Compacten en verrijken voor cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF): handvatten voor de vakgroep klassieke talen

Latijn en Grieks zijn moeilijke vakken. En we streven ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen ook echt mee zijn met wat we te bieden hebben. Hoe zorgen we ervoor dat we tegelijk ook leerlingen die net meer uitdaging nodig hebben, ook geboeid blijven en steeds stappen voorwaarts zetten? Compacten en verrijken zijn daarvoor de twee toverwoorden. We geven je handvatten om ermee aan de slag te gaan in de lessen Latijn en Grieks.

Richtlijnen voor compacten

sla link op in klembord

Kopieer

Als je leerlingen extra wil uitdagen, moet je daar tijd voor maken. Dat kan door voor deze leerlingen de gewone lessen compacter te maken.

Doordacht schrappen in leer- en oefenstof

sla link op in klembord

Kopieer

  • Schrappen of comprimeren van herhalingsleerstof: leerlingen kunnen een test doen van alle herhalingsleerstof om te weten wat ze nog kunnen. De leerlingen moeten dan nog enkel inzetten op wat ze niet (meer) blijken te beheersen.
  • Woordenschap: je zou bv. kunnen afspreken dat ze maar één keer per maand een vocabulairetest doen. Door het verminderen van evaluatietijd win je lestijd, maar bovendien maak je de opdracht voor hen uitdagender en leer je hen werk te plannen. 

Oefeningen weglaten

sla link op in klembord

Kopieer

Maak de afweging welke oefeningen echt nodig zijn om leerplandoelen te bereiken en welke enkel om tussenstappen gaan. De oefeningen over tussenstappen zou je kunnen weglaten.

Instructietijd verkorten

sla link op in klembord

Kopieer

Door leerlingen sneller zelfstandig te laten werken en/of hen meer zaken zelfstandig te laten verwerken zal het tempo voor hen verhogen.

Tip: bekijk voor een heel hoofdstuk hoe je dat kan compacten zodat er zinvolle lestijd vrijkomt om uit te diepen en uit te dagen.

Criteria voor verrijkingsmateriaal

sla link op in klembord

Kopieer

Eens je het plan voor compacten hebt uitgewerkt, weet je hoeveel lestijd je vrijgemaakt hebt om verrijkingsmateriaal aan te bieden. Dat materiaal voldoet best aan een groot deel van onderstaande criteria.

Een beroep doen op creativiteit

sla link op in klembord

Kopieer

  • bij een tekst:
    • een creatieve vertaling maken;
    • zelf een filmpje ontwikkelen voor jongere leerlingen (bv. van het zesde leerjaar);
    • een (extra) tekst creatief brengen voor de klas.
  • een spel ontwikkelen om bv. een grammaticaal onderwerp in te oefenen of een cultuuritem te exploreren.

Open opdrachten

sla link op in klembord

Kopieer

  • onderzoeksopdracht in de 1ste graad: je hebt een bepaald thema behandeld in de klas; alle leerlingen noteren op briefjes wat ze nog zouden willen weten. Een cognitief sterke leerling kan in vrijgekomen tijd antwoorden op die vragen opzoeken en ze op een zelfgekozen manier aan de klas meegeven.
  • cultuurles in de 2de graad door deze leerlingen laten maken en geven.

Hoog abstractieniveau

sla link op in klembord

Kopieer

  • grammaticale opdrachten op het niveau van analyseren en synthetiseren:
    • in de 1ste of 2de graad zelf een nieuwe tijd ontdekken: aan de hand van een tekst vormingsregels en vertaling ontdekken;
    • zelf een grammaticaal schema maken.
  • een Nederlandse tekst met woorden die afgeleid zijn van het Latijn, bv van Latijnse participia perfecta:  de leerlingen zoeken van welk werkwoord die afgeleid zijn en leggen de link tussen de betekenis van het Nederlandse woord en het Latijnse woord. Ze doen hetzelfde met een zelfgekozen tekst.

Hoge mate van complexiteit

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bij cultuur: mogelijkheden bij het thema gebouwen uit de oudheid:
    • leerlingen onderzoeken hoe men in de oudheid bruggen, een amfitheater ... bouwde en ze bouwen op schaal zo'n gebouw;
    • welke materialen werden gebruikt, waar haalde men die, hoe en door wie werden ze getransporteerd? Welke bronnen heeft men daarover? Inzoomen op archeologie als multidisciplinaire wetenschap ...
    • ze geven een nieuwe functie aan een gebouw uit de oudheid en lichten dat uitgebreid toe.
  • Bij taalsysteem: leerlingen maken een kruiswoordraadsel of andere puzzel met taalsysteem als belangrijkste thema.

