Kinderen en jongeren ontwikkelen beter als ze een hoge mate van welbevinden ervaren. Als je je goed voelt, kan je beter leren. Omgekeerd helpt goed onderwijs leerlingen om beter in hun vel te zitten. Welbevinden en leerresultaten kunnen niet los van elkaar worden gezien (Hattie, 2008; Leman et al., 2019; Marzano, 2014; Verhofstadt-Denève et al., 2003). Aangezien ze er veel tijd doorbrengen, speelt de school een belangrijke rol. De school moet een veilige omgeving zijn, die naast leerprestaties een goed welbevinden vooropstelt.

Inleiding

Wat is welbevinden?

Schoolbrede aanpak en planmatig werken aan welbevinden

Vragenlijsten om het welbevinden van leerlingen in kaart te brengen

Veilige schoolomgeving en verbindend schoolklimaat

Inzetten op schoolaanwezigheid

Schoolstress, prestatiedruk en faalangst

Sociaal-emotioneel leren

Pesten en de aanpak van pesten

Praten met leerlingen

Versterken van de mentale gezondheid

Bronnen

Contact

Katrien Bressers
pedagogisch begeleider
      Jan Coppieters
      pedagogisch begeleider
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio
          Kan ik je helpen?