Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.
Basisoptie Economie en organisatie - 1ste graad - B-stroom
Basisoptie Economie en organisatie - 1ste graad - A-stroom
Bedrijfseconomie - 2de graad - D/A-finaliteit
Economie - 3de graad - D-finaliteit
Economie’ - 3de graad - D-finaliteit
Economie - 2de graad - D-finaliteit
Economie’’ - 3de graad - D-finaliteit
Organisatie en logistiek - 2de graad - A-finaliteit
Onthaal, organisatie en sales S - 3de graad - A-finaliteit
Economie' - 2de graad - D-finaliteit
Financieel-economische vorming - 3de graad - D-D/A-finaliteit
Economie Co -2de graad - D-finaliteit
Financieel-economische vorming - 1ste graad - A+B-stroom
Effectieve didactiek: beginfase: doel
Enkele tips:
Tip: visualiseren van je lesdoelen (en criteria) heeft nog meer effect!
II-Orlo-a LPD 28 De leerlingen handelen op een veilige, duurzame en ergonomische manier rekening houdend met:
Lesdoel: Je handelt op een veilige, duurzame en ergonomische manier op je werkplek.
Aanpak: In het begin van de les zegt én laat de leraar zien wat aan bod komt. Hij toont de volgende afbeelding:
www.p-i.be/sites/default/files/2024-12/veiligheidsignalisatie_op_het_werk.pdf
Door woord en beeld te combineren krijgt de tekst van het lesdoel meer betekenis voor de leerlingen.
Om de leerlingen verbinding te laten maken met het leerdoel, stelt de leraar de volgende vragen: wat weet je al over de symbolen? In welke context komen de symbolen voor? Wat is het nut van de symbolen?
Lesdoel kenbaar maken aan de hand van succescriteria in relatie tot het einddoel
II-Orlo-a LPD 1 De leeringen handelen in teamverband, kwaliteitsbewust en economisch en duurzaam
Lesdoel: Je handelt in teamverband, kwaliteitsbewust, economisch en duurzaam tijdens je praktijklessen op verplaatsing.
Aanpak: In het begin van de les overloopt de leraar de vaardigheden/doelen die in de focus staan. In de rubric zien de leerlingen wat van hen wordt verwacht, waar ze naartoe moeten. Deze rubrics faciliteren zelfevaluatie, feedforward en evaluatie.
Lesdoel kenbaar maken door te laten zien hoe succes eruit ziet, wat het eindproduct zou moeten zijn
II-Orlo-a LPD 5 De leerlingen passen consequent redactionele normen toe bij het opstellen van documenten
Lesdoel: Je past consequent redactionele normen (bv. NBN) toe bij het opstellen van documenten en je houdt rekening met de huisstijl.
Aanpak: In het begin van de les toont de leraar 2 documenten: 1 waarin geen rekening is gehouden met de NBN-normen en de huisstijl en een tweede document dat voldoet aan de normen en de huisstijl.
De documenten worden vergeleken. De leraar en de leerlingen stellen een lijst op van redactionele normen die toegepast moeten worden bij het opstellen van de documenten. De leerlingen gaan aan de slag. De verwachtingen zijn duidelijk voor de leerlingen, ze kunnen gericht werken in functie van het eindresultaat.
Lesdoel kenbaar maken door alle leerlingen te laten nadenken waarom dit doel betekenisvol is voor hen
II-Orlo-a LPD 8 De leerlingen voeren een telefoongesprek en nemen telefoonnotities
Lesdoel: De leerlingen gebruiken standaarduitdrukkingen tijdens het voeren en afronden van een telefoongesprek.
Aanpak: De leraar toont in het begin van een les een filmpje waarin de standaarduitdrukkingen tijdens het voeren en afronden van een telefoongesprek aan bod komen.
De leraar geeft aan dat het belangrijk is dat de leerlingen deze standaarduitdrukkingen moeten inoefenen omdat ze tijdens de praktijklessen op verplaatsing telefoongesprekken gaan voeren.
De leraar expliciteert de relatie tussen het doel en de relevantie voor de leerlingen. De leerlingen zien het nut in van dit lesdoel.