Energy challenge VBS De Leeroase in Stelen

Vorig jaar ondervond ik aan den lijve vanuit mijn positie als vervangend directeur de impact die de energiecrisis op ons kleine dorpsschooltje had. Jammer genoeg moeten we elk jaar bijzonder spaarzaam zijn met onze centen aangezien een kleine school niet rendabel is. We moeten dus heel selectief zijn met onze activiteiten waar geld bij komt kijken.

Ondanks dat er niet veel kleine schooltjes te vinden zijn, houden wij ons hoofd boven water! We organiseren regelmatig acties om geld in te zamelen zodat we projecten kunnen blijven lanceren en ons hierdoor niet laten tegenhouden.

Vorig schooljaar schreef ik onze derde graad (waar ik nu terug meester ben) in voor de ‘Energy Challenges’. Dit is een project vanuit het IOK om scholen aan te sporen om energiezuiniger te werken. Het project is dit jaar opgestart en we hebben al heel wat acties ondernomen. Ondanks het zeer intens is om dit project er nog bij te nemen, zijn de kinderen zeer enthousiast om hun schouders onder te zetten.

Zo hebben we onder andere:

  • Een samenwerking opgestart met de Landelijke Gilde om met de klassen te tuinieren in onze groene tuin.
  • Doen we mee aan de Buck-E challenge.
  • Hebben we insectenhotellen.
  • Gingen we op zoek naar de energievreters van onze school (apparaten die veel energie verbruiken).
  • Gingen we aan de hand van een VR-bril op bezoek bij een digitale school om meer energievreters op te sporen.
  • Gaan we in de zomer meer buitenlessen organiseren. 
  • Schreven we ons dit jaar in als MOS-school.
  • Organiseerden we al veel uitstappen met de bus in plaats van ouders in te schakelen voor vervoer.
  • Hebben we zonnepanelen.
  • Brengen we met GoodSchoolDigitool ons energieverbruik in kaart en leren kinderen die grafieken te analyseren om te zien waar ons verbruik hoog ligt. Tegelijk zoeken we manieren om dit verbruik te limiteren.
  • We schreven ons in voor Dikketruiendag (dit jaar onder '#iktrekhetmijaan').

Voegden we nog heel wat nieuwe stappen toe aan ons proces om een energiezuinigere school te worden. Niet alleen voor het financiële plaatje, maar ook omdat de natuur iets is waar wij zorg voor dragen.

Eén van de voorstellen van dikketruiendag was om een veggiedag te organiseren. Zo organiseren we vanaf volgende maand een dag waarop we vragen aan alle gezinnen om geen vlees tussen onze boterhammen te steken. Ook zullen we vriendelijk verzoeken om die avond thuis ook geen vlees te eten. Ouders kunnen dan een foto nemen van hun vegetarisch alternatief en mailen naar de directie. Van deze foto’s wordt dan een collage gemaakt die wordt opgehangen in onze school.

Aangezien onze leerlingen zich zo hard hebben ingezet om al deze acties concreet te maken en ook daadwerkelijk uit te voeren, wil ik hen heel graag belonen. Daarom zou het mijn stiekeme droom zijn om het volgende te realiseren: Samen met de kinderen gaan we vegetarische recepten en lekkere vleesvervangers opzoeken en maken we hier onze eigen gerechtjes van. Deze proevertjes maken we dan samen op school klaar voor alle kinderen! De kinderen kunnen allemaal smullen van deze lekkere proevertjes om aan te tonen dat vegetarische maaltijden minstens even lekker zijn dan maaltijden waar vlees in verwerkt zit. We zouden de ingrediënten ook kopen bij ouders van kinderen uit onze school (Bij Riet in Winkelomheide, fruitboer Helsen …) zodat we lokaal blijven en onze ouders ook steunen met hun lokale producten (ook energiezuinig!).

Als kers op de taart willen we de proevertjes verwerken in zelfgemaakte en zelf samengestelde recepten met een lay-out die vergelijkbaar is met Hello Fresh om deze vervolgens met alle kinderen van onze school mee naar huis mee te geven. Zo moedigen we ouders aan om inspiratie te putten uit onze gerechten en zo af en toe vegetarisch te koken. Op deze manier zal de vraag naar zuivelproducten en vlees dalen zodat er ook minder geproduceerd hoeft te worden.

Niet alleen is het een leuke ‘bezigheid’ voor de kinderen en wordt er zo aan heel veel eindtermen tegelijk gewerkt, ook brengen we de boodschap van de kinderen zo over aan de ouders en gebruiken we zo onze netwerken om de boodschap die wij willen overbrengen (draag zorg voor het milieu!) langs vele kanalen te laten passeren.

Het leuke aan dit project is dat de leerlingen volledig zelf met het idee afkwamen en ze uitermate enthousiast zijn om dit project te concretiseren.

Daarom willen we met dit initiatief voldoende ingrediënten kopen en te zorgen voor de nodige infrastructuur zodat we alle leerlingen en leerkrachten van de school kunnen voorzien van een assortiment aan proevertjes en lekkere maaltijden. Als we ons doelpubliek willen aansporen om meer vegetarisch te eten, moeten we voldoende middelen investeren om het project te doen slagen. We gaan voor de maximale impact! Daarom zouden we de subsidies enorm goed kunnen gebruiken. Het overige geld zouden we willen sparen om het project te evalueren en volgende jaren gelijkaardige projecten op poten te zetten!

Kinderen leren onder andere:

  • Gerechten klaarmaken, ingrediënten gaan kopen
  • Prijzen inschatten, omgaan met geld, winkelen
  • Bewustwording van opwarming aarde en vervuiling planeet
  • Engagement tonen om voor het klimaat te zorgen
  • Initiatief nemen om een groot project op poten te zetten
  • Spreken voor publiek, acties uitleggen, planningen maken
  • Tekenvaardigheden aanscherpen om menu’s te maken, hoe iets visueel (en aantrekkelijk) vorm geven
  • Waarom vegetarische maaltijden en lokale handelaars goed zijn voor het milieu
  • Samenwerken om tot een gemeenschappelijk doel te komen
  • ...

Bijdrage van: de derde graad van VBS De Leeroase in Stelen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio