Farmaceutisch technisch assistent: overwegingen in functie van concretisering lessentabel en opdrachtenverdeling

Ter ondersteuning van het schoolteam vind je suggesties en mogelijke overwegingen om de lessentabel en opdrachtenverdeling te concretiseren.

Suggesties vanuit leerplan en lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan

sla link op in klembord

Kopieer

Zinrijk en geïnspireerdDe farmaceutisch technisch assistent kan in de publieke apotheek worden tewerkgesteld. Bij de uitwerking van de leerplandoelen is het belangrijk om te focussen op doelgroepen waarmee de leerlingen tijdens werkplekleren in contact komen of op die contexten waarin leerlingen na het afstuderen het vaakst worden tewerkgesteld. (*)
Kwaliteitsvol handelen 
Fytotherapie 
Farmaceutische technologie 
Geneesmiddelenleer 
Toxicologie 
Parafarmacie 
Tarificatie en wetgeving 
Administratie en logistiek 
Toegepaste biologie 
Toegepaste chemie 
Toegepaste fysica 

(*) Na erkenning tot farmaceutisch technisch assistent in de publieke apotheek kan mits een tewerkstelling in de ziekenhuisapotheek onder bepaalde voorwaarden een erkenning tot farmaceutisch technisch assistent in de ziekenhuisapotheek worden verworven.

Lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

De modellessentabel gaat uit van 28 lesuren per week waarvan 22 lesuren per week voorzien zijn voor het specifieke leerplan Farmaceutisch technisch assistent.

De duurtijd van de studierichting bedraagt drie semesters.

Administratieve vakbenamingen: TV/PV Apotheek, PV Praktijk toegepaste biochemie, PV Praktijk toegepaste biologie, PV Praktijk toegepaste chemie, PV Praktijk toegepaste fysica, TV Toegepaste biochemie, TV Toegepaste biologie, TV Toegepaste chemie, TV Toegepaste fysica.

Adviezen stage

sla link op in klembord

Kopieer

Stage

sla link op in klembord

Kopieer

In de studierichting Farmaceutisch technisch assistent is een stage van minstens 300 uur in een publieke apotheek verplicht.

Om leerlingen voldoende competenties en vaardigheden op de werkplek te laten opbouwen, kan het zinvol zijn om meer dan het verplichte minimum stage binnen werkplekleren in te zetten.

1 week stage = 1 uur/week op lessentabel (op jaarbasis). 

Stage-activiteitenlijsten: zie Basisinformatie op deze leerplanpagina.

Overwegingen

sla link op in klembord

Kopieer

Onderstaande overwegingen worden geformuleerd vanuit het perspectief van beleidskeuzes.

Hoeveel uren richt je in voor de studierichting?

sla link op in klembord

Kopieer

Beperk je de lessentabel tot 28 uren per week of richt je meer uren in? In het tweede geval vergroot je de ruimte om eigen keuzes te maken voor de school (1.2).

Welke keuzes maak je voor het complementair gedeelte?

sla link op in klembord

Kopieer

Gebruik je deze uren (min. 6) om het urenpakket specifieke vorming te verruimen? Bv. in de scenario’s (22 uur/week) gaan we uit van een stagevolume van 6 weken (3 semesters). Kies je ervoor om in het keuzegedeelte extra in te zetten op stage?

Kies je voor het aanbieden van een vak relevant voor de studierichting of vanuit een gelijkgerichtheid met andere 7de leerjaren die worden aangeboden op de school? Bijvoorbeeld:

  • Godsdienst
  • Communicatie en interactie
  • Ondernemerschap
  • Maatschappelijke oriëntatie
  • Andere vakken algemene vorming (gebaseerd op leerplannen derde graad): Nederlands in functie van communicatie en patiëntgericht communiceren en handelen, ICT … 

Overwegingen rond werkplekleren en stage vanuit het oogpunt van schoolorganisatie

sla link op in klembord

Kopieer

Pedagogische overwegingen over de organisatie van stage?

sla link op in klembord

Kopieer

Hoe verhoudt de visie van de school op stage in het 7de jaar Farmaceutisch technisch assistent zich tot de schoolvisie op werkplekleren binnen de studierichtingen (leidraad werkplekleren)?

In welke settings kunnen leerlingen stagelopen of werkplekleren (in functie van leerplanrealisatie en inzet leraren)?

