Effectieve didactiek: maak je lesdoelen bekend aan de leerlingen

Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.

Doel

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het formuleren van lesdoelen geeft jou als leraar richting om je lessen voor te bereiden en na te streven.
  • Je maakt de verwachtingen duidelijk aan de leerlingen.
  • Het bevordert de motivatie bij de leerlingen.
  • Het vergroot de betrokkenheid van de leerlingen met betrekking tot het te bereiken doel.
  • Het zet de leerlingen aan tot actief denken.

Situering

sla link op in klembord

Kopieer

Effectieve didactiek: beginfase: doel

Wat zijn lesdoelen?

sla link op in klembord

Kopieer

  • lesdoelen worden afgeleid uit de leerplandoelen,
  • lesdoelen geven aan wat de leerlingen moeten kennen, kunnen en/of zijn bij het bereiken van het doel op het einde van je les of lessenreeks.
Enkele tips:
  • zie het handelingswerkwoord in het leerplandoel. Je kan het glossarium in het leerplan raadplegen.
  • laat je inspireren door de wenken bij de leerplandoelen.

Hoe formuleer je lesdoelen?

sla link op in klembord

Kopieer

  • in leerlingengedrag, in leerlingentaal,
  • met succescriteria (in samenspraak met leerlingen) indien mogelijk in functie van feedback en evaluatie,
  • deel mee waarom dit doel betekenisvol is: nut/belang = expliciteren,
  • situeer in het grote(re) plaatje.
Tip: visualiseren van je lesdoelen (en criteria) heeft nog meer effect!

Enkele concrete voorbeelden om te inspireren!

sla link op in klembord

Kopieer

Lesdoel kenbaar/helder maken door woord en beeld te combineren

sla link op in klembord

Kopieer

II-Orlo-a LPD 28 De leerlingen handelen op een veilige, duurzame en ergonomische manier rekening houdend met:

  • veiligheidsvoorschriften en - pictogrammen;
  • persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen;
  • behandelingsvoorschriften.

Lesdoel: Je handelt op een veilige, duurzame en ergonomische manier op je werkplek.

Aanpak: In het begin van de les zegt én laat de leraar zien wat aan bod komt. Hij toont de volgende afbeelding:
 www.p-i.be/sites/default/files/2024-12/veiligheidsignalisatie_op_het_werk.pdf

Door woord en beeld te combineren krijgt de tekst van het lesdoel meer betekenis voor de leerlingen.
 
Om de leerlingen verbinding te laten maken met het leerdoel, stelt de leraar de volgende vragen: wat weet je al over de symbolen? In welke context komen de symbolen voor? Wat is het nut van de symbolen?

Lesdoel kenbaar maken aan de hand van succescriteria in relatie tot het einddoel

sla link op in klembord

Kopieer

II-Orlo-a LPD 1 De leeringen handelen in teamverband, kwaliteitsbewust en economisch en duurzaam

Lesdoel: Je handelt in teamverband, kwaliteitsbewust, economisch en duurzaam tijdens je praktijklessen op verplaatsing.

Aanpak: In het begin van de les overloopt de leraar de vaardigheden/doelen die in de focus staan. In de rubric zien de leerlingen wat van hen wordt verwacht, waar ze naartoe moeten. Deze rubrics faciliteren zelfevaluatie, feedforward en evaluatie.

Lesdoel kenbaar maken door te laten zien hoe succes eruit ziet, wat het eindproduct zou moeten zijn

sla link op in klembord

Kopieer

II-Orlo-a  LPD 5 De leerlingen passen consequent redactionele normen toe bij het opstellen van documenten

Lesdoel: Je past consequent redactionele normen (bv. NBN) toe bij het opstellen van documenten en je houdt rekening met de huisstijl.

Aanpak: In het begin van de les toont de leraar 2 documenten: 1 waarin geen rekening is gehouden met de NBN-normen en de huisstijl en een tweede document dat voldoet aan de normen en de huisstijl.

De documenten worden vergeleken. De leraar en de leerlingen stellen een lijst op van redactionele normen die toegepast moeten worden bij het opstellen van de documenten. De leerlingen gaan aan de slag. De verwachtingen zijn duidelijk voor de leerlingen, ze kunnen gericht werken in functie van het eindresultaat.

Lesdoel kenbaar maken door alle leerlingen te laten nadenken waarom dit doel betekenisvol is voor hen

sla link op in klembord

Kopieer

II-Orlo-a LPD 8 De leerlingen voeren een telefoongesprek en nemen telefoonnotities

Lesdoel: De leerlingen gebruiken standaarduitdrukkingen tijdens het voeren en afronden van een telefoongesprek.

Aanpak: De leraar toont in het begin van een les een filmpje waarin de standaarduitdrukkingen tijdens het voeren en afronden van een telefoongesprek aan bod komen.
De leraar geeft aan dat het belangrijk is dat de leerlingen deze standaarduitdrukkingen moeten inoefenen omdat ze tijdens de praktijklessen op verplaatsing telefoongesprekken gaan voeren.

De leraar expliciteert de relatie tussen het doel en de relevantie voor de leerlingen. De leerlingen zien het nut in van dit lesdoel.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio