Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden." in de studierichting Hout (LPD 2).

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Leerplan: tweede graad Hout - A

1 Inleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • De beginsituatie over de studierichtingen heen;

  • De eigenheid van het ontwerpproces;

  • Keuze van een probleem of uitdaging;

  • Geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;

  • Algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

2 Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

2.1 Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen maken in de loop van het schooljaar een driedelig set salontafeltjes waarvan ze de vorm, constructies en houtsoorten bepalen. In het kader van meubelafwerking worden de leerlingen uitgedaagd om na te gaan aan welke invloeden salontafels worden blootgesteld en welke eindafwerking daaraan het beste kan aan weerstaan met het oog op het behouden van de houtlook.

2.2 Mogelijke problemen of uitdagingen

sla link op in klembord

Kopieer

Technische uitdaging:

  • De graad van afwerkingsgraad van meubelen;
  • Technieken om de afwerkingsfase voor te bereiden;
  • Hulpmaterialen en gereedschappen om de afwerkingsfase voor te bereiden;
  • Afwerkings- en beschermingsproducten om de meubelen op een veilige, milieubewuste en kwaliteitsvolle manier af te werken.

Wetenschappelijke uitdaging:

  • Kennis verwerven over productsamenstelling, toepassingen, verhoudingen met droogmiddel of verharder, veiligheidsinstructies;
  • Welke afwerkingsproducten en technieken zijn er mogelijk?
  • Veiligheids- en milieu instructies

Wiskundige uitdaging:

  • Omrekenen van individuele hoeveelheden naar nodige hoeveelheden voor de gehele klasgroep afgestemd op handelsafmetingen/hoeveelheden.

2.3 Informatie en opzoekingsbronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leren raadplegen en interpreteren van productbeschrijvingen;

  • Keuzes maken in functie van de opdracht.

3 Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

3.1 Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • II-Hou-a LPD 2: De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

3.2 Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

3.2.1 In functie van het aanwenden van wetenschappen:

sla link op in klembord

Kopieer

  • II-Mavo-a LPD 14: De leerlingen brengen informatie uit product- of materiaallabels in verband met bewust gebruik op vlak van gezondheid en leefmilieu.

3.2.2 In functie van het aanwenden van wiskunde:

sla link op in klembord

Kopieer

  • II-Wis-a LPD 1: De leerlingen lossen vanuit betekenisvolle contexten problemen op door wiskundige concepten en vaardigheden in te zetten.
  • II-Wis-a LPD 2: De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
  • II-Wis-a LPD 5: De leerlingen interpreteren grafieken, tabellen, diagrammen en (woord)formules in betekenisvolle contexten.

3.2.3 In functie van verdere integratie van technologie en het specifieke van de studierichting:

sla link op in klembord

Kopieer

  • II-Hou-a LPD 1: De leerlingen werken in teamverband.
  • II-Hou-a LPD 5: De leerlingen onderzoeken de keuze van beslag, lijmen, afwerkingsproducten en toebehoren in functie van het eigen project.
  • II-Hou-a LPD 12: De leerlingen bepalen de uit te voeren bewerkingen en de optimale werkvolgorde, en maken een werkvoorbereiding voor het eigen project.
  • II-Hou-a LPD 30: De leerlingen bereiden het project voor op de afwerkingstechniek en tot op de gewenste afwerkingsgraad.
    • II-Hou-a LPD 31: De leerlingen werken oppervlakken van meubelen af en hanteren verschillende aanbrengmethoden.

4 Een oplossing ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

4.1 De situatie verkennen

sla link op in klembord

Kopieer

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Dat is niet verkeerd, maar kan ertoe leiden dat bepaalde oplossingen onvoldoende toereikend of zelfs helemaal niet passend zijn. Je stimuleert de leerlingen om gegevens te verzamelen via observatie of gerichte vraagstelling. Daarbij kan je volgende vragen opwerpen:

  • Welk visueel effect wil je bekomen na het afwerken?
    • Waar haal je die inspiratie?
    • Welke sfeer wil je bereiken met de afwerking?
  • Welk afwerkings- of beschermingsproduct krijgt de voorkeur op deze uitdaging?
    • Welke techniek krijgt de voorkeur om toe te passen?
  • Welke is de gevraagde fijnheid in functie van de gekozen afwerkingstechniek?
    • Welke zijn de adviezen van de fabrikanten?
    • Welke hulpmaterialen, gereedschappen en machines zijn hiervoor beschikbaar?
    • Welke techniek geeft het beste eindresultaat?

4.2 Welke doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Het best geschikte afwerkings- of beschermingsmiddel voor salontafels dat weerstaat aan de blootgestelde problemen en waarbij de houtlook behouden blijft.