Op welke wijze spreid je stage(periodes) doorheen het schooljaar rekening houdend met:

  •  de lokale context (voldoende stageplaatsen, aanbod aan settings);
  • de koppeling met de lesroosters van leraren, bv. maakt de opdracht van de stagebegeleider het mogelijk om het bepaalde aantal leerlingen kwaliteitsvol te begeleiden binnen de voorziene stageweken?  

Werk je met een terugkomdag tijdens stageweken? Als je ervoor kiest om leerlingen gedurende één lange periode te laten stagelopen, kan het werken met terugkomdagen zinvol zijn om leerlingen voldoende remediëringskansen te bieden.

Stagebegeleiding

  • Welke leraren begeleiden de leerlingen op stage? Kies je voor gecombineerde opdrachten (lesopdracht/stage) of niet?
  • Volume van de stageopdracht: welke noemer hanteer je? Aantal leerlingen per stagebegeleider in relatie tot de opdracht? Koppel je stagebegeleiders aan stageplaatsen of enkel aan leerlingen (Verplaatsingen? Vast ankerpunt per stageplaats? …)? 

Stagecoördinatie

Krijgt iemand de verantwoordelijkheid (in opdracht) voor de coördinatie en welke taken wijs je een eventuele coördinator toe, bv. het zoeken van stageplaatsen en instaan voor de contacten met de stageplaatsen en planning, de administratieve opvolging, wijzigingen aan het regelgevend kader opvolgen, de afwezigheden van leerlingen op stage opvolgen en een eventuele planning van inhaalstages, medisch onderzoek op basis van risicoanalyses regelen en opvolgen?

  • Kan en wil je stage-overleg structureel inplannen in de lesroosters van leraren en stagebegeleiders?
  • Bouw je een samenwerking met stageplaatsen (werkveld)uit vanuit een visie op kwaliteitszorg en wie staat daarvoor in (contacten, aanspreekpunt bij problemen, systematische bevraging, afstemming (pedagogisch-didactisch), evaluatie van stagewerking …)? 

Overwegingen op pedagogisch-didactisch vlak

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit pedagogisch-didactische overwegingen adviseren we de keuze voor blokstages. Wanneer leerlingen een langere periode op een stageplaats vertoeven, bevordert dat het leren van de leerling. Stageplaatsen investeren liever in langere stageperiodes (soms één lange periode) dan in vormen van alternerend leren. Afhankelijk van de lokale context kan het zinvol of noodzakelijk zijn om voor een bepaalde bijkomende setting toch voor een alternerende vorm van stages te kiezen, bv. op woensdagnamiddagen of op vakantiedagen. Hou er rekening mee dat het plannen van stagedagen tijdens vakantiedagen moet worden gecompenseerd.

Wat is de visie rond inhaalstages?

Wat zijn de verwachtingen van de schoolleiding ten aanzien van het lerarenteam over de afstemming tussen de schoolcomponent en de stagecomponent? Beschouw je dat als een verantwoordelijkheid van de individuele leraren en stagebegeleiders? Wordt het gefaciliteerd door structureel overleg of wordt het aangestuurd en begeleid door een (stage)coördinator?

Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de stagebegeleider? Wat verwacht je met betrekking tot voorbereiding, opvolging (min. aantal bezoeken per periode), evaluatie, afstemming met werkplek, administratie, begeleiding tijdens vakantieperiodes of woensdagnamiddagen?

Beginsituatie van leerlingen: breng je de beginsituatie van de leerlingen in kaart? Hou je rekening met sterktes en werkpunten van leerlingen vanuit de derde graad? Hoe ga je om met zijinstromers?

Ruimte en tijd voor coaching door de stagebegeleider en afstemming met de mentor en de stageplaats bevorderen kwaliteitsvol leren op school en tijdens de stage. Hoe ga je om met de verhouding tussen het aantal leerlingen per stagebegeleider in relatie tot andere studierichtingen waarin werkplekleren of stage wordt georganiseerd?

Wat is de visie op evaluatie van stage in verhouding tot het globaal evaluatiebeleid. Hoe verhoudt de visie op stage in het 7de leerjaar zich t.a.v. van stage in een studierichting in de D/A-finaliteit of t.a.v. van de visie op stage in de 7de leerjaren na OK3? Kan er anders over stage worden gerapporteerd dan over de andere vakken of clusters in de studierichting?

