Ter ondersteuning van het schoolteam vind je suggesties en mogelijke overwegingen om de lessentabel en opdrachtenverdeling te concretiseren.
Zinrijk en geïnspireerd De farmaceutisch technisch assistent kan in de publieke apotheek worden tewerkgesteld. Bij de uitwerking van de leerplandoelen is het belangrijk om te focussen op doelgroepen waarmee de leerlingen tijdens werkplekleren in contact komen of op die contexten waarin leerlingen na het afstuderen het vaakst worden tewerkgesteld. (*) Kwaliteitsvol handelen Fytotherapie Farmaceutische technologie Geneesmiddelenleer Toxicologie Parafarmacie Tarificatie en wetgeving Administratie en logistiek Toegepaste biologie Toegepaste chemie Toegepaste fysica
(*) Na erkenning tot farmaceutisch technisch assistent in de publieke apotheek kan mits een tewerkstelling in de ziekenhuisapotheek onder bepaalde voorwaarden een erkenning tot farmaceutisch technisch assistent in de ziekenhuisapotheek worden verworven.
De modellessentabel gaat uit van 28 lesuren per week waarvan 22 lesuren per week voorzien zijn voor het specifieke leerplan Farmaceutisch technisch assistent.
De duurtijd van de studierichting bedraagt drie semesters.
Administratieve vakbenamingen: TV/PV Apotheek, PV Praktijk toegepaste biochemie, PV Praktijk toegepaste biologie, PV Praktijk toegepaste chemie, PV Praktijk toegepaste fysica, TV Toegepaste biochemie, TV Toegepaste biologie, TV Toegepaste chemie, TV Toegepaste fysica.
In de studierichting Farmaceutisch technisch assistent is een stage van minstens 300 uur in een publieke apotheek verplicht.
Om leerlingen voldoende competenties en vaardigheden op de werkplek te laten opbouwen, kan het zinvol zijn om meer dan het verplichte minimum stage binnen werkplekleren in te zetten.
1 week stage = 1 uur/week op lessentabel (op jaarbasis).
Stage-activiteitenlijsten: zie Basisinformatie op deze leerplanpagina.
Onderstaande overwegingen worden geformuleerd vanuit het perspectief van beleidskeuzes.
Beperk je de lessentabel tot 28 uren per week of richt je meer uren in? In het tweede geval vergroot je de ruimte om eigen keuzes te maken voor de school (1.2).
Gebruik je deze uren (min. 6) om het urenpakket specifieke vorming te verruimen? Bv. in de scenario’s (22 uur/week) gaan we uit van een stagevolume van 6 weken (3 semesters). Kies je ervoor om in het keuzegedeelte extra in te zetten op stage?
Kies je voor het aanbieden van een vak relevant voor de studierichting of vanuit een gelijkgerichtheid met andere 7de leerjaren die worden aangeboden op de school? Bijvoorbeeld:
Overwegingen rond werkplekleren en stage vanuit het oogpunt van schoolorganisatie
Hoe verhoudt de visie van de school op stage in het 7de jaar Farmaceutisch technisch assistent zich tot de schoolvisie op werkplekleren binnen de studierichtingen (leidraad werkplekleren)?
In welke settings kunnen leerlingen stagelopen of werkplekleren (in functie van leerplanrealisatie en inzet leraren)?
Op welke wijze spreid je stage(periodes) doorheen het schooljaar rekening houdend met:
Werk je met een terugkomdag tijdens stageweken? Als je ervoor kiest om leerlingen gedurende één lange periode te laten stagelopen, kan het werken met terugkomdagen zinvol zijn om leerlingen voldoende remediëringskansen te bieden.
Stagebegeleiding
Stagecoördinatie
Krijgt iemand de verantwoordelijkheid (in opdracht) voor de coördinatie en welke taken wijs je een eventuele coördinator toe, bv. het zoeken van stageplaatsen en instaan voor de contacten met de stageplaatsen en planning, de administratieve opvolging, wijzigingen aan het regelgevend kader opvolgen, de afwezigheden van leerlingen op stage opvolgen en een eventuele planning van inhaalstages, medisch onderzoek op basis van risicoanalyses regelen en opvolgen?
Vanuit pedagogisch-didactische overwegingen adviseren we de keuze voor blokstages. Wanneer leerlingen een langere periode op een stageplaats vertoeven, bevordert dat het leren van de leerling. Stageplaatsen investeren liever in langere stageperiodes (soms één lange periode) dan in vormen van alternerend leren. Afhankelijk van de lokale context kan het zinvol of noodzakelijk zijn om voor een bepaalde bijkomende setting toch voor een alternerende vorm van stages te kiezen, bv. op woensdagnamiddagen of op vakantiedagen. Hou er rekening mee dat het plannen van stagedagen tijdens vakantiedagen moet worden gecompenseerd.
Wat is de visie rond inhaalstages?
Wat zijn de verwachtingen van de schoolleiding ten aanzien van het lerarenteam over de afstemming tussen de schoolcomponent en de stagecomponent? Beschouw je dat als een verantwoordelijkheid van de individuele leraren en stagebegeleiders? Wordt het gefaciliteerd door structureel overleg of wordt het aangestuurd en begeleid door een (stage)coördinator?
Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de stagebegeleider? Wat verwacht je met betrekking tot voorbereiding, opvolging (min. aantal bezoeken per periode), evaluatie, afstemming met werkplek, administratie, begeleiding tijdens vakantieperiodes of woensdagnamiddagen?
Beginsituatie van leerlingen: breng je de beginsituatie van de leerlingen in kaart? Hou je rekening met sterktes en werkpunten van leerlingen vanuit de derde graad? Hoe ga je om met zijinstromers?
Ruimte en tijd voor coaching door de stagebegeleider en afstemming met de mentor en de stageplaats bevorderen kwaliteitsvol leren op school en tijdens de stage. Hoe ga je om met de verhouding tussen het aantal leerlingen per stagebegeleider in relatie tot andere studierichtingen waarin werkplekleren of stage wordt georganiseerd?
Wat is de visie op evaluatie van stage in verhouding tot het globaal evaluatiebeleid. Hoe verhoudt de visie op stage in het 7de leerjaar zich t.a.v. van stage in een studierichting in de D/A-finaliteit of t.a.v. van de visie op stage in de 7de leerjaren na OK3? Kan er anders over stage worden gerapporteerd dan over de andere vakken of clusters in de studierichting?
Ben je bereid om de planning over de scholen heen af te stemmen in functie van een optimale spreiding naar stageplaatsen toe?
Wat verwacht je als school van de stageplaats en wie bespreekt die verwachtingen?
Wat verwacht de stageplaats van de leerling en wie bespreekt die verwachtingen?
Wordt de aanpak op de werkplek meegenomen naar de lespraktijk (inhoudelijke afstemming)?
Wie wordt gecontacteerd bij problemen (op school, op de stageplek)?
Keuze voor het werken met pedagogisch-didactische werkvormen binnen het studierichtingsgedeelte?
Je bent als school(team) vrij om ook in het kader van het nieuwe leerplan te kiezen voor werkvormen die integratie of inoefenen van vaardigheden faciliteren zoals seminarie, geïntegreerd werken, project- of themawerking over rubrieken of vakken heen.
Op stage wordt er van leerlingen verwacht dat ze het geleerde rond de verschillende leerplanonderdelen functioneel inzetten in de apotheek en bij handelen met patiënten. Om leerlingen daarin te ondersteunen kan het zinvol zijn om in je organisatiemodel:
Bemerkingen:
Keuze van een concretisering van de lessentabel vanuit leerlingen- of lerarenperspectief
Vanuit een samenspel met de hierboven beschreven overwegingen kan je ervoor kiezen om:
Vraag ter overweging: betekent een opdeling van een inhoudelijk onderdeel in functie van de opdracht van leraren ook een opdeling in ‘vakken’ of ‘clusters’ vanuit het perspectief van de leerling?
Wanneer twee leraren instaan voor een onderdeel/rubriek, staan ze dan samen in voor dat onderdeel in functie van evaluatie en rapportering of maak je de keuze voor aparte onderdelen op het rapport? In beide gevallen dienen de leraren onderling af te spreken hoe ze de doelen onder elkaar verdelen.
Welke clusters of indelingen ook worden gemaakt, leraren zullen leerlingen de inhoudelijke samenhang tussen de verschillende onderdelen in het leerplan en hun doelen duidelijk moeten maken.
7de jaar Farmaceutisch technisch assistent Gekoppelde bekwaamheidsbewijzen 28u specifiek gedeelte TV/PV Apotheek TV Toegepaste biochemie TV Toegepaste biologie TV Toegepaste chemie TV Toegepaste fysica PV Praktijk toegepaste biochemie PV Praktijk toegepaste biologie PV Praktijk toegepaste chemie PV Praktijk toegepaste fysica
Vergelijking met koppelingen voor de modernisering:
Se-n-se Apotheekassistent Gekoppelde bekwaamheidsbewijzen 29u (32u) specifiek gedeelte TV Apotheek TV Toegepaste chemie TV Toegepaste biologie TV Toegepaste fysica
Overwegingen en aandachtspunten
Vanuit bovenstaande overwegingen zijn er verschillende scenario’s mogelijk. Je beschikt over 28 lestijden per week (drie semesters). In de tabel gaan we uit van 22 lestijden per week + 6 keuze-uren die we niet invullen.
Tabel 22u Tabel 28u Apotheek Fytotherapie 1u/week Farmaceutische technologie 4u/week Geneesmiddelenleer 3u/week Toxicologie 1u/week Parafarmacie 1u/week Tarificatie en wetgeving 1u/week Wetenschappen Toegepaste biologie 2u/week Toegepaste chemie 2u/week Toegepaste fysica 1u/week Stage 6u/week (*) Keuzegedeelte 6u/week
(*) Dat betekent 9 stageweken over drie semesters.
Er worden een aantal scenario’s geschetst om de stage te realiseren, maar er zijn – in samenspel met het keuzegedeelte – meerdere variaties mogelijk.
Je kiest ervoor om in te zetten op meer stage en de stage te verdelen in 3 gelijke blokstages van 5 weken per semester.
Tabel 22u Tabel 28u Semester 1, 2 en 3 Apotheek Fytotherapie 1u/week Farmaceutische technologie 4u/week Geneesmiddelenleer 3u/week Toxicologie 1u/week Parafarmacie 1u/week Tarificatie en wetgeving 1u/week Wetenschappen Toegepaste biologie 2u/week Toegepaste chemie 2u/week Toegepaste fysica 1u/week Stage 6u/week 4u/week Keuzegedeelte 2u/week
Je kiest ervoor om in te zetten op meer stage en de stage in blokstages te organiseren in het tweede en derde semester, waarbij in het derde semester enkel stage wordt georganiseerd.
Tabel 22u Tabel 28u Apotheek Fytotherapie 1u/week Farmaceutische technologie 4u/week Geneesmiddelenleer 3u/week Toxicologie 1u/week Parafarmacie 1u/week Tarificatie en wetgeving 1u/week Wetenschappen Toegepaste biologie 2u/week Toegepaste chemie 2u/week Toegepaste fysica 1u/week Stage 6u/week 6u/week Keuzegedeelte 0u/week
Je kiest ervoor om in te zetten op een complementair vak en op meer stage. De stage wordt in blokstages georganiseerd in het tweede en derde semester, waarbij in het derde semester enkel stage wordt georganiseerd.
Tabel 22u Tabel 28u Apotheek Fytotherapie 1u/week Farmaceutische technologie 4u/week Geneesmiddelenleer 3u/week Toxicologie 1u/week Parafarmacie 1u/week Tarificatie en wetgeving 1u/week Wetenschappen Toegepaste biologie 2u/week Toegepaste chemie 2u/week Toegepaste fysica 1u/week Stage 6u/week 6u/week Keuzegedeelte 0u/week
Semester 1 & 2 Semester 3 Fytotherapie 1u/week -- Farmaceutische technologie 6u/week -- Geneesmiddelenleer 4u/week -- Toxicologie 1u/week -- Parafarmacie 2u/week -- Tarificatie en wetgeving 1u/week -- Toegepaste biologie 3u/week -- Toegepaste chemie 3u/week -- Toegepaste fysica 1u/week -- Complementair vak bv. Godsdienst, Communicatie en interactie 1u/ week Stage 5u/week 13 weken Keuzegedeelte 0u/week --