4.3 Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie

sla link op in klembord

Kopieer

Uitgaande van de geformuleerde probleemstelling kan wiskunde, wetenschappen of technologie in de oplossing worden geïntegreerd.

4.3.1 Mogelijke aanknopingspunten voor wetenschappen:

sla link op in klembord

Kopieer

  • De cohesie of adhesie van het afwerkings- of beschermingsproduct nagaan op de gebruikte houtsoort.
  • De weerstand van afwerkings- of beschermingsproducten tegen chemische, fysische en mechanische invloeden (bier- en wijnvlekken, mosterd, sausen, azijn, reinigingsproducten, vocht en luchtvochtigheid, Uv-straling, krassen, slijtage …)
  • Potlife, droogtijden …

4.3.2 Mogelijke aanknopingspunten voor wiskunde:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Op basis van de productfiche de hoeveelheid van het afwerkings- of beschermingsproduct berekenen nodig voor de gehele klasgroep.
  • Op basis van verschillende vormen van tafelbladen (cirkel, ovaal, vierkant, rechthoek).

4.3.3 Mogelijke aanknopingspunten voor techniek/technologie en het specifieke van de studierichting:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Afwerkingsgraad van de voorbereiding;
    • Schraapstaal;
    • Schuurmiddelen;
    • Gereedschappen en machines.
  • Aanbrengtechniek en -methode.
    • Kwast, rol, vod;
    • Spuitapparatuur.

5 Begeleiding van het ontwerpproces

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan verschillende werkvormen hanteren door leerlingen individueel dan wel in groepjes te laten reflecteren over de gestelde vragen. De groepen kunnen vertrekken vanuit dezelfde basiscasus, maar extra uitdagingen aangeboden krijgen (zie 2.2). Op die wijze kan je, rekening houdend met de groepssamenstelling, diversifiëren en een aantal leerlingen gaan uitdagen.

We schetsen hieronder een mogelijk lesverloop en handvatten om het ontwerpproces te begeleiden.

  • Stap 1: je legt de focus op de activiteit “de leerlingen ontwerpen”.
  • Stap 2: je legt de focus op “de leerlingen bedenken en creëren een oplossing voor een probleem”
    • Om nieuwe mogelijkheden te ontdekken, originaliteit te stimuleren en zoveel mogelijk ideeën te bekomen kan je inzetten op het creatieve, het verkennende, brede invalshoeken en oplossingen (divergerend denken). Dit stimuleert de creativiteit, het kritisch denken en het probleemoplossend vermogen.
    • Om tot een juiste of haalbare oplossing of conclusie te komen kan je inzetten op het samenbrengen van ideeën, het selecteren en verfijnen van het beste of bruikbare oplossing (convergerend denken) Dit stimuleert het analyserend vermogen, en het vermogen om conclusies of besluitvorming te formuleren.
  • Kennis

De leerling heeft kennis nodig om verder te kunnen?

  • Je kan samen met de leraar wiskunde inzetten op het berekenen van oppervlaktes, volumes en materiaalhoeveelheden (omwille van de kleine omvang van de individuele projecten wordt dit het best op klasniveau gezien);
  • Je kan de leerlingen wetenschappelijke informatie aanreiken of informeren waar de informatie te raadplegen is zoals eigen leerlingenbibliotheek, apps van fabrikanten, leveranciers, Buildwize …;
  • Je kan de leerlingen leren hoe gericht opzoekwerk te verrichten;

6 Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk bij de evaluatie ligt op de centrale doelen. Volgende criteria kan je hanteren:

  • De leerling denkt creatief bij het ontwerpen van een oplossing:
    • Genereert ideeën;
    • Selecteert in functie van een geschikte oplossing;
    • Ontwikkelt en brengt ideeën tot uitvoering;
  • De leerling verwerkt input van anderen (leerlingen, leraren, experten …) in zijn ontwerp
  • Het ontwerp is een oplossing in de samenhang van alle criteria in de situatieschets
  • Het ontwerp is uitvoerbaar
  • Bouwt een argumentatie op in functie van gemaakte keuzes

Daarnaast kan je een aantal criteria bij de flankerende leerplandoelen opnemen (zonder deze de bovenhand te laten innemen):

  • Een stappenplan opstellen voor het aanbrengen en afwerken met afwerkings- en beschermingsmiddelen;
  • Ruimtelijk inzicht op basis van ontwerpen en de plaats in een ruimte (3D en 2D) (verhoudingen hoogte, lengte, breedte, m² en m³);

Je kan de evaluatie nog krachtiger maken door de leerlingen te betrekken bij het bepalen van de criteria en in de loop van het proces deze criteria te laten omschrijven en verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?