Favoriten is een van de meest cultureel diverse buurten in Wenen en het vertrekpunt van Ruth Beckermann’s nieuwste documentaire, waarin ze een klas leerlingen van zeven tot tien jaar volgt. Hun ambitieuze lerares, Ilkay, is vastbesloten om een inclusieve, ondersteunende en veilige omgeving voor de kinderen te creëren. De film is vanaf 18/12 te zien in onze bioscopen.
Om een concrete casus te bespreken kun je gebruik maken van deze placemat. Het sjabloon structureert je denkproces en in de blanco versie kun je beknopt noteren.
Op de website van het Vlaams Vredesinsituut vind je 3 infofiches ‘Omgaan met controverse en polarisatie in de klas’ gebaseerd op het gelijknamige boek van Maarten van Alstein. De fiches bieden didactische handvatten en richtlijnen om zowel met controversiële thema’s in het leerplan als met confronterende uitspraken en discussie in de klas om te gaan.
Aan de slag met cirkelgesprekken in je klas! Doe je regelmatig cirkelgesprekken in je klas om de verbinding tussen je leerling en jezelf te verhogen? Dan bieden we je graag een cirkelklapper aan met vragen, pictogrammen of foto’s. Dagelijks te gebruiken in je klas!
Het is niet altijd eenvoudig om de woorden te vinden om bepaalde groepen of mensen aan te duiden. Als je mensen met een handicap, of met een migratieachtergrond wil benoemen, of hen wil aanspreken. Of er zijn woorden over seksuele oriëntatie en identiteit die niet voor iedereen helemaal duidelijk zijn. Soms zoek je een alternatief voor een woord of begrip omdat je niemand wil kwetsen. Er zijn zoveel schijnbaar nieuwe woorden opgedoken, en andere woorden zijn alweer verouderd of worden als kwetsend ervaren. Bij al die twijfels biedt deze lijst advies en verheldering.
Diversiteitsscreening onderwijs is een meet- en reflectie-instrument dat leraren hun houding en competentiegevoel inzaken omgaan met diversiteit in het onderwijs in kaart brengt.
De Sidekick Sam Academy is een gratis online platform boordevol hands-on tools die het welbevinden van kinderen en jongeren helpen boosten. De Sidekick Sam Academy pakt elke maand uit met gratis lespakketten in lijn met de eindtermen en leerplandoelen, expertvideo’s, testimonials, webinars en workshops rond diverse actuele topics.
Deze ervaringsgerichte werkvorm kan je gelijke of ongelijke kansen en privileges concreet en bespreekbaar maken. Een privilege wijst op een voorrecht ten opzichte van anderen. Je bent je meestal niet bewust van deze voorrechten. Dat maakt het moeilijk om ze te herkennen en te bespreken. Andersom is ook het geval. Wie weinig privileges heeft, loopt bovendien meer risico op achterstelling, racisme en discriminatie.
Heb jij interesse om samen met andere (toekomstige) onderwijsprofessionals in dialoog te gaan over het omgaan met etnische diversiteit? Maak hier kennis met de ‘Re:flextool’!
Wat is belangrijker: wat jou van de ander onderscheidt of wat je met de ander deelt? Dagelijks blijkt dat onze maatschappij in het algemeen en ons onderwijs in het bijzonder met die vraag worstelen, want wie is die ander? Gaat het over jongeren met andere gewoontes en opvattingen, met zeer uiteenlopende culturele, religieuze en etnische achtergronden? Of ook over jongeren met bijzondere noden die een legitiem verlangen uitdrukken om hun plaats in de maatschappij in te nemen? Gaat het over arm en rijk? Over wie ver van jou staat in denken en doen? Of kan ook iemand die dicht bij jou staat, anders zijn? Diversiteit is breed en meer dan een gegeven, zij is ook een opdracht en is daarom als fundament opgenomen in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs.
Een school heeft nood aan leraren die zich als persoon en als professional verbinden aan de schoolvisie. Een school is een systeem: het bestaat niet uit aparte, geïsoleerde leraren, maar wel uit een team dat samen school maakt. Alleen zo kan de schoolvisie, een hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs, samen ontwikkeld, geconcretiseerd en geïmplementeerd worden. Maar ook voor de leraar is de verbinding tussen de drie identiteiten van belang: in een school waar je jezelf kunt zijn, kom je thuis. Bijdragen tot een pedagogisch project waarin je gelooft, motiveert van binnenuit. Deze fiche helpt je om met je team hierover in gesprek te gaan.
EDUC8 is een interdisciplinair project dat kinderen en jongeren weerbaar wil maken tegen polarisering en radicalisering. Dat wil het project bereiken door in secundair onderwijs impulsen te geven aan godsdienstonderwijs. Het materiaal is volgens ons ook buiten het vak Rooms-katholieke godsdienst goed bruikbaar.
Dit spel, gebaseerd op Gender in de Blender, kun je spelen met leerlingen van twaalf tot zeventien jaar. Het helpt om te praten over specifieke verwachtingen, gender en stereotypen.