Een week eerder had minister Weyts dit ontwerpdecreet (als gedeeltelijke decretale uitvoering van de diverse onderwijscao’s) toegelicht en hadden de onderwijscommissarissen hem een aantal vragen gesteld. In deze commissievergadering beantwoordde de minister die (en nog enkele bijkomende) vragen, maar de stemming moest noodgedwongen verplaatst worden naar de commissievergadering van 3 februari 2022 wegens een technisch-juridisch advies van de zgn. cel “legistiek”, dat een (nog op te maken) amendement vergde. Maar dat was geen inhoudelijke aangelegenheid. Er was trouwens sowieso weinig (tot geen ) politieke onenigheid over de voorliggende maatregelen.
Andere elementen uit de cao’s zouden later volgen (cf. decretale uitvoering van de conceptnota “Herwaardering van de leraar” (Vlaamse regering, 3 december 2021)), maar hier kregen alvast heel wat diverse zaken een decretale basis:
Voor andere aspecten was er soms nog decretaal werk nodig, soms ook besluiten van de Vlaamse regering (waaraan al volop gewerkt werd), soms ook géén regelgeving want zulke zaken konden de instellingen zelf bepalen. Voor sommige zaken was nog sociaal overleg vereist c.q. al bezig (zoals bijvoorbeeld over de proeftuin rond schoolorganisatie (cf. conceptnota “Herwaardering van de leraar”)). Zo ook over de (eventuele) kwestie van een ambt van preventieadviseur (incl. aparte middelen) (nwvr: in de cao nu ging het voorlopig “slechts” over een mandaat). Maar dat moest dus nog verder bekeken worden en zou resulteren in een visienota, waarbij ook rekening gehouden moest worden met de duidelijk federale dimensie van dat thema. Naast de bijkomende, maar tijdelijke omkaderingsmiddelen “kerntaken van de leraar” (met een omzettingsmogelijkheid naar punten; voor tijdelijk en vastbenoemd onderwijspersoneel) nu, zou er later een ruimere maatregel komen om uren-leraar/lestijden voor maximaal 20% om te zetten in punten voor ondersteuning in de klas (ook cf. conceptnota “Herwaardering van de leraar”). Op de ziekte- en re-integratieregeling in het hoger onderwijs nu zou een aparte regeling ter zake volgen voor andere onderwijsniveaus.
Je kunt alvast de video (20 januari 2022 en 27 januari 2022) van de bespreking bekijken.
Reageren op dit commentaar kan bij Wilfried Van Rompaey wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen