In dit artikel ontdek je hoe een actueel voorbeeld uit de media – de discussie rond paracetamol en autisme – perfect aansluit bij het leerplandoel over samenhang en causaliteit van de leerplannen Wiskunde van de derde graad. We tonen hoe je leerlingen leert kritisch omgaan met statistische informatie, misleidende verbanden en mediawijsheid. Inclusief praktische tips en inspirerende werkvormen!
Wiskunde B+S' - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S'' - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde - 3de graad - D-finaliteit
Wiskunde B+S' - 3de graad - D/A-finaliteit
Wiskunde B+S'' - 3de graad - D/A-finaliteit
In alle leerplannen Wiskunde van de derde graad so staat onderstaand leerplandoel:
LPD De leerlingen leggen in concrete situaties het verschil uit tussen samenhang en causaliteit.
Dit leerplandoel biedt een uitstekende kans om leerlingen kritisch te leren omgaan met statistische informatie en media.
Een recente uitspraak van de Amerikaanse regering stelt dat het gebruik van paracetamol tijdens de zwangerschap gelinkt zou zijn aan autisme bij kinderen. Deze claim kreeg ruime media-aandacht, onder andere in het artikel van VRT NWS: “ Regering-Trump linkt paracetamol tijdens zwangerschap aan autisme, maar wat weten we daarover?”
Het artikel bespreekt de wetenschappelijke onderbouwing van deze uitspraak en plaatst kritische kanttekeningen bij de interpretatie van het onderzoek. Hoewel sommige studies een samenhang rapporteren, is er geen oorzakelijk verband aangetoond. Dit verschil is cruciaal en sluit naadloos aan bij het leerplandoel.
De context biedt meerdere invalshoeken: