Basisinfo Leerplan Doorstroomgerichte specialisatie 7de leerjaar

In het 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs (‘7de leerjaar HO’) moeten leerlingen naast de onderzoekscompetentie minstens één leerplandoel van het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie realiseren. De school of het schoolbestuur kan zelf kiezen welk(e) leerplandoel(en) ze aanbiedt of kan de leerlingen een keuze laten maken tussen verschillende leerplandoelen.

Onderzoekscompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

De onderzoekscompetentie kan worden gerealiseerd met inhouden van dit leerplan. In het 7de leerjaar HO kan de onderzoekscompetentie ook aan bod komen via andere inhouden van de studierichting.

Je overlegt op schoolniveau welke keuzes worden gemaakt met betrekking tot de realisatie van de onderzoekscompetentie.

Doorstroomgerichte specifieke vorming

sla link op in klembord

Kopieer

Om leerlingen kennis te laten maken met de eigenheid van een wetenschapsdomein moet minstens één leerplandoel gekozen worden uit één van de volgende domeinen:

  • Economie en bedrijfswetenschappen: micro-economie of marketing
  • Gedragswetenschappen:
    • Psychologie: sociaal gedrag
    • Pedagogiek: pedagogische modellen
  • Moderne talen:
    • Communicatie in het Nederlands: redigeren van schriftelijke teksten,
    • Taalgebruik
  • Natuurwetenschappen:
    • Anatomie en fysiologie
    • Ecosystemen
    • Elektrodynamica
    • Statica en dynamica
    • Structuur en eigenschappen van stoffen en atomen
  • Wetenschappen en sport: bewegingsactiviteiten
  • STEM:
    • Onderzoeken en ontwikkelen
    • Labo
  • Wiskunde:
    • Meetkunde
    • Algebra en analyse

Je kan er als school ook voor kiezen om meerdere leerplandoelen te realiseren. Je zou daarbij ook de keuze kunnen laten aan leerlingen zodat ze een of meerdere items kunnen kiezen die aansluiten bij hun interesses, maar je kan er als school ook voor kiezen om zelf die keuze te maken.

Bijkomend zijn er voor verschillende wetenschapsdomeinen een aantal relevante keuzedoelen opgenomen in het leerplan.

Samenhang met leerplannen van de algemene vorming

sla link op in klembord

Kopieer

Wiskunde, natuurwetenschappen, moderne talen

sla link op in klembord

Kopieer

De leerplandoelen doorstroomgerichte specifieke vorming van de wetenschapsdomeinen moderne talen, natuurwetenschappen en wiskunde bouwen verder op de leerplandoelen uit de leerplannen van de algemene vorming.

Als je je er als school voor kiest om vanuit het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie in te zetten op de wetenschapsdomeinen moderne talen, natuurwetenschappen of wiskunde kan je die doelen integreren in de respectievelijke vakken van de algemene vorming: Engels, Frans, Natuurwetenschappen, Nederlands of Wiskunde.
Op de leerplanpagina’s van de betrokken leerplannen vind je de concrete samenhang terug.

GFL

sla link op in klembord

Kopieer

Het realiseren van de leerplandoelen en keuzedoelen specifieke vorming biedt kansen tot het realiseren van leerplandoelen uit de rubriek Betekenisvol leren en kiezen in het GFL.

Ondersteunende documenten

sla link op in klembord

Kopieer

Om de organisatie op schoolniveau te faciliteren zijn er drie ondersteunende documenten ontwikkeld waarin het leerplandoel over de onderzoekscompetentie, de leerplandoelen doorstroomgerichte specifieke vorming en keuzedoelen eigen aan een bepaald leerlingenprofiel zijn samengebracht: profiel economie, profiel wetenschappen en STEM en profiel maatschappij-welzijn en onderwijs.

Omwille van de link tussen de profielen en het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie zijn in de ondersteunende documenten of profielen de rubrieken en leerplandoelen op gelijke wijze genummerd. De nummering van de rubrieken en leerplandoelen in de profielen zijn daarom niet altijd opeenvolgend.

Profiel economie

sla link op in klembord

Kopieer

Het profiel economie wil die leerlingen aanspreken die interesse hebben om door te stromen naar opleidingen in het brede domein van Handelswetenschappen en bedrijfskunde. 
Leerlingen maken kennis met de eigenheid van de wetenschapsdomeinen economie en bedrijfswetenschappen.

Het profiel economie is gebaseerd op het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie en bevat volgende selectie van leerplandoelen en keuzedoelen die relevant zijn voor leerlingen met dit profiel.

Profiel maatschappij en welzijn /onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Het profiel maatschappij en welzijn/onderwijs wil die leerlingen aanspreken die interesse hebben om door te stromen naar opleidingen in het brede domein van maatschappij en welzijn en van onderwijs: gezondheidszorg, sociaal agogisch werk, pedagogie van het jonge kind, basisonderwijs (kleuter, lager) … 
Leerlingen maken kennis met de eigenheid van wetenschapsdomeinen zoals Gedrags- en sociale wetenschappen (recht), Natuurwetenschappen (anatomie en fysiologie, celleer, structuur en eigenschappen van stoffen en atomen, Moderne talen (Nederlands, Engels en Frans) en Sociale wetenschappen (Recht).

Het profiel maatschappij en welzijn/onderwijs is gebaseerd op het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie en bevat volgende selectie van leerplandoelen en keuzedoelen die relevant zijn voor leerlingen met dit profiel.

Profiel wetenschappen en STEM

sla link op in klembord

Kopieer

Het profiel wetenschappen en STEM wil die leerlingen aanspreken die interesse hebben om door te stromen naar graduaatsopleidingen en professionele bachelors in het brede domein van ‘industriële wetenschappen en technologie’, van ‘agro- en biotechnologie en voeding’ of van ‘sport en bewegen’.

Vanuit een interesse voor industriële STEM & technologie kunnen leerlingen op een meer doorgedreven manier toegepaste fysica STEM en wiskunde verkennen via de leerplanrubrieken elektrodynamica, energie, statica en dynamica, onderzoeken en ontwikkelen, meetkunde, algebra en analyse.

Vanuit een interesse voor agro- en biotechnologie en voeding kunnen leerlingen op een meer doorgedreven manier toegepaste biologie en toegepaste chemie verkennen via de leerplanrubrieken celleer, ecosystemen, structuur en eigenschappen van stoffen en atomen, labo.

Vanuit een interesse voor sport en bewegen kunnen leerlingen op een meer doorgedreven manier toegepaste biologie en bewegingswetenschappen verkennen via de leerplanrubrieken anatomie en fysiologie, wetenschap en sport.

Het profiel wetenschappen en STEM is gebaseerd op het leerplan Doorstroomgerichte specialisatie en bevat volgende selectie van leerplandoelen en keuzedoelen die relevant zijn voor leerlingen met dit profiel.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio