8
Hulpkaarten wiskunde in de klaspraktijk
Dit artikel bevat voorbeelden van hulpkaarten en didactische suggesties die leerlingen kunnen ondersteunen bij het bereiken van het leerplandoel rond het oplossen van eerstegraadsvergelijkingen. Het is bedoeld als inspiratiedocument dat richting kan geven bij het ontwikkelen van gelijkaardige kaarten voor andere leerplandoelen.
Effectieve didactiek 'Lessen met effect' - Mijn favoriete nee
Mijn favoriete nee is een interactieve didactische activiteit die gemakkelijk is om uit te voeren, niet lang duurt, heel effectief is en zorgt voor betrokken en actieve leerlingen die in de klas aan de slag gaan met klassikale feedback in een veilige leeromgeving.
Hoe leerlingen motiveren voor wiskunde in het secundair onderwijs?
Motivatie is een essentiële factor in het leerproces van leerlingen. In het secundair onderwijs kan wiskunde voor veel leerlingen een uitdaging vormen, wat kan leiden tot een gebrek aan interesse en motivatie. Het verhogen van motivatie vereist een gerichte aanpak waarbij je rekening houdt met de noden en verwachtingen van de leerlingen. In dit artikel worden strategieën besproken om de motivatie voor wiskunde te versterken.
Instructievideo maken met PowerPoint
Het maken van instructievideo’s is een krachtige manier om kennis over te dragen en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. Instructievideo’s bieden een visuele en interactieve methode om wiskundige concepten en vaardigheden op een begrijpelijke manier uit te leggen. Het gebruik van instructievideo’s kan je lessen verrijken en de betrokkenheid van je leerlingen vergroten.
Voorbeeld - Gelijkvormigheidsfactor
Deze opdracht gaat over het verband tussen de oppervlakte van twee gelijkvormige figuren. Ook het begrip gelijkvormigheidsfactor komt hier aan bod. In elk leerplan wiskunde van de tweede graad D/A- en D-finaliteit staat een leerplandoel over deze leerinhoud.
Voorbeeld - Tweedegraadsfuncties
In alle leerplannen wiskunde van de tweede graad D-finaliteit en in de leerplannen wiskunde B+S en B+S’’ van de derde graad D/A-finaliteit staan één of meerdere leerplandoelen over tweedegraadsfuncties. In deze opdracht komen functies met voorschrift van de vorm f(x)=a.x2 aan bod alsook het oplossen van tweedegraadsvergelijkingen.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Logica in de tweede graad D-finaliteit
In de verschillende leerplannen wiskunde van de 2de graad D-finaliteit is een leerplandoel opgenomen over logica, meer bepaald over waarheidstabellen. Dit document heeft als doel inhoudelijke duiding te geven bij deze leerplandoelstelling, zodat deze doelstelling binnen de beschikbare lestijd kan gerealiseerd worden. Dit document is niet bedoeld als leermateriaal voor leerlingen.