Samenwerking met stageplaatsen (werkveld)

sla link op in klembord

Kopieer

Ben je bereid om de planning over de scholen heen af te stemmen in functie van een optimale spreiding naar stageplaatsen toe?

Wat verwacht je als school van de stageplaats en wie bespreekt die verwachtingen?

Wat verwacht de stageplaats van de leerling en wie bespreekt die verwachtingen?

Wordt de aanpak op de werkplek meegenomen naar de lespraktijk (inhoudelijke afstemming)?

Wie wordt gecontacteerd bij problemen (op school, op de stageplek)?

Keuze voor het werken met pedagogisch-didactische werkvormen binnen het studierichtingsgedeelte?

sla link op in klembord

Kopieer

Je bent als school(team) vrij om ook in het kader van het nieuwe leerplan te kiezen voor werkvormen die integratie of inoefenen van vaardigheden faciliteren zoals seminarie, geïntegreerd werken, project- of themawerking over rubrieken of vakken heen.

Integratie

sla link op in klembord

Kopieer

Op stage wordt er van leerlingen verwacht dat ze het geleerde rond de verschillende leerplanonderdelen functioneel inzetten in de apotheek en bij handelen met patiënten. Om leerlingen daarin te ondersteunen kan het zinvol zijn om in je organisatiemodel:

  •  structureel ruimte in te bouwen om te werken rond de integratie van verschillende leerinhouden en vaardigheden;
  • ervoor te kiezen om de doelen in een rubriek te verdelen en te koppelen aan een andere rubriek;
  • bewust te kiezen voor een sterke afstemming tussen les en stage, bv. datgene wat leerlingen leren op stage binnenbrengen in de lessen op school;
    • inzetten op gesimuleerde leersituaties in functie van de voorbereiding op stage;
    • inzetten op remediëring voor leerlingen waar het moeilijk loopt, bv. op stage;
    • inzetten op verdieping of verbreding? 
  • bewust te kiezen voor een thematische benadering van het leerplan, dus het geheel van de leerplandoelen te realiseren vanuit thema’s.

Bemerkingen:

  •  Wanneer er op school niet wordt gekozen voor het structureel inbouwen van integratiemomenten, is het belangrijk dat leraren zelf de relevante samenhang benoemen en leerlingen bv. aan de hand van casussen de samenhang laten ervaren. Het leerplan geeft mogelijke samenhang in de wenken weer.
  • Uiteraard kan het lerarenteam ervoor kiezen om de leerplandoelen ook binnen of over de inhoudelijke onderdelen heen thematisch of projectmatig uit te werken.  

Keuze van een concretisering van de lessentabel vanuit leerlingen- of lerarenperspectief

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit een samenspel met de hierboven beschreven overwegingen kan je ervoor kiezen om:

  •  bepaalde inhoudelijke onderdelen (anders) te clusteren binnen de studierichting;
  • de inhoudelijke onderdelen verder op te splitsen, bv. in functie van opdrachtverdeling.

Vraag ter overweging: betekent een opdeling van een inhoudelijk onderdeel in functie van de opdracht van leraren ook een opdeling in ‘vakken’ of ‘clusters’ vanuit het perspectief van de leerling?

Wanneer twee leraren instaan voor een onderdeel/rubriek, staan ze dan samen in voor dat onderdeel in functie van evaluatie en rapportering of maak je de keuze voor aparte onderdelen op het rapport? In beide gevallen dienen de leraren onderling af te spreken hoe ze de doelen onder elkaar verdelen.

Welke clusters of indelingen ook worden gemaakt, leraren zullen leerlingen de inhoudelijke samenhang tussen de verschillende onderdelen in het leerplan en hun doelen duidelijk moeten maken.

Samenstelling lerarenkorps (specifiek gedeelte)

sla link op in klembord

Kopieer

7de jaar Farmaceutisch technisch assistentGekoppelde bekwaamheidsbewijzen
28u specifiek gedeelteTV/PV Apotheek
 TV Toegepaste biochemie
 TV Toegepaste biologie 
 TV Toegepaste chemie
 TV Toegepaste fysica
 PV Praktijk toegepaste biochemie
 PV Praktijk toegepaste biologie
 PV Praktijk toegepaste chemie
 PV Praktijk toegepaste fysica

Vergelijking met koppelingen voor de modernisering:

Se-n-se ApotheekassistentGekoppelde bekwaamheidsbewijzen
29u (32u) specifiek gedeelteTV Apotheek
 TV Toegepaste chemie
 TV Toegepaste biologie
 TV Toegepaste fysica

Overwegingen en aandachtspunten

  • Welke leraren met expertise wil je opnieuw inzetten in het 7de leerjaar?
  •  Kies je ervoor om leraren in meerdere studierichtingen te laten lesgeven of voor een combinatie van les en stagebegeleiding? 

Concretisering lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

Basistabel

sla link op in klembord

Kopieer

Vanuit bovenstaande overwegingen zijn er verschillende scenario’s mogelijk. Je beschikt over 28 lestijden per week (drie semesters). In de tabel gaan we uit van 22 lestijden per week + 6 keuze-uren die we niet invullen.

  Tabel 22uTabel 28u
ApotheekFytotherapie1u/week 
 Farmaceutische technologie4u/week 
 Geneesmiddelenleer3u/week 
 Toxicologie1u/week 
 Parafarmacie1u/week 
 Tarificatie en wetgeving1u/week 
WetenschappenToegepaste biologie2u/week 
 Toegepaste chemie2u/week 
 Toegepaste fysica1u/week 
 Stage6u/week (*) 
 Keuzegedeelte 6u/week

(*) Dat betekent 9 stageweken over drie semesters.

Er worden een aantal scenario’s geschetst om de stage te realiseren, maar er zijn – in samenspel met het keuzegedeelte – meerdere variaties mogelijk.

Scenario 1

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest ervoor om in te zetten op meer stage en de stage te verdelen in 3 gelijke blokstages van 5 weken per semester.

  Tabel 22uTabel 28u
  Semester 1, 2 en 3 
ApotheekFytotherapie1u/week 
 Farmaceutische technologie4u/week 
 Geneesmiddelenleer3u/week 
 Toxicologie1u/week 
 Parafarmacie1u/week 
 Tarificatie en wetgeving1u/week 
WetenschappenToegepaste biologie2u/week 
 Toegepaste chemie2u/week 
 Toegepaste fysica1u/week 
Stage 6u/week4u/week
Keuzegedeelte  2u/week

Scenario 2

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest ervoor om in te zetten op meer stage en de stage in blokstages te organiseren in het tweede en derde semester, waarbij in het derde semester enkel stage wordt georganiseerd.

  Tabel 22uTabel 28u
ApotheekFytotherapie1u/week 
Farmaceutische technologie4u/week 
Geneesmiddelenleer3u/week 
Toxicologie1u/week 
Parafarmacie1u/week 
Tarificatie en wetgeving1u/week 
WetenschappenToegepaste biologie2u/week 
 Toegepaste chemie2u/week 
 Toegepaste fysica1u/week 
Stage 6u/week6u/week
Keuzegedeelte  0u/week

Scenario 3

sla link op in klembord

Kopieer

Je kiest ervoor om in te zetten op een complementair vak en op meer stage. De stage wordt in blokstages georganiseerd in het tweede en derde semester, waarbij in het derde semester enkel stage wordt georganiseerd.

  Tabel 22uTabel 28u
ApotheekFytotherapie1u/week 
Farmaceutische technologie4u/week 
Geneesmiddelenleer3u/week 
Toxicologie1u/week 
Parafarmacie1u/week 
Tarificatie en wetgeving1u/week 
WetenschappenToegepaste biologie2u/week 
 Toegepaste chemie2u/week 
 Toegepaste fysica1u/week 
Stage 6u/week6u/week
Keuzegedeelte  0u/week

 Semester 1 & 2Semester 3
Fytotherapie1u/week--
Farmaceutische technologie6u/week--
Geneesmiddelenleer4u/week--
Toxicologie1u/week--
Parafarmacie2u/week--
Tarificatie en wetgeving1u/week--
Toegepaste biologie3u/week--
Toegepaste chemie3u/week--
Toegepaste fysica1u/week--
Complementair vak bv. Godsdienst, Communicatie en interactie1u/ week 
Stage5u/week13 weken
Keuzegedeelte0u/week--

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?