Activerende werkvorm: anders groeperen

Niet zelden laten we onze leerlingen samenwerken. Heel vaak kiezen we voor de klassieke opties, denk maar aan overleggen met je buur of een klasgenoot naar keuze. Dit kan evenwel anders wat de volgende tip laat zien.

Hoe een ‘entrance ticket’ kan zorgen voor doelgerichte groepering van je leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

Lesdoel
Leerlingen gaan actief aan de slag met woordenschat die in de vorige les werd aangeboden.
 
Begin van de les
Bij het binnenkomen van de klas krijgt elke leerling een woordkaartje met daarop aan de ene kant de eigen naam en op de andere kant het nieuwe woord (de nieuwe uitdrukking). Op het scherm heeft de leraar ondertussen een plan geprojecteerd met op elke zitplaats een verklaring (of beeld) dat met de woordenschat kan verbonden worden. Door deze oefening herhalen de leerlingen de woordenschat (retrieval practice) en vinden ze snel hun plaats in de klas.
 
Als leraar heb je met de lesdoelen in het achterhoofd leerlingen bij elkaar geplaatst die elkaar mogelijk kunnen ondersteunen.
 
Als eerste lesactiviteit rapporteren leerlingen klassikaal over hun woord of uitdrukking: wat wisten ze nog? Wat hebben ze geleerd van elkaar?
 
Daarna deel je de lesdoelen met hen en vertellen ze op welke manier ze elkaar tijdens deze les zullen kunnen helpen. Hoe staan ze zelf ten opzichte van het lesdoel? Welke hulp hebben ze nodig? Waar denken ze zelf anderen te kunnen helpen?
 
Waarom?

  • Je zorgt voor maximale leertijd: leerlingen leren al van bij het binnenkomen.
  •  Je zorgt voor het ophalen van voorkennis door ‘retrieval practice’ toe te passen.
  • Je oefent routines in (in stilte binnenkomen, focus op leren).
  • Je groepeert leerlingen doelbewust om het leren te maximaliseren.
  • Je hebt aandacht voor metacognitie, vertrekkend van concrete lesdoelen.
Hoe?
Voorwaarden om dit efficiënt en effectief te laten verlopen:
  • Je kent je leerlingen en weet wat ze nodig hebben om beter te leren en met welke partner dit kan lukken (sociale aspect van leren)
  • De routine om in stilte de klas binnen te komen en meteen focus op leren te hebben, is geïnstalleerd of minstens al eerder geoefend. (zie tips hieronder)
  • Er is voldoende veiligheid in de klas, zodat leerlingen met respect kunnen spreken over hoe ze van elkaar kunnen leren en hun eigen leervragen kunnen kenbaar maken
  • Er is voldoende metacognitie aanwezig zodat leerlingen vlot hun leervraag kunnen formuleren- gelinkt aan het lesdoel.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio