Cellen en celorganellen: inspiratie voor een gestructureerde aanpak

di 27 augustus 2024

In de leerplanonderdelen Biologie wordt de systemische samenstelling en werking van de cel behandeld: LPD 1B De leerlingen leggen het verband tussen de structuur en de functie van celorganellen en biologische membranen bij plantaardige en dierlijke cellen.

In samenhang daarmee kunnen ook de STEM-concepten worden ingezet: systemen en modellen ervan, invloed van verhouding en hoeveelheid, patronen herkennen, relatie tussen structuur en functie, stromen en behoud van energie, materie en informatie.

Er kunnen verschillende leerstrategieën worden ingezet en gecombineerd om het leerplandoel te realiseren. Inspiratie daarvoor vind je in uitgewerkte leerfiches.

In dit uitgewerkt voorbeeld worden volgende strategieën gecombineerd:

Rubriek ‘Structureren’

  • Maak een tekening

Rubriek ‘Verklaren’

  • Maak concreet
  • Leg de redenering uit

Je kunt een cel als systeem in haar geheel modelleren aan de hand van een tekening (analoog, digitaal) waarin samenhang, functies en structuren van organellen hand in hand gaan. Je kunt context gebruiken om leerlingen duidelijk te maken dat een systeem correct moet functioneren om zijn functie te kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld: je ziet een beer en je moet gaan vluchten … Het hormoon adrenaline dat nodig is om je hartslag te verhogen, wordt geproduceerd in de bijnieren in specifieke cellen. Je kunt inzoomen op één van deze cellen.

Door de cel op te bouwen vanuit gerichte vraagstelling, wordt het model van een cel een samenhangend verhaal met een logische opbouw.

Je kunt inzetten op redeneervragen zoals Waarom?, Hoe?, Wanneer?, Wat is oorzaak van?, Wat is een gevolg van?, Wat is een verklaring voor? om de leerstof te verankeren. Vanuit samenhang en duiding bij de celonderdelen kan je de systemische samenhang van de cel benadrukken.

Voorbeelden:

  1. Wat heeft een cel nodig om te kunnen functioneren?
  2. Wat heeft een cel nodig om als apart geheel beschouwd te worden? Wat kenmerkt het verschil tussen de celinhoud en de omgeving van de cel?
  3. Wat zijn de kenmerken van een membraan? Je kunt inzoomen op de opbouw van een membraan (detailtekening).

De tekening ondersteunt de werking door cruciale onderdelen en processen logisch te schematiseren. Via markeringen, witruimte … kunnen leerlingen bij de tekening noteren. Gebruik van voorstellingen, audiovisueel materiaal, schema’s … kan bij leerlingen tot betere begripsvorming leiden. Door alternerend het grotere geheel te beschouwen en in te zoomen op deelprocessen (aan de hand van de tekening) kun je de leerstof verdelen in kleinere eenheden zonder overzicht te verliezen over de systemische samenhang.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio