Elektromagnetisme in DA-finaliteit domein STEM

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

De leerlingen lichten magnetische pool, poolas en het verloop van de magnetische veldlijnen toe bij een permanente magneet en elektromagneet.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Aut-da LPD 20, III-Ele-da LPD 42, III-ElTe-da LPD 21, III-InICT-da LPD 29, III-KoWa-da LPD 16, III-Pod-da LPD 28, III-Vli-da LPD 25

Aanbevolen vanuit het leerplan:

  • Glossarium:
    • Toelichten: ervaren, meten ...
  • Aanbevelingen:
    • Begrippen: noord- en zuidpool, poolas, neutraal vlak, magnetische massa, magnetische veldlijnen, magnetisch veld, magnetische veldsterkte, magnetische flux, magnetische inductie (fluxdichtheid).
    • Gelijknamige polen stoten elkaar af en ongelijknamige polen trekken elkaar aan.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • Magnetische materialen.
  • Remanent magnetisme.
  • De wet van Coulomb, gebruik van de formule voor berekeningen en het leggen van verbanden tussen kracht, magentische massa en afstand.

De leerlingen verklaren de werking van technische systemen met permanente magneten en elektromagneten.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Aut-da LPD 22, III-Ele-da LPD 43, III-ElTe-da LPD 25, III-InICT-da LPD 30, III-KoWa-da LPD 17, III-Pod-da LPD 32, III-Vli-da LPD 26

Aanbevolen vanuit het leerplan:

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • Functie van een (elektro-)magneet in een technisch systeem.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • Werking van elektromagnetische inductie als deelsysteem in een technisch systeem.
  • Onderzoekscompetentie: toepassingen van elektromagnetisme, elektromagnetische inductie.
  • Een technisch systeem: relais, hall sensor, encoders, generator, elektromotor, transformator, MRI-scan, inductiekookplaat, luidspreker, inductierem draadloos laden van voertuigen en smartphone, beveiligingsautomaat, elektromagnetische klep …

De leerlingen verklaren het verband tussen de Lorentzkracht en de stroom door een stroomvoerende rechte geleider en spoel.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Aut-da LPD 21, III-Ele-da LPD 45, III-ElTe-da LPD 22, III-InICT-da LPD 31, III-KoWa-da LPD 18, III-Pod-da LPD 29, III-Vli-da LPD 27

Aanbevolen vanuit het leerplan:

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • Het gedrag van een stroomvoerende rechte geleider in een magnetisch veld omschrijven.
    • Het verband tussen de Lorentzkracht, de magnetische inductie, de stroomsterkte door een rechte geleider en de lengte van de geleider in het magnetisch veld verklaren.
    • Het gedrag van een stroomvoerende spoel in een magnetisch veld omschrijven.
    • Het verband tussen de Lorentzkracht, de magnetische inductie, de stroomsterkte door de spoel en het aantal windingen van de spoel in het magentisch veld.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:

  • De lorentzkracht tussen 2 evenwijdige stroomvoerende geleiders.
  • De aantrekkings- en afstotingskracht: het gebruik van de formule en het verband tussen kracht, de lengte, de tussenafstand, stroomsterkte en soort middenstof.
  • Praktisch gebruik van elektrodynamische krachten: elektromotor, luidspreker, hall-generator ...

De leerlingen verklaren het ontstaan van een inductiespanning door zelfinductie en wederzijdse inductie.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel:III-Aut-da LPD 22, III-ElTe-da LPD 24, III-InICT-da LPD 34, III-KoWa-da LPD 22, III-Pod-da LPD 31, III-Vli-da LPD 29

Aanbevolen vanuit het leerplan:

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • De polariteit van de gegenereerde spanning zodanig is dat deze de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt (wet van Lenz).
    • Zelfinductie: zin en waarde van de inductiespanning en coëfficiënt van zelfinductie.
    • Wederzijdse inductie: zin en waarde van de inductiespanning en coëfficiënt van wederzijdse inductie.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Wervelstromen, invloed magnetisch materiaal en opbouw van de kern.
  • Toepassingen van elektromagnetische inductie, zelfinductie, wederzijdse inductie en wervelstromen.
  • Analyseren van de stromen en spanningen in een schakeling met een weerstand en spoel in serie aangesloten op een gelijkspanning.

De leerlingen verklaren het ontstaan van een inductiespanning door zelfinductie.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Ele-da LPD 47

Aanbevolen vanuit het leerplan:

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • De polariteit van de gegenereerde spanning zodanig is dat deze de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt (wet van Lenz).
    • Zelfinductie: zin en waarde van de inductiespanning en coëfficiënt van zelfinductie.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Wervelstromen, invloed magnetisch materiaal en opbouw van de kern.
  • Toepassingen van elektromagnetische inductie, zelfinductie, wederzijdse inductie en wervelstromen.
  • Analyseren van de stromen en spanningen in een schakeling met een weerstand en spoel in serie aangesloten op een gelijkspanning.

De leerlingen verklaren in een technisch systeem wederzijdse inductie bij eenfasige en driefasige transformatoren.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Ele-da LPD 48

Aanbevolen vanuit het leerplan:

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • De polariteit van de gegenereerde spanning zodanig is dat deze de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt (wet van Lenz).
    • Wederzijdse inductie: zin en waarde van de inductiespanning en coëfficiënt van wederzijdse inductie.
    • De eenfasige en driefasige transformator als technisch systeem van wederzijdse inductie.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Metingen op een transformator
  • Schakelwijzen van driefasige transformatoren

De leerlingen lichten het opwekken van een eenfasige en driefasige wisselspanning door verandering van magnetische flux toe.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Aut-da LPD 37, III-Ele-da LPD 45, III-ElTe-da LPD 22, III-InICT-da LPD 33, III-KoWa-da LPD 21, III-Pod-da LPD 30, III-Vli-da LPD 28

Aanbevolen vanuit het leerplan

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • Het opwekken van een wisselspanning verklaren, generatorwerking.
    • De oorzaak van het ontstaan van de wisselspanning toelichten.
    • Het verloop van de opgewekte eenfasige spanning van een ronddraaiend raam in een constante flux toelichten.
    • Het verloop van de opgewekte 3-fasige spanning van een ronddraaiend raamwerk in een constante flux toelichten.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Soorten spanningen: constante gelijkspanning, veranderlijke gelijkspanning, periodieke gelijkspanning, periodieke wisselspanning, wisselende spanning ...
  • De snelheid van de fluxverandering uit het verloop van een ronddraaiend raam in een constante flux toelichten.
  • Het verband tussen de opgewekte spanning en de snelheid van fluxverandering verklaren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio