Een regenmaker als praatstok

Ann Paternoster uit De Bron in Gooik gebruikt een regenmaker als praatstok. Dankzij de regenmaker motiveert Ann Paternoster haar peuters om te vertellen in de klas. Sinds het gebruik van deze regenmaker is er meer spreekdurf bij de kinderen.

Hoe simpel kan het soms zijn…

sla link op in klembord

Kopieer

’s Morgens in de kring wordt de regenmaker gebruikt. Elk kind krijgt de kans om te praten. Ze kunnen hun ervaringen delen, vertellen over hun favoriete dieren of over hun gevoelens. Wanneer de peuters iets verteld hebben mogen ze de regenmaker omdraaien en doorgeven. Het geluid van de vallende regen is een leuke sensorische ervaring wat maakt dat de kinderen gemotiveerd zijn om iets te vertellen. Door deze activiteit daagt Ann de peuters uit om actief deel te nemen, hun stem te laten horen en te genieten van een creatieve en expressieve ervaring. Het helpt hen ook om hun zelfvertrouwen op te bouwen en te leren luisteren naar anderen. Kortom, het gebruik van een praatstok of regenmaker is een geweldige manier om de ontwikkeling van taal en sociale vaardigheden bij peuters te bevorderen.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • TOmn2: Mondelinge taalvaardigheid – spontaan vertellen over gevoelens, ervaringen, gedachten, handelingen, verwachtingen
  • TOmn3: Actief deelnemen aan een gesprek

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio