Met de klas een paar dagen naar Parijs, Londen, Berlijn, Madrid of Rome... Dit zorgt voor onvergetelijke herinneringen. Niettemin zijn deze uitstappen ook een uniek moment om te proeven van de typische identiteit en om de taalvaardigheid te vergroten. Via een klasuitstap duiken de leerlingen in een 'taalbad' waarbij ze nog intenser met het Frans, Engels, Duits, Spaans of Italiaans in contact komen.
Misschien hoeven we de leerlingen voor dergelijke uitstappen niet te motiveren. Niettemin werden hier enkele suggesties verzameld om ze nog interactiever te maken.
Duits - 3de graad - D-D/A-finaliteit
Duits - 2de graad - D/A-finaliteit
Duits’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Duits - 3de graad - D-finaliteit
Duits - 3de graad - D/A-A-finaliteit
Duits - 2de graad - D-finaliteit
Engels B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Engels B+ - 3de graad - D-finaliteit
Engels B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Engels - 2de graad - D-finaliteit
Engels - 3de graad - D-finaliteit
Engels B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Engels - 3de graad - D/A-finaliteit
Engels B+S - 2de graad - D-finaliteit
Engels B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Engels - 2de graad - D/A-finaliteit
Engels B+ - 2de graad - D-finaliteit
Engels B+S - 3de graad - A-finaliteit
Frans B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
Engels-Frans B+S' - 2de graad - A-finaliteit
Frans - 2de graad - D-finaliteit
Engels-Frans B+S - 2de graad - A-finaliteit
Engels - 3de graad - A-finaliteit
Frans - 3de graad - D-finaliteit
Engels-Frans - 2de graad - A-finaliteit
Frans B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Frans - 2de graad - D/A-finaliteit
Frans - 3de graad - D/A-finaliteit
Frans B+S - 3de graad - A-finaliteit
Frans B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Frans B+S - 2de graad - D-finaliteit
Frans B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
Frans B+ - 3de graad - D-finaliteit
Frans B+S'' - 3de graad - D-finaliteit
Frans B+S - 3de graad - D-finaliteit
Frans B+ - 2de graad - D-finaliteit
Frans B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
Italiaans - 3de graad - D-finaliteit
Spaans - 3de graad - D-finaliteit
Vierde vreemde taal - 3de graad - D-finaliteit
Frans - 1ste graad - A-stroom
Engels - 1ste graad - A-stroom
Engels-Frans - 1ste graad - B-stroom
Engels B+S - 3de graad - D-finaliteit
Engels B+S'' - 3de graad - D-finaliteit
Engels B+S' - 3de graad - D-finaliteit
Frans - 3de graad - A-finaliteit
Duits- 2de graad - D-D/A-finaliteit
Frans - 2de graad - A-finaliteit
Engels B+S - 2de graad - A-finaliteit
Frans B+S - 2de graad - A-finaliteit
Engels - 2de graad - A-finaliteit
Frans - 7de leerjaar
Engels - 7de leerjaar
Duits - 7de leerjaar
Engels' - 7de leerjaar
Spaans - 7de leerjaar
Frans' - 7de leerjaar
Engels/Frans - 7de leerjaar
Wedstrijden dagen de leerlingen uit. Een rally of zoektocht is dan ook vaak een onmisbaar element van een klasuitstap en zorgt ervoor dat leerlingen enkele typische bezienswaardigheden leren kennen.
Tegenwoordig laten verschillende collega's de leerlingen de steden ook digitaal ontdekken. Met behulp van de tool Actionbound kunnen leerlingen spannende, leuke en leerzame rally's spelen op hun smartphone of tablet. Hoe werkt het? Na registratie en inloggen als docent op de Actionboundwebsite, kun je zelf een quiz, speurtocht of educatieve route maken. De leerlingen downloaden vervolgens de app en nadat ze een code hebben ingevoerd, kunnen ze meteen aan de slag. Meer informatie vind je op de website zelf.
Wil je veel leeswerk vermijden en de luistervaardigheid van je klas oefenen, dan zou je de route ook kunnen laten beluisteren. Als leerkracht hoef je die niet meer zelf in te spreken, want AI kan een handje helpen. Murf.AI is een stemgenerator die voor hoogwaardige audiobestanden zorgt. Hier kan je een nieuw project aanmaken, je rondleiding als tekst invoeren, waarna door jou gekozen AI-stemmen die in een taal naar keuze opzeggen. Houd je het graag wat interactief, dan kan je meerdere stemmen selecteren.
Met dit handige stappenplan lukt het jou beslist ook in een handomdraai ...
Wil je als leraar graag van dichtbij opvolgen waar je leerlingen zijn, dan zou je kunnen zorgen voor een bijzonder challenge: een BeRealchallenge. Op door jou vastgelegde ogenblikken moeten de leerlingen via foto's laten zien waar ze zijn en met wie. Die foto's kunnen ze dan delen via een online platform, zoals Instagram of Whatsapp. Verwacht je hen op een specifieke plaats, dan zou je hen enkele minuten voor het nemen van hun foto's een kleine hint kunnen sturen. Via een detailfoto van een monument zou je hen kunnen prikkelen, waarna ze zich zo snel mogelijk naar deze plaats moeten begeven.
Via Strava kan je trouwens vragen aan de leerlingen om de afgelegde route bij te houden. Hun parcours kunnen ze aansluitend met jou als leraar delen zodat jij kan achterhalen wie de meest efficiënte weg heeft afgelegd.
In dit voorbeeld verkennen de leerlingen via verschillende, communicatieve opdrachten Rijsel. Als leraar kan je niet alleen de opdrachten beoordelen in functie van de input die ze aanleveren via de socials, maar je kan ook de gevolgde route bekijken.
Houd je de rally graag de hele tijd spannend, dan is Bestemming X misschien een fijn initiatief. In kleine groepen vertrekken de leerlingen vanaf een specifiek punt. Onderweg voeren ze verschillende opdrachten uit waarmee ze hints kunnen verzamelen. Deze tips hebben ze nodig om een geheime bestemming, X, te bereiken.
Hieronder werd een voorbeeld voor de stad Berlijn opgenomen. Dit zelfgemaakte stadsspel begint aan de Berliner Dom en via talrijke vragen krijgen de leerlingen hints naar de eindbestemming, X (of misschien wel Checkpoint Charlie ;-, beter niet verklappen aan je leerlingen).
Tijdens de schoolreizen kunnen de leerlingen natuurlijk met moedertaalsprekers praten. Daarom vragen we de leerlingen meestal om een aantal (toevallige) voorbijgangers te interviewen, maar waar kan je het best over praten? Verschillende onderwerpen, zoals interesses, hobby's, beroep, kunnen dan aan bod komen, maar misschien is een straatinterview ook geschikt om gewoontes of tradities te bespreken. Ze zeggen dat Duitsers veel bier drinken en graag worst eten, dat Fransen verzot zijn op croissants en de typische Brit geen thee overslaat, maar kloppen deze stereotiepe beelden wel?
Zonder voorbereiding gaan de leerlingen het best niet op pad. In de klas kan je dan ook enkele vooroordelen aanhalen. Je kan hiervoor teruggrijpen naar teksten, vertalen of misschien cartoons.
Tijdens de klasuitstap mogen de leerlingen controleren of deze en andere beweringen over de Duitsers, Fransen, Engelsen, Spanjaarden en Italianen waar zijn. Ze worden in groepjes verdeeld en krijgen een bingo. In dit rooster worden enkele gewoonten beschreven. Aan de hand van de straatinterviews gaat elk groepje vervolgens op zoek naar voorbijgangers die deze gewoonten kunnen bevestigen. Het best vermelden de leerlingen eerst dat ze de echte gewoonten willen leren kennen. Ze stellen zichzelf en de gewoonten kort voor en vragen of de voorbijgangers zich erin herkennen. Als dat zo is, kruisen ze de vakjes aan en noteren ze de namen van de voorbijgangers. Dappere groepen kunnen natuurlijk aanvullende vragen stellen of een foto met de voorbijganger nemen. Dan gaat het verder...
De leerlingen proberen zo snel mogelijk een hele rij aan te kruisen, horizontaal, verticaal of diagonaal. Er zijn ook andere voorwaarden mogelijk, zoals de hele tabel aankruisen.