Het voorstellen van vlakke figuren in een betekenisvolle context

In het leerplan van de B-stroom staat een leerplandoel over het voorstellen van vlakke figuren in een betekenisvolle context. In deze tekst vind je enkele handvatten om dit doel in jouw lessen te realiseren.

LPD 9: De leerlingen stellen vlakke meetkundige objecten grafisch voor in betekenisvolle contexten.

Om dit leerplandoel te realiseren, is het belangrijk om een praktische en visuele aanpak te hanteren die aansluit bij de leefwereld en vaardigheden van de leerlingen. In dit artikel vind je een effectieve aanpak in verschillende stappen. Je zal merken dat, naast LPD 9, ook LPD 8 – 'De leerlingen identificeren meetkundige objecten en relaties in het vlak in betekenisvolle contexten' – aan bod komt.

Concreet en tastbaar maken

sla link op in klembord

Kopieer

Laat leerlingen meetkunde ervaren door het niet alleen abstract te benaderen.

  • Gebruik concreet materiaal zoals bouwblokken, tangrams, geo-borden, kartonnen figuren of tekenpapier.

  • Laat hen vormen maken en manipuleren door te knippen, vouwen en puzzelen met driehoeken, vierkanten en cirkels. 
  • Werk met meetkundige patronen in kunst (zoals mozaïeken of Escher-tekeningen).

Contexten uit de leefwereld gebruiken

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen koppelen meetkunde aan situaties die ze herkennen.

  • Architectuur: Laat ze plattegronden of stadskaarten analyseren en meetkundige figuren herkennen. Hierbij kunnen ze nijvoorbeeld plattegronden van een pretpark of hun schoolgebouw gebruiken.
  • Sport: Analyseer de lijnen en figuren in een voetbalveld, basketbalveld of atletiekbaan.
  • Verkeer: Laat ze verkeersborden indelen volgens meetkundige vormen.
  • Natuur: Zoek naar symmetrie en meetkundige vormen in bijvoorbeeld bloemen en dierenpatronen.
  • Kunst: Bekijk kunstwerken op zoek naar meetkundige vormen en lijnen die evenwijdig, snijdend of loodrecht op elkaar staan. Je kan deze vormen en rechten ook laten natekenen, of zelf een kunstwerk laten maken waarin verschillende meetkundige objecten en rechten te vinden zijn.

voorbeeld

Voorbeeld van een lesactiviteit: Trek met de klas naar buiten en laat leerlingen foto’s nemen van objecten die meetkundige vormen bevatten. Je kan hen deze op papier of digitaal laten natekenen en benoemen.

Digitale tools inzetten

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen interactief laten experimenteren met meetkundige figuren.

  • Geogebra: Laat hen basisvormen tekenen. Je kan de leerlingen bijvoorbeeld een eenvoudige plattegrond van hun klaslokaal laten tekenen waarbij ze de meubels als meetkundige figuren voorstellen. Dit kan ook met andere teken-apps.
  • Google Maps: Laat ze de vormen van pleinen, straten en gebouwen analyseren.

Stapsgewijze begeleiding en visuele ondersteuning

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen ondersteunen met duidelijke voorbeelden en gestructureerde oefeningen.

  • Gebruik werkbladen met gestructureerde opgaven waarin leerlingen stap voor stap figuren natekenen. Deze werkbladen kunnen een stappenplan bevatten om eventueel zowel eenvoudige als samengestelde figuren na te tekenen.
  • Gebruik kleurcodes om kenmerken van vormen te benadrukken, bijvoorbeeld rechte en schuine lijnen in verschillende kleuren. 
  • Duidelijke voorbeelden geven: Start met eenvoudige figuren en bouw langzaam op naar complexere structuren. Succeservaring verhoogt de motivatie bij leerlingen.

Actieve en coöperatieve werkvormen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen laten samenwerken om inzicht te versterken.

  • "Teken wat ik beschrijf": De ene leerling beschrijft een figuur (bijvoorbeeld een huis met een rechthoekige deur en een driehoekig dak) en de andere leerling tekent het zonder te kijken. Daarna vergelijken ze hun resultaten.

  • Puzzelopdrachten: Geef leerlingen kleine meetkundige figuren die ze op de juiste manier moeten combineren om een grotere vorm te creëren. Dit kan bijvoorbeeld het namaken van een patroon zijn, zoals een mozaïek of een tegelvloer, of het nabouwen van een gegeven tekening of foto. Ook tangram-puzzels bieden veel mogelijkheden voor deze activiteit.
  • Speurtocht: De leerlingen gaan op zoek naar vormen in hun omgeving en tekenen die na.
  • Escape room-activiteit: Leerlingen lossen hierbij een aantal meetkundige puzzels of opdrachten op om te ontsnappen uit een fictieve ruimte of om een schatkist te openen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio