De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Autotechnieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektromechanische technieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Elektrotechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Koel- en warmtetechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Industriële ICT B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Podiumtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
Vliegtuigtechnieken B + S - 3de graad - D/A-finaliteit
De leerlingen lichten magnetische pool, poolas en het verloop van de magnetische veldlijnen toe bij een permanente magneet en elektromagneet.
Leerplandoel: III-Aut-da LPD 20, III-Ele-da LPD 42, III-ElTe-da LPD 21, III-InICT-da LPD 29, III-KoWa-da LPD 16, III-Pod-da LPD 28, III-Vli-da LPD 25
Aanbevolen vanuit het leerplan:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren de werking van technische systemen met permanente magneten en elektromagneten.
Leerplandoel: III-Aut-da LPD 22, III-Ele-da LPD 43, III-ElTe-da LPD 25, III-InICT-da LPD 30, III-KoWa-da LPD 17, III-Pod-da LPD 32, III-Vli-da LPD 26
Aanbevolen vanuit het leerplan:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren het verband tussen de Lorentzkracht en de stroom door een stroomvoerende rechte geleider en spoel.
Leerplandoel: III-Aut-da LPD 21, III-Ele-da LPD 45, III-ElTe-da LPD 22, III-InICT-da LPD 31, III-KoWa-da LPD 18, III-Pod-da LPD 29, III-Vli-da LPD 27
Aanbevolen vanuit het leerplan:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren het ontstaan van een inductiespanning door zelfinductie en wederzijdse inductie.
Leerplandoel:III-Aut-da LPD 22, III-ElTe-da LPD 24, III-InICT-da LPD 34, III-KoWa-da LPD 22, III-Pod-da LPD 31, III-Vli-da LPD 29
Aanbevolen vanuit het leerplan:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen verklaren het ontstaan van een inductiespanning door zelfinductie.
Leerplandoel: III-Ele-da LPD 47
Aanbevolen vanuit het leerplan:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen verklaren in een technisch systeem wederzijdse inductie bij eenfasige en driefasige transformatoren.
Leerplandoel: III-Ele-da LPD 48
Aanbevolen vanuit het leerplan:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen lichten het opwekken van een eenfasige en driefasige wisselspanning door verandering van magnetische flux toe.
Leerplandoel: III-Aut-da LPD 37, III-Ele-da LPD 45, III-ElTe-da LPD 22, III-InICT-da LPD 33, III-KoWa-da LPD 21, III-Pod-da LPD 30, III-Vli-da LPD 28
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan