Aandacht voor de specifieke doelen in het leerplan aardrijkskunde B+S

Het leerplan aardrijkskunde 3de graad in de richtingen wetenschappen bevat naast doelen van de basisvorming (B) ook specifieke doelen (S)

Wat zijn specifieke doelen?

sla link op in klembord

Kopieer

De specifieke doelen (S) in het leerplan zijn gebaseerd op de specifieke minimumdoelen bepaald door het decreet (betreffende onderwijsdoelen). Deze specifieke doelen zorgen in combinatie met de basisvorming (B) voor een ambitieuze richtingspecifieke vorming die elke leerling uitdaagt om succesvol door te stromen naar hoger onderwijs.
Op basis van bestaande indelingen in het hoger onderwijs werd aardwetenschappen naast wiskunde, informaticawetenschappen, biologie, chemie, fysica, STEM en bewegingswetenschappen onderscheiden binnen de exacte wetenschappen (Vlaamse overheid, 2025). Daarom kun je het leerplan aardrijkskunde voor de wetenschapsrichtingen op onze PRO.-website terugvinden in de kolom van de specifieke vorming en niet bij de algemene vorming.

Over welke leerplandoelen gaat het?

sla link op in klembord

Kopieer

Het gaat over de gekleurde leerplandoelen in bovenstaande tabel.

Hoe kunnen we deze doelen aanpakken?

sla link op in klembord

Kopieer

Het spreekt voor zich dat we in de wetenschapsrichtingen graag onderzoekend leren en leren onderzoeken. Daarom verwijzen we in LPD1 naar geowetenschappelijke methodieken om dit onderzoekend leren aan te moedigen.  Daarvoor vergelijken we al eens kaarten, zoeken we al eens waterpeilgrafieken bij overstroming of bij droogte op, analyseren we al eens een stratigrafische tabel, … om tot een antwoord te komen op een gesteld probleem of op een gestelde (onderzoeks)vraag. Geowetenschappelijke methodieken zijn niet te verwarren met geowetenschappelijke technieken, waarbij leerlingen zelf data verzamelen. Meer specifieke leerplanvoorbeelden vind je onder de tegel 'Inspirerend materiaal'.

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Meer info vind je in deze bronnen:

De Blauwe Cluster. (opgeroepen op 22 mei 2025). De oceaan als motor van duurzame economische groeihttps://www.blauwecluster.be/nieuws/de-oceaan-als-motor-van-duurzame-economische-groei
Katholiek Onderwijs Vlaanderen. (opgeroepen op 22 mei 2025). Leerplan III AAR’-Dhttps://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/iii-aar'-d
Katholiek Onderwijs Vlaanderen. (opgeroepen op 22 mei 2025). Overzicht leerplannen met onderzoekscompetentie per studierichtinghttps://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/onderzoekscompetentie_so/5-overzicht-leerplannen-met-onderzoekscompetentie-per-studierichting
Onderwijsdoelen.be. (opgeroepen op 22 mei 2025). Onderwijsdoelen – Uitgangspuntenhttps://onderwijsdoelen.be/uitgangspunten/6263
Planeet Zee. (opgeroepen op 22 mei 2025). +12 jaar | Planeet Zeehttps://www.planeetzee.be/educatie/12-plus
Poesen, J. (2021). Contactdag Natuuronderzoek 2021 - Jean Poesen [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Z4w1Pt_r51k
United Nations Regional Information Centre (UNRIC). (opgeroepen op 22 mei 2025). Blue economy: Oceans as the next great economic frontierhttps://unric.org/en/blue-economy-oceans-as-the-next-great-economic-frontier/
Universiteit Antwerpen. (2025, februari 27). Nieuw meetstation onderzoekt impact natuurherstel op broeikasgassen in Hedwige-Prosperpolder. Global Change Ecology.
Van Nieuwenhuize, B. (spreker). (opgeroepen op 22 mei 2025). Het uur van de waarheid – Fragment over historische cartografie [Audiofragment]. In Het uur van de waarheid. Radio 1 / VRT. https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio/h/het-uur-van-de-waarheid~11-174/het-uur-van-de-waarheid~11-30007-0/fragment~abf28091-f435-489a-9373-57ae7c557fe4/
Vargas, J. [@vargasfao]. (2021, 23 februari). Foto van Jean Poesen met grafiek over bodemerosie [Tweet met afbeelding]. X. https://twitter.com/vargasfao/status/1364119835895078912/photo/1
Verstraeten, G., & Swinnen, W. (2022, 26 april). Vergeten veen is een CO₂-hotspot. KU Leuven Stories. https://stories.kuleuven.be/nl/verhalen/vergeten-veen-is-een-co%E2%82%82-hotspot
Vlaanderen.be. (opgeroepen op 22 mei 2025). Bodem of ondergrond?https://www.vlaanderen.be/bodem-of-ondergrond
Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ). (opgeroepen op 22 mei 2025). Blauwe economiehttps://www.vliz.be/nl/blauwe-economie
Waterinfo Vlaanderen. (opgeroepen op 22 mei 2025). Waterinfo Vlaanderenhttps://waterinfo.vlaanderen.be/

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?