Meerwaarde tegenover reguliere lesinhouden

sla link op in klembord

Kopieer

Meerwaarde kan liggen in de werkwijze en in de inhouden. Baseer de opdracht op de interesses van de betreffende leerlingen of laat de leerlingen zelf een voorstel doen: wat willen zij leren?

Een onderzoekende houding stimuleren

sla link op in klembord

Kopieer

Zie bovenstaande voorbeelden.

Een beroep doen op de zelfstandigheid van de leerling

sla link op in klembord

Kopieer

Uitlokken van interactie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hoe kunnen we hiervoor zorgen, bv. bij de ‘teruggetrokken studax’? Welke interactie is er mogelijk? 
  • Drie mogelijkheden:
    • met de leraar: reflectiegesprek om de kwaliteit van het werk en de metacognitie te verhogen;
    • met de medeleerlingen met wie hij samenwerkt: aanscherpen van sociale vaardigheden;
    • met de klasgroep door een les te laten geven, iets te laten voorstellen …: daarbij moeten ze nadenken over de doelgroep voor wie ze iets moeten maken.

Een beroep doen op metacognitieve vaardigheden

sla link op in klembord

Kopieer

  • Opdrachten die langer duren dan één uur: hoe plan je dat zelf?
  • Opzoeken op het internet: hoe bewaar je de nuttige informatie zonder dat je alles telkens opnieuw moet lezen?
  • Ordening houden in je materiaal
  • Overzicht houden wat ze al gedaan hebben en wat ze nog moeten doen.
  • ...

Verrijkingsmateriaal: aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Heb aandacht voor het proces, de inhoud en het product.
  2. Stel hoge eisen: daag leerlingen uit en stel eventueel de vraag: wat kan het product nog verbeteren? Hoe kan jij daartoe bijdragen? Bij groepswerk: zet leerlingen van hetzelfde niveau ook eens samen zodat ze uitgedaagd worden door elkaar.
  3. Ga na of de leerling begeleiding nodig heeft.
  4. Maak afspraken over evaluatie, feedback en rapportering. Dat laatste moet aansluiten bij het rapporteringssysteem van de school.

Hoe ga je hiermee aan de slag als vakgroep?

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt niet alles tegelijk aanpakken. Afhankelijk van je eigen context beslis je samen op welk aspect je eerst wilt focussen. Hier volgen enkele mogelijkheden om ermee aan de slag te gaan.

Focus op compacten

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Kies een lessenreeks of een hoofdstuk waarin je wil compacten. Hou eventueel een specifieke leerling(engroep) voor ogen.
  2. Welke doelen moeten bereikt worden?
    1. Welke doelen denk je dat de CSF leerling al beheerst?
    2. Waarop baseer je je of wil je je baseren om het zeker te weten? 
  3. Welk onderwijsproces heb je voor de gemiddelde leerling voor ogen? Zet daar een timing op.
    1. Waar vermoed je dat het onderwijsproces voor CSF leerling te traag zal gaan?
    2. Overloop welke elementen van het onderwijsproces voor de CSF leerling weggelaten kunnen worden. Gebruik daarbij de richtlijnen voor compacten.
    3. Met het oog op verrijking: zet er een timing op. 
  4. Bedenk hoe je ook voor deze leerling(en) feedbackmomenten kunt inlassen. 

Focus op verrijken

sla link op in klembord

Kopieer

Jullie eigen verrijkingsmateriaal onder de loep

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leg ze naast de criteria voor verrijkingsmateriaal:
    • Waar zit de opdracht goed?
    • Waar kan je bijsturen en hoe? 
  • Zijn er alternatieven te bedenken?
  • Werk ze uit. 

Nieuwe verrijkingsopdrachten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Neem een bepaalde leerling(engroep) voor ogen.
  • Rond welke doelen wil je die leerling(en) laten werken?
  • Bedenk de opdracht met de criteria voor verrijkingsmateriaal ernaast.
  • Hoe plan je begeleiding en feedback?
  • Wat worden de evaluatiecriteria?

Full option

sla link op in klembord

Kopieer

Hier komt alles samen: vanuit een hoofdstuk/lessenreeks zet je alle stappen: zowel compacten als verrijken. Je maakt een volledig plan waarbij je eerst compact om tijd vrij te maken voor verrijking. Zie ook alle info op de vorige bladzijden. Kies een hoofdstuk of lessenreeks en hou een specifieke leerling(engroep) voor ogen.

Ondersteunend materiaal

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio