- Websites bouwen met HTML & CSSOnderdeel van het leerplan Applicatie- en databeheer 3de graad D/A-finaliteit III-Apda-da: LPD6: De leerlingen gebruiken gericht en kritisch mogelijke hulpbronnen. LPD19: De leerlingen debuggen eigen implementaties om de bronnen van eventuele fouten op te sporen. LPD21: De leerlingen ontwikkelen een responsive statische website met hedendaagse webtechnologie. Onderdeel van het leerplan Informaticawetenschappen’’ 3de graad D-finaliteit III-Inf’’-d: LPD15: De leerlingen ontwikkelen een responsive statische website met hedendaagse webtechnologie. LPD19: De leerlingen debuggen eigen implementaties om de bronnen van eventuele fouten op te sporen. In een wereld waarin digitale toepassingen alomtegenwoordig zijn, is het essentieel dat leerkrachten de fundamenten van webontwikkeling beheersen. Een gerichte cursus HTML en CSS biedt hen de kans om leerlingen niet alleen technisch, maar ook kritisch en creatief te laten denken: Coderen wordt steeds belangrijker, zeker met de opkomst van AI: inzicht in structuur en opmaak helpt bij het begrijpen van geautomatiseerde workflows. HTML & CSS vormen de basistalen van het web, waar leerlingen dagelijks mee in aanraking komen (websites, e-learningplatforms, digitale portalen). Directe link met leerplandoelen in richtingen als Applicatie- en Databeheer, Bedrijfsondersteunende Informatica en Wetenschappen: concrete vaardigheden die leerlingen later toepassen. Versterkt digitale geletterdheid: leerkrachten leren leerlingen om zelf eenvoudige prototypes en presentaties te bouwen, waardoor ze niet langer passieve gebruikers zijn. Stimulans voor probleemoplossend denken en creativiteit: door ‘trial & error’ ontdekken ze de impact van code op design en gebruikerservaring. Ondersteunt inclusie en toegankelijkheid: bewust worden van semantische opbouw en styling leidt tot websites die voor iedereen bruikbaar zijn. Blijvende meerwaarde voor de schoolomgeving: van eigen intranetpagina’s tot online evenementpromoties — leerkrachten kunnen onmiddellijk toepassen wat ze leren.Meerdere dataOp locatie
- SO Taalbeleid. Lezen in alle vakken, focus omgaan met teksten in niet-taalvakkenOok in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten: tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan.Tijdens dit traject verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan om hun leesbegrip én leerprestaties te bevorderen.Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is dit traject misschien wel iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Hoe kunnen digitalisering en AI een kwaliteitsvolle evaluatie ondersteunen?In de snel veranderende digitale leeromgeving staan leerkrachten steeds vaker voor de uitdaging om digitale toetsen en AI‑ondersteunde evaluaties op een verantwoorde manier te integreren. Terwijl technologie enorme kansen biedt – van gepersonaliseerde feedback tot efficiëntere beoordelingsprocessen – brengt ze ook risico’s met zich mee, zoals bias, privacy‑kwesties en een mogelijke afname van kritische denkvaardigheden. Het Europese referentiekader DigCompEdu onderstreept dat elke docent moet beschikken over de competenties om digitale middelen pedagogisch verantwoord in te zetten. Ook het Digiplan verwoordt expliciet deze verwachting.Meerdere dataOp locatie
- Dagen beginnende leraren - regio AntwerpenGeef je startende collega een sterke basis in het onderwijs.De Dagen Beginnende Leraren bieden een vakgebonden aanvulling op de aanvangsbegeleiding op school. Tijdens twee groepssessies en één individuele sessie gaan starters in gesprek met vakbegeleiders en collega’s. Ze verkennen samen hoe ze de lessen nog meer leerplangericht vorm kunnen geven. Op deze manier krijgen de starters toegang tot het grotere netwerk van vakcollega’s. Een kans om zelfvertrouwen te versterken, contacten uit te breiden en gericht te groeien in het vak.Moedig je starter aan om in te schrijven en zo sterker aan de slag te gaan.5 november 2025Antwerpen
- Pas voor de klas als zij-instromer secundair onderwijsSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.21 januari 2026Antwerpen
- Basisvaardigheden: Word – Van basis tot net iets verder (level 1)Ontdek hoe je met Microsoft Word documenten efficiënt kunt beheren en bewerken. In deze cursus leer je niet alleen de basisfunctionaliteiten van Word, maar ook hoe je deze optimaal kunt benutten om je productiviteit te verhogen en stress te verminderen. Je ontdekt dat Word heel wat meer mogelijkheden in zijn mars heeft dan jij initieel dacht! In deze sessie behandelen we alle inhoud die je onder de knie moet hebben om het MO-110 examen af te leggen (examen geen deel van deze opleiding).Meerdere dataMechelen
- Basisvaardigheden: PowerPoint – Van basis tot net iets verder (level 1)Ontdek hoe je met Microsoft PowerPoint indrukwekkende presentaties kunt maken en beheren. In deze cursus leer je niet alleen de basisfunctionaliteiten van PowerPoint, maar ook hoe je deze optimaal kunt benutten om je presentaties naar een hoger niveau te tillen. Je leert niet alleen hoe je dia's kunt invoegen en opmaken, maar ook hoe je grafische elementen kunt toevoegen en bewerken. Werk met, en hoe je animaties en overgangen kunt toepassen. Schrijf je in en ervaar de voordelen van professionele presentaties en een verhoogde impact!Meerdere dataOp locatie
