Disclaimer: waarom lees ik soms in mijn nieuwsbrief een voorbeeld in een andere taal?
In onderstaand artikel vind je een uitgewerkt voorbeeld in het Engels dat ook verschijnt in de nieuwsbrief Frans. Omdat onze leerplannen MVT vertrekken vanuit dezelfde pedagogisch-didactische visie en ook onze leerplandoelen vaak identiek of zeer gelijkaardig zijn, kun je als leraar mogelijk de transfer maken naar een andere taal.
De leerling leert succesvol te communiceren in betekenisvolle contexten
Hoe weet je als leraar welke context voor je leerlingen voldoende relevant of betekenisvol is? Nieuwe klasgroepen (en al helemaal in de eerste graad) wat beter leren kennen, zou je kunnen doen aan de hand van zowel receptieve als productieve vaardigheden. Bovendien wordt er in onderstaand lesidee extra aandacht besteed aan het 'doel' van lezen en spreken: de leerlingen leren ook elkaar beter kennen, zodat ze bij het samenwerken kunnen zoeken naar sterktes en interesses die complementair zijn. Zo komen zo tot het beste resultaat bij groepswerk.
Opdracht 1: leerlingen lezen en beantwoorden een FORMS-bevraging*. (schriftelijke receptie)
Ze lezen en beantwoorden de vragen. Mogelijk hebben ze ondersteuning nodig in de vorm van pre-teaching van enkele woorden in de vragen of antwoordmogelijkheden. Omdat je hier focust op receptie, kun je toelaten dat leerlingen in het aanvullende antwoord in het Nederlands noteren.
Als leraar ontvang jij op deze manier informatie over hun interesses. Dat kan helpen bij het kiezen van thema's in de volgende lessen.
Tijdens deze receptieve oefening, ontdekken de leerlingen welk soort vragen je kan stellen als je benieuwd bent naar de interesses en talenten van je klasgenoot. En ze krijgen ideeën over welke aspecten ze kunnen spreken, als hen gevraagd wordt zich voor te stellen.
Opdracht 2 a: leerlingen stellen zichzelf voor aan hun klasgenoten, met aandacht voor hun interesses en talenten (mondelinge productie)
De leerlingen kunnen hiervoor de info gebruiken die ze over zichzelf al deelden met de leraar via het ingevulde FORMS-formulier. Ze kunnen natuurlijk ook elementen toevoegen.
Opdracht 3: Leerlingen stellen een groepje van drie samen, waarbij ze zo veel mogelijk verschillende interesses en talenten verzamelen. Je spoort de leerlingen aan om dit in overleg te doen, verwijzend naar de informatie die ze ondertussen over elkaar verzamelden. (mondelinge interactie).
Als ultieme test, organiseer je een kleine quiz waarbij ze elk hun talent kunnen inzetten. Is het resultaat van de quiz mee bepaald door de doordachte samenstelling van hun team?