Latijn en Grieks zijn moeilijke vakken. En we streven ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen ook echt mee zijn met wat we te bieden hebben. Hoe zorgen we ervoor dat we tegelijk ook leerlingen die net meer uitdaging nodig hebben, ook geboeid blijven en steeds stappen voorwaarts zetten? Compacten en verrijken zijn daarvoor de twee toverwoorden. We geven je handvatten om ermee aan de slag te gaan in de lessen Latijn en Grieks.
Als je leerlingen extra wil uitdagen, moet je daar tijd voor maken. Dat kan door voor deze leerlingen de gewone lessen compacter te maken.
Maak de afweging welke oefeningen echt nodig zijn om leerplandoelen te bereiken en welke enkel om tussenstappen gaan. De oefeningen over tussenstappen zou je kunnen weglaten.
Door leerlingen sneller zelfstandig te laten werken en/of hen meer zaken zelfstandig te laten verwerken zal het tempo voor hen verhogen.
Tip: bekijk voor een heel hoofdstuk hoe je dat kan compacten zodat er zinvolle lestijd vrijkomt om uit te diepen en uit te dagen.
Eens je het plan voor compacten hebt uitgewerkt, weet je hoeveel lestijd je vrijgemaakt hebt om verrijkingsmateriaal aan te bieden. Dat materiaal voldoet best aan een groot deel van onderstaande criteria.
Meerwaarde kan liggen in de werkwijze en in de inhouden. Baseer de opdracht op de interesses van de betreffende leerlingen of laat de leerlingen zelf een voorstel doen: wat willen zij leren?
Je kunt niet alles tegelijk aanpakken. Afhankelijk van je eigen context beslis je samen op welk aspect je eerst wilt focussen. Hier volgen enkele mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan.
Hier komt alles samen: vanuit een hoofdstuk/lessenreeks zet je alle stappen: zowel compacten als verrijken. Je maakt een volledig plan waarbij je eerst compact om tijd vrij te maken voor verrijking. Zie ook alle info op de vorige bladzijden. Kies een hoofdstuk of lessenreeks en hou een specifieke leerling(engroep) voor ogen.