De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool De Putse Knipoog in Kapellen kunnen via een stappenplan zelf een katapult construeren en daarbij de stappen van het technisch proces doorlopen. Na het doorlopen van het technisch proces werd gekeken naar welke katapult het beste werkte en waarom dat zo was.
Bekijk samen met de leerlingen het filmpje 'Een aanval op een kasteel' via schooltv.nl. Daarin kunnen ze onder meer bekijken hoe een stormram en een slingerkatapult werken.
Doorloop nadien het technisch proces en zorg voor volgende materialen per leerling:
- 10 even lange potloden of ijslollystokjes
- 10 elastiekjes
- een plooibaar lepeltje (plastic of ander materiaal),
- pompons of andere projectielen
- OWte1: Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen.
- OWte4: Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem, daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen.
- WDmm3: Schatten, meten en rekenen met maateenheden.
- IVzv3: Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren.
- IVoz3: Noden en uitdagingen detecteren en er mogelijkheden en innovatieve oplossingen voor bedenken.
Surf naar Wetenschappen en techniek: Aan de slag in je klas (katholiekonderwijs.vlaanderen)