Van Digisprong naar Digiplan: veel vragen

wo 7 mei 2025

Vorig weekend vernamen we dat Digisprong is omgedoopt tot Digiplan. Op dit moment weten we hier niet veel meer over dan wat te lezen staat in de mededeling van de Vlaamse regering: “Digiplan: conceptnota digitaliseringsbeleid onderwijs”.

Het Digiplan heeft vijf doelstellingen:

  1. effectief digitaal didactisch handelen,
  2. professionalisering van leerkrachten,
  3. kwaliteitsvolle digitale leermiddelen,
  4. een veilige en aangename leer- en werkomgeving voor leerkrachten en leerlingen,
  5. een optimale digitale infrastructuur. 

De meest opvallende wijziging is de overstap naar een gedeelde infrastructuur in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Belangrijke randvoorwaarden zijn een volwaardig ICT-beleid op school, inzetten op verbeterde digitale didactiek en een betaalbaar Digiplan voor ouders en scholen.

We ontvingen veel reacties en delen je ongenoegen over de koerswijziging ten aanzien van het vroegere beleid, de laattijdige en druppelsgewijze informatiedoorstroming én de impact die dit alles heeft op het verder kunnen voeren van een samenhangend ICT-beleid op je school.

Heel wat terechte vragen en zorgen bereikten ons de voorbije dagen:

  • Wat met het Bring Your Own Device-model gebaseerd op een duidelijke pedagogische visie, het eigen ontwikkeld lesmateriaal, de digitale leerpaden, de gedeeltelijk gedigitaliseerde werkboeken, de interactie met de klasgroep via digitale weg om de betrokkenheid te verhogen… Wat met digitale agenda’s, digitale evaluaties, de afname van IDP’s en Vlaamse toetsen, gedigitaliseerde feedback, stevig uitgebouwde Teams en Classroom- omgevingen…?
  • Wat met leerlingen met extra hulpmiddelen omwille van gelijke onderwijskansen, wat met leerlingen en gezinnen die nu thuis niet meer zullen beschikken over een toestel…?
  • Wat met interne communicatie rond lokaalwissels, lesvervangingen, opdrachten tijdens de studie als leerlingen ook geen smartphone mogen gebruiken…?
  • Wat met laptopkarren als gebouwen verspreid staan over de campus, de consequenties voor de lessenroosters bij reserveringssystemen, het vaststellen en opvolgen van schadedossiers als een laptop terug eigendom van de school is, wat met de taakbelasting van de ICT-coördinatorenteams…?

We lezen dat de implementatie zal gebeuren over drie schooljaren, tot en met schooljaar 2027-2028, maar het is duidelijk dat het Digiplan nu al zorgt voor extra werkdruk en planlast in onze scholen. Net als jij hebben wij zelf nog veel vragen over de verdere concretisering van deze nota. We hebben dan ook in het begin van deze week met spoed een overleg gevraagd met het kabinet om met hen te kunnen samenzitten rond al deze vragen. De minister heeft dat toegezegd en we hopen dan ook snel betrokken en gehoord te zullen worden.

De concrete modaliteiten voor de aanwending van de infrastructuurmiddelen zouden in de komende weken verder uitgewerkt worden. We rekenen erop dat de overheid hierover en over de andere vragen die leven snel meer duidelijkheid verschaft. Pas dan kunnen wij jou de nodige antwoorden geven op de vragen bij het voorbereiden van het nieuwe schooljaar.

We hopen dat de minister rekening houdt met de realiteit van de schoolcontext en de verzuchtingen van onze scholen ernstig neemt. We willen het overleg daartoe alle kansen geven en kiezen er daarom voor om de publieke verklaringen tot een minimum te beperken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio