over leren leren in het secundair onderwijs vind je hier. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden uitgewerkt aan de hand van enkele leerplandoelen voor economie en organisatie.

Onderzoekscompetentie Economie'

In onderstaand document vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio