In het leerplan van de B-stroom staat een leerplandoel over het voorstellen van vlakke figuren in een betekenisvolle context. In deze tekst vind je enkele handvatten om dit doel in jouw lessen te realiseren.
LPD 9: De leerlingen stellen vlakke meetkundige objecten grafisch voor in betekenisvolle contexten.
Om dit leerplandoel te realiseren, is het belangrijk om een praktische en visuele aanpak te hanteren die aansluit bij de leefwereld en vaardigheden van de leerlingen. In dit artikel vind je een effectieve aanpak in verschillende stappen. Je zal merken dat, naast LPD 9, ook LPD 8 – 'De leerlingen identificeren meetkundige objecten en relaties in het vlak in betekenisvolle contexten' – aan bod komt.
Laat leerlingen meetkunde ervaren door het niet alleen abstract te benaderen.
Leerlingen koppelen meetkunde aan situaties die ze herkennen.
Voorbeeld van een lesactiviteit: Trek met de klas naar buiten en laat leerlingen foto’s nemen van objecten die meetkundige vormen bevatten. Je kan hen deze op papier of digitaal laten natekenen en benoemen.
Leerlingen interactief laten experimenteren met meetkundige figuren.
Leerlingen ondersteunen met duidelijke voorbeelden en gestructureerde oefeningen.
Leerlingen laten samenwerken om inzicht te versterken.