- Multimedia: Krachtige kennisclips zelf makenWil je boeiende, beklijvende en effectieve kennisclips maken die écht het verschil maken in je onderwijs? Tijdens deze nascholing ontdek je hoe je met eenvoudige tools professionele leervideo’s creëert die zowel inspireren, informeren als leren. Van scenario tot montage: leer hoe je krachtige video’s maakt die aansluiten bij de behoeften van jouw leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Excel - BasisOmwille van efficiëntie is het belangrijk dat administratieve medewerkers vlot kunnen werken met Excel. Door middel van deze cursus proberen we het niveau van de kennis van Excel te verhogen.Meerdere dataOp locatie
- Automatisatie: Microsoft Power Platform – Power Automate en Power Apps - BasisHet Microsoft Power Platform is een low-code ontwikkelplatform dat organisaties in staat stelt om zelf apps, websites, werkstromen en agents te bouwen. Het biedt verschillende tools om een breed scala aan behoeften te dekken. We bieden een nascholingen aan die elk van deze tools behandelen, met een groeipad van basis- tot expertniveau: Power Automate en Power Apps – Basis Power Automate, Power Apps en Power Pages – Gevorderden Power Automate en Power Apps– Expert Power BI Microsoft Copilot In een tijd waarin digitale transformatie, automatisering en AI steeds belangrijker worden, biedt het Power Platform van Microsoft een toegankelijke manier om werkprocessen slimmer, sneller en efficiënter te maken – zonder dat er diepgaande programmeerkennis nodig is. In deze nascholing ontdek je hoe je repetitieve taken kan automatiseren en gebruiksvriendelijke apps kan bouwen – zonder één regel code te schrijven. Je leert de basisprincipes van: Power Automate: repetitieve taken automatiseren waardoor je tijd bespaart en menselijke fouten voorkomt. Power Apps: eenvoudige mobiele app ontwikkelen waarmee je gegevens kan invoeren, zonder dat daar een complexe IT-oplossing voor nodig is. De aanpak is praktijkgericht en zorgt ervoor dat je de opgedane kennis direct kan toepassen.Meerdere dataOnline
- Mediawijsheid: Clicksafe - Online veiligheid voor kinderen en jongerenKinderen en jongeren groeien op in een digitale wereld vol mogelijkheden én risico’s. Denk aan sexting, sextortion of grooming. Als professional speel jij een sleutelrol in het versterken van hun weerbaarheid online.Meerdere dataOp locatie
- Leerpad start to taalbeleid in secundair onderwijsOp ons leerpad over taalbeleid, speciaal ontworpen voor zowel taalbeleidscoördinatoren, taalcoaches als andere geïnteresseerden die het taalbeleid in hun secundaire school mee vorm willen geven, ga je samen met ons op reis door inspirerende voorbeelden en praktische tips. Leer hoe je een nog inclusievere leeromgeving kan stimuleren voor zowel leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal als voor leerlingen die wat uitdaging kunnen gebruiken op dat vlak. Ben je een taalbeleidscoördinator die je school wil coachen naar een sterker taalbeleid en naar taalrijker lesgeven in alle vakken? Dit leerpad biedt je de ondersteuning en inspiratie die je nodig hebt. We lanceren het leerpad op 15 september 2024.Te bepalenTe bepalen
- Voorstelling jaarthema Leeftocht 2026-2027In deze online sessie stellen we je het nieuwe jaarthema van Leeftocht voor: Bezinnend moment binnen het nieuwe jaarthema Eerste blik op de maandelijkse uitwerking van het jaarthema in beeld en woord Overzicht van de eerste beschikbare en te verwachten materialen Overzicht van de regionale initiatieven rond pastoraal en identiteit6 mei 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Veertigdagentijd en PasenIn deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor de Veertigdagentijd en Pasen. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.28 januari 2026Online
- Pastoraal op school: voorstelling materialen Advent en Kerst 2025In deze online sessie stellen we je het materiaal voor dat we ontwikkelden voor Advent en Kerst. Het is materiaal dat je kan gebruiken voor leerkrachten en voor leerlingen.Zowel basisonderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.Onze uitgewerkte materialen passen binnen het jaarthema van Leeftocht.5 november 2025Online
- Dagen beginnende leraren secundair onderwijs regio Mechelen-BrusselTijdens onze dagen van Beginnende Leraren ontmoet je je je vakbegeleider van je eigen vak en andere startende leraren die hetzelfde vak geven. Samen gaan we aan de slag met jullie uitdagingen als startende leraren. Daarnaast krijg je ook de kans je verder te professionaliseren in vakoverschrijdende topics.Meerdere dataMechelen
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.19 november 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.14 januari 2026Gent