Om doelgericht te werken in de klas is het belangrijk om het lesdoel met de leerlingen te delen tijdens de beginfase van de les. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden om lesdoelen te formuleren aan je leerlingen.
Enkele tips:
Tip: visualiseren van je lesdoelen (en criteria) heeft nog meer effect!
Drie manieren om je lesdoel kenbaar te maken aan je leerlingen tijdens de beginfase
Mogelijke lesdoelen:
1 Lesdoelen en succescriteria duidelijk maken in relatie tot het einddoel
"Denk eens na over de producten die jullie gisteren hebben gekocht of gebruikt, zoals jullie gsm, kleding, of eten. Waarom denk je dat het voor bedrijven belangrijk is om niet alleen aan winst te denken, maar ook aan de wereld om ons heen?"
Laat de leerlingen eerst even zelf nadenken, laat ze dan in duo's hierover praten. Tenslotte worden enkele antwoorden met de groep gedeeld. Geef op voorhand mee dat ze aangeduid kunnen worden om te antwoorden.
Dit activeert voorkennis en betrekt alle leerlingen direct.
Op het einde van de les kunnen jullie uitleggen waarom dit belangrijk is voor zowel winstgevende bedrijven (profit organisaties) als organisaties zonder winstoogmerk (non-profit organisaties)".
Je kan ook verwijzen naar de "duurzame ontwikkelingsdoelstellingen" als een breder kader. Deze doelen gaan over een betere wereld voor iedereen: minder armoede, meer gelijkheid voor de planeet en eerlijke kansen. MVO past daar perfect in.
Tip: toon het SDG-icoon 'Decent Work and Economic Growth' en 'Responsible Consumption and Production'. Laat leerlingen zelf linken leggen tussen MVO en één of meerdere SDG's.

